کد خبر : 29010 / /
/

افزایش غیررسمی قیمت نان | ماجرا چیست ؟

افزایش غیررسمی نان در حالی در برخی واحدهای نانوایی صورت می گیرد که فعالان این بخش خواهان افزایش ۷۰درصدی نرخ نان هستند و معتقدند نرخ نان باید هرچه زودتر اصلاح شود.

افزایش غیررسمی قیمت نان | ماجرا چیست ؟

افزایش غیررسمی نان در حالی در برخی واحدهای نانوایی صورت می گیرد که فعالان این بخش خواهان افزایش ۷۰درصدی نرخ نان هستند و معتقدند نرخ نان باید هرچه زودتر اصلاح شود.

در حالی نرخ نان به طور غیر رسمی در بسیاری از واحدهای نانوایی تهران بالا رفته است که برخی واحدها نیز از طریق فروش نان با افزودنی های دیگری همچون کنجد اقدام به جبران قیمت ها می کنند، آن هم در شرایطی که خریدار به نوعی مجبور به خرید آن می شود. با این وجود برخی نان ها به خصوص نان سنگک با ۱۰تا ۲۰ درصد افزایش نسبت به نرخ نامه های نصب شده در واحدهای نانوایی عرضه می شود.

تداوم عدم پاسخگویی مسئولان به درخواست نانوایی ها مبنی بر افزایش نرخ نان

قامتعلی عزیزی فعال صنف با تکذیب خبر تغییر نرخ نامه ها می گوید: در حال حاضر قانونا هیچ تغییری در قیمت نان اعمال نشده اما به هر حال نانواها در فشار هستند و لذا گاهی مواقع شاهد یکسری گران فروشی ها در سطح شهرها هستیم.

عزیزی در خصوص وضعیت واحدهای نانوایی نیز اظهار داشت: وضعیت اصلا خوب نیست و متاسفانه هر زمان نانوایان به دنبال نرخ جدید هستند یک مساله ای مانع می شود و مسئولان پاسخ این صنف را نمی دهند.

وی همچنین در خصوص کیفیت آرد تحویلی نیز می گوید: در بحث تامین آرد مشکلی نداریم اما کیفیت آرد پایین است چون گندم داخلی است و کیفیت پایین است. این در شرایطی است که برای اینکه کیفیت آرد بالا برود باید آرد داخل با آرد خارجی مثلا آرد استرالیا مخلوط شود.

عزیزی با بیان اینکه آرد گلستان کیفیت بالایی دارد اما به همه نانوایی ها نمی رسد، افزود: البته الان واردات گندم وجود دارد اما احتمالا در صنایع غذایی، بیسکوییت شیرینی و غیره مصرف می شود و به نانوایی های نمی رسد.

این فعال صنف همچنین در خصوص تبعات پایین بودن کیفیت آرد، گفت: به هر حال نانوا زمانی با دل و جان کار می کند که مطمئن باشد محصولی که تولید می کند با کیفیت بالا به دست مصرف کننده می رسد و لذا در زمانی که کیفیت آرد پایین است نانوا نمی تواند معجزه کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر نانوا برای بالا بردن کیفیت نان بخواهد نمک به نان اضافه کند که ضایعات نیز کم شود، سازمان بهداشت ایراد می گیرد که نباید بیش از یک درصد مشخص نمک اضافه شود. این در حالی است که میزان درصد استفاده از نمک در نان های مختلف متفاوت است.

افزایش حقوق کارگران در گروی تعیین نرخ عادلانه نان است

بر اساس این گزارش، یکی از اصلی ترین چالش هایی که صنف نانوایی کشور با آن مواجه است بحث دستمزد کارگری است که عدم پرداخت دستمزدهای مناسب موجب خروج کارگران حرفه ای و جایگزینی کارگران غیر حرفه ای شده که همین امر نیز خود از عوامل موثر بر پایین آمدن کیفیت انواع نان ها است.

عزیزی در این خصوص نیز می گوید: اگر بخواهیم حقوق کارگر تامین شود باید اول نرخ عادلانه ای برای نان داده شود.

وی در خصوص قیمت مد نظر نانوایان نیز اظهار داشت: خواسته نانواها این است که ۷۰ درصد به قیمت فعلی نرخ نان اضافه شود و این یعنی قیمت نان به بیش از ۲ برابر نرخ فعلی برسد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که برای اینکه مصرف کننده نان گران نخرد و نانوا هم از نرخ نان راضی باشد دولت چه اقداماتی می تواند انجام بدهد، گفت: دولت کارهای بسیاری می تواند انجام دهد و وقتی می خواهد به مردم سوبسید بدهد قرار نیست مشاغل و اصناف مختلف این سوبسید را بدهند. لذا در راستای این امر دولت می تواند هزینه هایی همچون «آب، برق، گاز، بیمه و غیره» را برای واحدهای نانوایی رایگان کند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت حتی می تواند به هر واحد نانوایی ۵ نفر پرسنل بدهد و خودش هزینه ها و دستمزدهای آنها را تقبل کند. اما اینکه به نانوا فشار بیاید و کیفیت نان کم شود به هیچ وجه منطقی نیست.

عزیزی در پایان تاکید کرد: الان خود مسئولان قبول دارند در حق منِ نانوا اجحاف می شود اما از ترس تبعات بالا بردن نرخ نان، زیربار نرخ واقعی نمی رود.

صرف بودجه های هنگفت برای پروژه از پیش شکست خورده نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی ها

بر اساس این گزارش یکی از مسائل و حواشی پیرامون صنف نان و نانواها، بحث قاچاق آرد بوده و هست که در راستای به اصطلاح جلوگیری از فروش آرد به صورت آزاد و عدم طبخ آن، دولت طرح نصب کارتخوان های هوشمند را در ۹۰ هزار نانوایی اجرا کرده است. با این وجود به نظر می رسد این پروژه نیز به شکست انجامیده است از این منظر که خروج آرد از کشور ادامه دارد.

رضا حسینی یکی دیگر از فعالان این صنف در این خصوص می گوید: مساله اینجا است که دولت با این کار قصد داشت جلوی مشکلی را بگیرد که اصلا در نانوایی ها وجود نداشت. به عبارت دیگر تصور دولت بر این بود که نانوایی ها آرد را می فروشند در حالی که اینگونه نبوده و نیست بنابراین می توان گفت دولت در چنین پروژه ای شکست خورده و در این میان بودجه عظیمی هدر رفت.

حسینی افزود: این در شرایطی است که در اکثر نانوایی ها بیش از یک دستگاه کارتخوان قرار داده اند چرا که غالبا کارتخوان ها قطع و وصل می شود و این خود نیز موجب شده بودجه بیشتری در این میان صرف شود.

وی خاطر نشان کرد: گلایه ما این است که نمی دانیم در کجا برای نانواها چنین تصمیم گیری های غلط و هزینه بری می شود که هیچ کدام از اعضای اتحادیه ها و انجمن های مربوطه حضور ندارند. این فعال صنف تصریح کرد: مساله اینجا است که دولت خود می دانست آرد از طریق نانوایی ها خارج نمی شود اما تلاش شد کار دیگران را به گردن نانوایان بیندازند و بگوید واحدهای نانوایی آرد فروشی می کنند. این در حالی است که اگر یک واحد نانوایی مثلا یک تا دو کیسه آرد از سهمیه خود را که مازاد می آید بفروشد عددی محسوب نمی شود و با آنچه دولتی ها مدعی هستند بسیار فاصله دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: الان نه تنها قیمت آرد بلکه قیمت بسیاری از صنایع غذایی در کشورهای اطراف گرانتر از داخل ایران است و لذا خروج آنها از کشور امری غیر طبیعی نیست./بازار

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.