کد خبر : 29138 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

ارزش واقعی یارانه نقدی همه را نگران کرد | یارانه نقدی 300 هزار تومانی چگونه آب رفت؟

دولت رئیسی سال گذشته با سروصدای زیاد در رسانه‌ها اقدام به افزایش حدود ۲۵۰ هزار تومانی یارانه نقدی کرد. البته مجلس شرط و شروطی را برای دولت تعریف کرده بود چرا که نمایندگان اعتقاد داشتند تورم بالای ۴۰ درصد پس از مدت زمان کوتاهی بار دیگر ارزش یارانه معیشتی را به شدت کاهش خواهد داد.

ارزش واقعی یارانه نقدی همه را نگران کرد | یارانه نقدی 300 هزار تومانی چگونه آب رفت؟

یارانه نقدی از 12 سال پیش برای کمک به معیشت خانوار ها طرح ریزی شد یارانه نقدی در دولت رئیسی برای پردرآمد ها حذف شد میزان یارانه نقدی با اصلاح نظام یارانه ای  بسیار چشمگیر شد ثبت نام  یارانه نقدی برای جاماندگان پا برجاست ارزش یارانه نقدی بخاطر تورم بالای اقتصادی ریزشی شده است که جزئیات آن را در این مطلب خبرآزاد می خوانید:

یارانه نقدی

ارزش واقعی یارانه نقدی؛ 100هزار تومان؟!

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت رئیسی سال گذشته با سروصدای زیاد در رسانه‌ها اقدام به افزایش حدود ۲۵۰ هزار تومانی یارانه نقدی کرد. البته مجلس شرط و شروطی را برای دولت تعریف کرده بود چرا که نمایندگان اعتقاد داشتند تورم بالای ۴۰ درصد پس از مدت زمان کوتاهی بار دیگر ارزش یارانه معیشتی را به شدت کاهش خواهد داد.

اما حالا که بیش از یکسال از اغاز به کار دولت گذشته نه تنها هیچ یک از شروط بهارستانی‌ها اجرا نشده، بلکه جهش شدید تورم کالاهای اساسی باعث شده تا ارزش یارانه نقدی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد. این در حالی است که دولت و برخی از نمایندگان حامی سیاست‌های کابینه سیزدهم، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی را راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم معرفی می‌کردند.

اما واقعا ارزش واقعی یارانه نقدی که دولت رئیسی با تبلیغات رسانه‌ای گسترده آن را به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داد، در حال حاضر چقدر است؟

برای محاسبه ارزش واقعی یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی باید سری به گزارش نرخ تورم مرکز آمار بزنیم؛ طبق این گزارش نرخ تورم سالانه در مهر ۱۴۰۱ بیش از ۴۲ درصد اعلام شده است. با این اوصاف ارزش واقعی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی که سال گذشته مصوب شد در حال حاضر به اندکی بیش از ۱۷۱ هزار تومان کاهش یافته است!

هرچند برخی کارشناسان اعتقاد دارند برای محاسبه ارزش واقعی یارانه نقدی باید به‌جای نرخ تورم سالانه کشور، نرخ تورم کالاهای اساسی را در نظر بگیریم. چرا که قرار بود یارانه کمک حال مردم برای تامین نیازهای اساسی باشد.

یارانه نقدی

ارزش واقعی یارانه نقدی چقدر است؟

بار دیگر به گزارش مرکز آمار برگردیم؛ نرخ تورم کالاهای اساسی در مهرماه معادل ۷۱ درصد ثبت شده است. حال اگر این معیار سنجش ارزش یارانه نقدی را رقم تقریبی ۷۰ درصد در نظر بگیریم به رقم عجیب ولی واقعی حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌رسیم! به عبارتی می‌توان گفت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی سال ۱۴۰۰ امروز کمتر از ۱۰۰ هزار تومان می‌ارزد!

اما داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که بخواهیم ارزش یارانه ۳۰۰ هزار تومانی را برای سال آینده و با فرض ثابت ماندن تورم سالیانه ۴۰ درصدی محاسبه کنیم. این محاسبه، یک ضرب و تقسیم ساده است اما حقایق پنهان شده بین این اعداد و ارقام؛ کوچک و کوچکتر شدن لحظه به لحظه سفره مردمی است که رئیسی همواره وعده بهبود معشیت‌شان را می‌دهد./ تجارت نیوز

یارانه نقدی

خرید دلار باعث حذف یارانه نقدی می‌شود؟

با افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به نیمه دوم کانال ۳۶ هزار تومانی، بازار خرید و فروش سهمیه دلار داغ شده است. اما حالا کم کم زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احتمال دارد یارانه این گروه حذف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، صف خرید دلار مقابل صرافی‌های بانکی طولانی است و حتی آنهایی هم که نمی‌توانند دلار بخرند، کارت ملی خود را به دلالان اجاره می‌دهند. آن هم با قیمت 600 تا 700 هزار تومان.

بر اساس مصوبه بانک مرکزی هر فرد یک سهمیه دو هزار دلاری سالانه دارد که می‌تواند برای سفرهای خارجی از این سهمیه استفاده کند. اما بسیاری از افراد از این سهمیه استفاده نمی‌کنند، پس کارت ملی خود را در اختیار افرادی قرار می‌دهند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بگیرند.

اما امروز معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان دلار اجاره می‌دهند هشدار داده و گفته «بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.»

این تنها نکته‌ای است که در این پیامک برای افراد ارسال شده است. اما می‌توان از محتوای آن اینگونه برداشت کرد که این معاونت به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان اجاره می‌دهند، هشدار داده که این اقدام بر دریافت یارانه و دهک درآمدی آنها تاثیر می‌گذارد و احتمال تشکیل پرونده مالیاتی برای آنها هم وجود دارد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به تسنیم در خصوص احتمال قطع یارانه بر اثر خرید دلار سهمیه‌ای، اعلام کرده که باتوجه به اینکه خرید دلار بخشی از عملکرد اقتصادی خانوار می‌باشد اطلاعات این افراد جهت ثبت در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و جهت ثبت در پایگاه رفاه ایرانیان به وزارت کار ارسال می‌شود.

به عبارت دیگر، اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیارهای دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.