کد خبر : 29939 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه نقدی 3 برابری

یارانه نقدی جدید نفری یک میلیون 500 هزار تومان شد | بازار داغ اخبار یارانه ای در این روزها | افزایش پرداخت یارانه نقدی

وزارت کار اجرای آزمایشی کالا برگ در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و بعد برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد.

یارانه نقدی جدید نفری یک میلیون 500 هزار تومان شد | بازار داغ اخبار یارانه ای در این روزها | افزایش پرداخت یارانه نقدی

حالا، با توجه به اینکه وزیر اقتصاد بازهم اعلام کرده قرار است دوره آزمایشی اجرای کالابرگ به مدت یک ماه طول بکشد، این احتمال قوت گرفته که دولت به انتظار بودجه نشسته تا به سیاست اختصاص یارانه نقدی ادامه دهد.به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم.یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.وزیر اقتصاد اخیرا در یک نشست خبری در تازه‌ترین اظهارنظر درباره اختصاص کالابرگ به جای یارانه نقدیاعلام کرده است.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

وزارت کار اجرای آزمایشی کالا برگ در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و بعد برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد.

کالابرگ توزیع می شود؟ قرار بود در شهریوری که گذشت، یارانه در شکل و شمایل جدید یعنی کالابرگ الکترونیک به دست مردم برسد، با این وجود وعده پشت وعده شنیده شد، اما خبری از اجرا نبود. حالا در حالی‌که رسانه‌ها از خبر مهم خاندوزی درباره کالابرگ نوشته‌اند، دوره آزمایشی این طرح از روزهای آینده کلید می‌خورد و پس از آن باید منتظر ماند و دید برای اجرای کامل آن چه تصمیمی گرفته می‌شود. همین موضوع این احتمال را تقویت کرده که دولت که به گواه عده‌ای نه پول دارد و نه زیرساخت لازم را مهیا کرده، به انتظار بودجه نشسته تا در نهایت همان یارانه نقدی کماکان به‌عنوان میهمان پُر سروصدای اقتصاد خانوار ایرانی باقی بماند.قرار بود اگر دولت ارز 4200 تومانی را که حواشی متعددی به دنبال داشت، کنار بگذارد مابه‌التفاوت آن را به صورت کالابرگ به مردم بدهد.

همچنین، مجلس این نهاد را موظف کرد تا قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریورماه سال قبل برگردد. اما با اینکه دولتی‌ها زمان‌هایی را برای اجرای این طرح اعلام می‌کردند، زمزمه‌هایی از مجلس شنیده می‌شد که دولت اراده‌ای برای انجام آن ندارد.

با اینحال، به تازگی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد- با بیان این نکته که اجرای سیاست کالابرگ مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را دربرمی‌گیرد، دولت باید از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد، گفت: «تغییر مدیریت در وزارت کار در اجرای این پروژه تأخیر انداخت، ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و بعد برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.»

یارانه نقدی

دولت برای اجرای کالابرگ پول ندارد/یارانه نقدی ادامه دارد

اما، در حالی خاندوزی خبر داده که دولت مشکلی در تامین مالی جهت اجرای کالابرگ ندارد که پیشتر گفت‌وگویی با جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- انجام دادیم که به صراحت اعلام کرد علت وقفه در اجرای کالابرگ این است که دولت پول ندارد. او در عین حال نسبت به نبود سازگاری میان برخی احکام و منابع بودجه کل کشور گلایه کرد و در این باره افزود: در طرح کالابرگ به موضوع بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اشاره شده است، اما آیا منابع بودجه پاسخگو است؟ در این زمینه باید منابعی فراتر از بودجه پیش‌بینی شود.

نبود زیرساخت؛ مانع اصلی اجرای کالابرگ یارانه نقدی افزایش می یابد؟

در سخنان خاندوزی به موضوع نبود زیرساخت هم برمی‌خوریم که پیشتر بارها از زبان دولتمردان شنیده بودیم. در همین زمینه هم شهریورماه امسال، محمدرضا پورابراهیمی- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- با اشاره به اینکه دولت گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است، این موضوع را یکی از موانع اجرای کالابرگ دانسته بود. ظاهرا اطلاعات اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص بوده است. پورابراهیمی همچنین به این نکته اشاره کرد که بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

یارانه نقدی ادامه می‌یابد؟

حالا، با توجه به اینکه وزیر اقتصاد بازهم اعلام کرده قرار است دوره آزمایشی اجرای کالابرگ به مدت یک ماه طول بکشد، این احتمال قوت گرفته که دولت به انتظار بودجه نشسته تا به سیاست اختصاص یارانه نقدی ادامه دهد. در این باره هم قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس- به تجارت‌نیوز گفته بود که در صورت منتفی شدن کالابرگ، مجلس طرح حمایتی دیگری را پیشنهاد نمی‌کند و سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد کرد.

این در حالیست که چندی پیش در گزارشی با یک ضرب و تقسیم ساده به این نکته رسیدیم که الان ارزش یارانه نقدی به 100 هزار تومان رسیده و در عین حال این سفره مردم است که هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

یارانه نقدی

یارانه نقدی این قشر ۳برابر شد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از اقدامات مهم ما پرداخت مستمری کمک‌معیشت به جانبازان است که امسال مبلغ این مستمری با ۳ برابر افزایش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

یدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در دیدار با جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران شهرستان البرز که در سالن اجتماعات شهیدآوینی شهر الوند برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم ما پرداخت مستمری کمک‌معیشت به جانبازان است که امسال مبلغ این مستمری با ۳ برابر افزایش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

وی همچنین از جذب ۶۷ هزار نفر از اعضای خانواده شهدا و ایثارگران در دستگاه‌های دولتی و حکومتی طی یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: همچنین یکی از برنامه‌های مهم ما اجرای قانون تبدیل وضعیت شغلی و استخدامی ایثارگران بود که با اجرای این قانون در ۳۶ ماه گذشته ۱۰۰ هزار نفر از ایثارگران کارمند دولت تبدیل وضعیت شدند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به روند پرداخت هزینه‌های درمانی جامعه ایثارگری اضافه کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما این است که این هزینه‌ها با ۲ ماه تأخیر پرداخت می‌شود و بنابراین به‌روزرسانی این پرداخت‌ها در صدر برنامه‌های ما قرار دارد. اما برای حمایت از ایثارگرانی که داروی خاص مصرف می‌کنند و هزینه‌های آن‌ها به موقع تأمین و پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در ضمن واردات دارو‌ها و وسایل درمانی و توان‌بخشی که مشابه آن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع شده که یکی از آن‌ها ویلچر برقی خارجی است و به همین خاطر امروز مجاز نیستیم که ویلچر خارجی برای جانبازان قطع نخاع تهیه کنیم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از اختصاص ۵ درصد واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به خانواده‌های شهدا و ایثارگران خبر داد و گفت: در استان قزوین روند تأمین زمین برای ساخت مسکن ملی ایثارگران کند پیش می‌رود که باید با کمک مسئولان عمرانی و شهرداری‌های استان قزوین این مشکل در کمترین زمان مرتفع شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: تخصیص زمین جزو مسئولیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن است که در استان‌ها از طریق ادارات‌کل راه و شهرسازی صورت می‌گیرد و بنیاد شهید هیچ زمینی در اختیار ندارد تا آن را به ساخت مسکن ایثارگری اختصاص دهد. با این حال از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه نگاه ویژه‌ای به جامعه ایثارگری حاکم شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.