کد خبر : 28986 / /
/

سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | ارزش امروز سهام عدالت

خبر خوشحال کننده اول هفته برای جاماندگان سهام عدالت | شرایط دولت برای واگذاری سهام عدالت | مبلغ واریز سود سهام عدالت جاماندگان معلوم شد

سهام عدالت در دولت نهم با هدف گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پا به میدان گذاشت. از آن زمان تاکنون اخبار متعددی درباره سهام عدالت منتشر شده است. از پرداخت سود سالانه تا واگذاری سهام عدالت به جاماندگان از جمله موضوعاتی بوده که در چند سال گذشته مورد توجه اهالی رسانه و سیاستمداران و اقتصاددانان بوده است

خبر خوشحال کننده اول هفته برای جاماندگان سهام عدالت  | شرایط دولت برای واگذاری سهام عدالت | مبلغ واریز سود سهام عدالت جاماندگان معلوم شد

مدت‌ها است که بحث جاماندگان سهام عدالت مطرح است. در اواخر دهه هشتاد وقتی بحث تخصیص سهام عدالت مطرح بود، ثبت نام سهام عدالت براساس رده‌های مختلف شغلی انجام شد. به نظر می‌رسد که علت اصلی این موضوع نیز عدم دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد دهک‌بندی خانوارها بود.در تازه ترین اظهارنظر در این خصوص، امروز سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و اموردارایی با بیان اینکه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ است، گفت: دولت مصوبه‌ای داشت و در گام اول برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی، ۱۰ میلیون سهام عدالت به ازای هر فرد مصوب و منابع آن‌ مشخص شد و این امر منتظر تاییدیه مجلس است.

سهام عدالت در سه مرحله واریز شده است. سهام عدالت مرحله دوم در اردیبهشت واریز شده است.سهام عدالت سوم در خردادماه واریز شده است. سهام عدالت جاماندگان قرار است تیرماه واریز شود. جزئیات واریز سود سهام عدالت برای جاماندگان اعلام شد.

سهام عدالت در دولت نهم با هدف گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پا به میدان گذاشت. از آن زمان تاکنون اخبار متعددی درباره سهام عدالت منتشر شده است. از پرداخت سود سالانه تا واگذاری سهام عدالت به جاماندگان از جمله موضوعاتی بوده که در چند سال گذشته مورد توجه اهالی رسانه و سیاستمداران و اقتصاددانان بوده است

طبق آخرین اعلام، جاماندگان سهام عدالت در مرحله اول حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که منابع واگذاری سهام عدالت به آن‌ها نیز مصوبه هیات دولت را اخذ کرده است. در این مرحله افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند.

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به جلسه شورای عالی بورس ادامه داد: در این جلسه مصوب شد سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آن‌ها برای واریز سود به پایان رسیده و سود سهام عدالت آن‌ها قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹ میلیون نفر سهام‌دار عدالت واریز شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد میزان سود توضیح داد: میزان سود حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام عدالت است. سود باقیمانده، پایان سال به حساب ۴۹ میلیون سهامدار واریز می‌شود.

وی همچنین درمورد میزان باقی مانده سود سهام عدالت گفت: مبلغ باقی مانده سود سهام عدالت از شرکت‌هایی که هنوز مهلت دارند تا پایان سال جاری یا ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود و اخبار آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

سهام عدالت

 واریز سود سهام عدالت برای ۴۹ میلیون نفر

بر اساس گفته وزیر اقتصاد سود سهام عدالت برای ۴۹ میلیون نفر تا پایان آذرماه واریز خواهد شد.

به نقل از ایبِنا، سبد سهام عدالت از مجموع شرکت‌های بورسی و غیر بورسی تشکیل شده که سود آن هر ساله به حساب سهامداران واریز می‌شود.

سال گذشته محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که حدود ۴۹ میلیون نفر از مردم کشورمان سهامدار مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت هستند و سهام عدالت حدود ۱۰ درصد کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی نیز در همین ارتباط روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد که در آخرین جلسه شورای عالی بورس تصویب شده است تا سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی تا پایان آذر ماه برای ۴۹ میلیون سهامدار واریز شود، نحوه دریافت سود باقیمانده نیز تا پایان سال جاری یا سال آینده اعلام خواهد شد.

واریز سود سهام عدالت

عسگر توکلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که قیمت سهام عدالت حدود ۱۵ میلیون تومان است و تا ۳۰ میلیون تومان فاصله زیادی دارد، از سهامداران خواست همچنان از فروش سهام خود خودداری کنند.

وی با بیان این که سود سهام عدالت اسفندماه امسال پرداخت می شود، افزود: به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می شود.

وی با اظهار این که پول چندانی از فروش سهام عدالت نصیب افراد نمی شود، گفت: خوشبختانه دولت و مجلس پای می شود. کار سهام عدالت آمدند و انتظار ساماندهی این وضعیت را داریم.

توکلی با عنوان این که تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار دارد، درباره دلیل تاخیر سود سهام عدالت گفت: مقرر بود بخشی از سودها تا شهریورماه انجام شود که عملی نشد و در نهایت سودسهام عدالت غیربورسی ها به زودی پرداخت می شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر سود را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم.

اقای غلامرضا ابوترابی گفت:در خصوص واریز سود سهام عدالت یک پلن (برنامه) وجود دارد که با توجه به شرکت‌هایی که مجامع خود را در سال ۱۴۰۱ برگزار کرده اند (سود مربوط به سال مالی ۱۴۰۰) بتوانیم سود سهام‌ها را سریع تردریافت، تجمیع و پرداخت کنیم.

او گفت:سال گذشته سپرده گذاری بخش عمده ایی از سود سهام عدالت را به صورت یکجا پرداخت کرد و تنها دو شرکت بودند که وجوه را پرداخت نکردند. سال قبل عملا بالغ بر ۹۵ درصد سود سهام عدالت را پرداخت کرده ایم و تنها یک بخش جزیی برای آن۲ شرکت ماند که بعدا محقق شد.

ابوترابی می‌گوید:برای واریز زود هنگام سود سهام عدالت در تلاش هستیم اگر شرکت‌ها و مسئولان شرکت‌ها با سپرده گذاری مرکزی همکاری کنند در تلاش هستیم که زودتر این وجوه را به حساب کلیه سهامداران سهام عدالت واریز کنیم، اما اگر همکاری لازم انجام نشد عملا سپرده گذاری نمی‌تواند کاری انجام دهد

به گفته مسئولان دولت، قرار است در مرحله اول ۱۰ میلیون تومان سهام به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، تعلق بگیرد اما سهام‌دار شدن سایر جاماندگان منوط به پرداخت بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت است.

در نتیجه این فرآیند واگذاری، بسیاری از افرادی که باید این سهام را دریافت می‌کردند این امکان را پیدا نکردند. چند سالی بود که نمایندگان مجلس به دنبال تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بودند اما در دولت دوازدهم اعلام شد که سهامی برای تخصیص به جاماندگان وجود ندارد.

با پیگیری‌های بیشتر مشخص شد که بخشی از سهام عدالت به دلیل عدم پرداخت مبلغ تعیین شده از سوی سهامداران به دولت بازگشته است و این ادعا از سوی برخی نمایندگان مجلس طرح شد که با توجه به این موضوع امکان سهام‌دار شدن جاماندگان وجود دارد. طرحی در این خصوص نیز ارائه شد و در نهایت بحث جاماندگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد که حوزه بازنشستگی در اولویت پرداخت بدهی‌های دولت است و از این بابت ۹۰ هزار میلیارد باید در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد. پس از حل و فصل مسأله بازنشستگان، میزان باقی مانده در اختیار شش دهک قرار می‌گیرد. به محض آنکه ۹۰ هزار میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اختصاص پیدا کند، در مورد باقی مانده سهام مصوبه خواهیم داد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.