کد خبر : 30332 / /
/

خبر مهم برای بازنشسته‌ها | اخبار جدید درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری از عملکرد نامطلوب بیمه تکمیلی گفتند.

خبر مهم برای بازنشسته‌ها | اخبار جدید درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان

یک‌سالی می‌شود که برخی بازنشسته‌های تامین اجتماعی به‌خاطر بدقولی‌های شرکت بیمه‌گر تکمیلی در بحث درمان، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. گرچه آنها همه امیدشان این بود که امسال با توجه به ابراز نارضایتی‌ها و انتقادات بسیار مسئولان ذیربط از انعقاد قرارداد جدید با این شرکت پرهیز کرده و به‌منظور تامین رفاه بیشتر بازنشسته‌ها با شرکت‌های بیمه‌گر دیگری وارد مذاکره شوند، اما این اتفاق نیفتاد و بازهم با همان شرکت قبلی قرارداد بسته شد؛ اکنون برخی بازنشستگان تامین اجتماعی از بدقولی بیمه تکمیلی گلایه دارند.

زهرا رستم‌پور، یکی از بازنشسته‌های تامین اجتماعی است که با انتقاد از عملکرد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید افزایش دوبرابری حق بیمه تکمیلی امسال در شرایطی اتفاق افتاده ‌که بسیاری  از بازنشسته‌های تامین اجتماعی از عملکرد این شرکت رضایت ندارند. درحالی‌که سال گذشته به ازای هر نفر حدود ۱۰۰هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کردیم، امسال این رقم به ۲۰۵ هزار تومان رسیده است و برای بازنشسته‌ای که حداقل حقوق ۶-۷میلیون تومان می‌گیرد و قصد ثبت‌نام بیمه تکمیلی برای ۵نفر عضو خانواده‌اش را دارد، اصلا به صلاح نیست.

به‌گفته او، جز مراکزی که به‌صورت آنلاین به سیستم این شرکت متصل شده‌اند، به ازای پرداخت هزینه‌های درمانی در مراکز درمانی دیگر و ارائه اسناد و مدارک لازم به نمایندگی‌های این بیمه هنوز بعد از گذشت ۸ماه موفق به دریافت غرامت خود نشده‌ است. این در حالی است که کارشناسان بیمه مدعی پرداخت غرامت‌ها هستند.

علی‌اصغر محمدی، یکی دیگر از بازنشسته‌های تامین اجتماعی می‌گوید فلسفه بیمه تکمیلی کاهش دغدغه‌های بازنشسته‌ها در برابر هزینه‌های بالای درمان است این در حالی است که طی یک سال گذشته اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با لغو قرارداد خود با این شرکت شرایط را برای بازنشسته‌ها سخت کرده‌اند.»

بازنشستگان تامین اجتماعی کانون عالی بازنشستگان کارگری را مقصر اصلی این وضعیت می‌دانند و می‌گویند کانون عالی بازنشستگان کارگری نماینده ۴میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده در سراسر کشور است و نباید با اینگونه کارها موکلان قانونی خود را نسبت به‌خود بی‌اعتماد کند.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پیشینه ۱۰ساله تعامل کانون‌های بازنشستگان با این بیمه تکمیلی می‌گوید: «حذف پرداخت ۲درصد حق بیمه بعد از بازنشستگی و حذف پرداخت فرانشیزها با توجه به سطح پایین حقوق بازنشسته‌ها از خواسته‌های بحق ماست، درحالی‌که نه‌تنها این خواسته برای ما سال‌های سال است که در حد یک آرزو مانده، بلکه ۱۸ سال هم از اجرای تبصره ماده ۲ قانون ساختار نظام جامع و رفاه تامین اجتماعی مصوبه سال ۱۳۸۳ هم گذشته است و کسی تمایلی برای اجرای این قانون  ندارد.»

او در توضیح این قانون می‌گوید: «براساس این قانون درمان شامل ۲نوع همگانی تکمیلی است. در بخش درمان همگانی هنوز آیین‌نامه‌ای نوشته نشده که براساس آن مشخص شود یک بازنشسته یا بیمه‌شده تا چه سقف از خدمات درمانی را می‌تواند بدون پرداخت فرانشیز دریافت کند و تمام هزینه‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، مازاد بر این سقف هزینه‌های باقیمانده توسط بیمه تکمیلی پرداخت شود. یعنی بازنشسته هیچ دغدغه‌ای از بابت هزینه‌های درمان نداشته باشد.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در ادامه با اشاره به قانون الزام تامین اجتماعی مصوب سال۶۹ مبنی بر اینکه صفر تا صد خدمات درمانی بایستی کاملا رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شود، افزود:‌ متأسفانه امروز نه‌تنها شاهد اجرای این قانون نیستیم بلکه بازنشسته‌ها باید از سر اجبار و چون گزینه انتخابی دیگری ندارند، برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی که از عملکردش هم رضایت ندارند، اقدام کنند.

دهقان‌کیا ضمن پذیرش تمامی انتقادهای وارده به شرکت بیمه تکمیلی طرف قرارداد، گفت: ‌روند کار اینگونه است که همه‌ساله یک ماه مانده به پایان مدت قرارداد، آگهی مزایده منتشر می‌شود؛ در این آگهی همه شرایط ازجمله سقف درمان، درمان متوسط و شاخص‌هایی مانند هزینه درمان آزمایشگاهی و کلینیکی و... به دقت مشخص می‌شود. شرکت‌هایی که در مزایده شرکت می‌کنند، برای هر کدام از این مولفه‌ها یک قیمت می‌دهند. در مزایده اخیر بیمه تکمیلی، ۳ شرکت بیمه شرکت کردند. البته تأکید همه حتی کانون عالی بازنشستگان هم بر تغییر شرکت بیمه‌گر بود اما متأسفانه از آنجا که سایر شرکت‌های حاضر در مزایده، قیمت‌شان بسیار بالاتر بود و حاضر به پایین‌کشیدن نرخ‌ها نبودند، در نهایت این قرارداد با نرخ نفری ۲۰۵ هزار تومان با همان بیمه قبلی بسته شد.

به‌گفته او، طبق قرارداد جدید سقف خدماتی که بازنشسته‌ها می‌توانند امسال از بیمه تکمیلی خود بهره‌مند شوند، رقمی معادل ۷۵میلیون تومان است که باز هم مثل همیشه جای خدمات دندانپزشکی در لیست خدمات خالی است: «اگر قرار بود خدمات دندانپزشکی هم به لیست خدمات اضافه شود، بازنشسته‌ها باید بین ۲۶۰ تا ۲۷۰هزار تومان حق بیمه تکمیلی پرداخت می‌کردند.»

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در ادامه به همشهری گفت: می‌دانیم بازنشسته‌ها از این انعقاد قرارداد راضی نیستند اما ما برای دفاع از حقوق بازنشسته‌ها و الزام شرکت بیمه‌گر به اجرای تعهداتشان روز شنبه طی جلسه‌ای مشترک مدیران این شرکت را ملزم به امضای تعهدنامه اجرای دقیق قرارداد کردیم. ضمن اینکه در تلاشیم تا سازمان تامین اجتماعی را ملزم به پرداخت ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی کنیم تا فشار کمتری متوجه بازنشسته‌ها شود. اگر سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت حداقل ۵۰‌درصد این هزینه نشود، عملا برخورداری از بیمه‌ تکمیلی برای اکثریت مستمری‌بگیران سازمان به‌خصوص حداقل‌بگیران تبدیل به امری صعب و ناممکن می‌شود. بازنشسته‌ای که ماهی ۶ یا ۷‌ میلیون‌تومان حقوق می‌گیرد، پرداخت نفری ۲۰۰ هزار تومان بابت بیمه تکمیلی برایش میسر نیست. به‌گفته او، با وجود همه نارضایتی‌ها تاکنون بالغ بر ۷۰هزار نفر برای برقراری بیمه تکمیلی ثبت‌نام کرده‌ و ۱۳۰۰ نفر هم انصراف خود را از دریافت این خدمات اعلام کرده‌اند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.