کد خبر : 28949 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

شوک به یارانه بگیران ۴۰۰ هزار تومانی | خبر مقام دولتی از حذف یارانه نقدی۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ | این گروه از یارانه بگیران چقدر یارانه نقدی خواهند گرفت؟

مسعود میرکاظمی درباره وضعیت پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز بررسی لایحه به این قسمت نرسیده است و فعلا روی منابع و مصارف کار می کنیم تا منابع و مصادرف، درآمد ها، حقوق و غیره مشخص شود؛ بحث یارانه مربوط به تبصره ۱۴ بودجه و در حوزه سازمان هدفمندسازی یارانه ها است.

شوک به یارانه بگیران ۴۰۰ هزار تومانی | خبر مقام دولتی از حذف یارانه نقدی۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ | این گروه از یارانه بگیران چقدر یارانه نقدی خواهند گرفت؟

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم.تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.وزیر اقتصاد اخیرا در یک نشست خبری در تازه‌ترین اظهارنظر درباره اختصاص کالابرگ به جای یارانه نقدیاعلام کرده است: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

میرکاظمی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همین میزان یارانه ۴۰۰ هزار تومانی سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

مسعود میرکاظمی درباره وضعیت پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز بررسی لایحه به این قسمت نرسیده است و فعلا روی منابع و مصارف کار می کنیم تا منابع و مصادرف، درآمد ها، حقوق و غیره مشخص شود؛ بحث یارانه مربوط به تبصره ۱۴ بودجه و در حوزه سازمان هدفمندسازی یارانه ها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همین میزان یارانه، سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

میرکاظمی درباره اینکه احتمال ایجاد سامانه برای پرداخت یارانه غیرنقدی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد یا نه، تصریح کرد: اگر روی سامانه کار شود و این سامانه آمادگی پیدا کند و مثلا به عنوان نمونه در شهر یا استانی اجرا شود و اجرای آن موفقیت آمیز باشد، احتمال استفاده از پرداخت یارانه غیرنقدی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه وبودجه در پاسخ به اینکه آیاکار قابل توجهی در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: کارهای خوب فراوان انجام شد و همین که دولت را با آن وضعیت تحول گرفت و متوقف نشد و کار را ادامه داد کار بزرگی است.

یارانه نقدی

یارانه نقدی هر نفر چقدر می‌شود؟

این افراد اگر دهک یک تا ۳ باشند، رقم یارانه دریافتی آنها ۴۰۰هزار تومان به ازای هر فرد و اگر دهک ۴ تا ۹ باشند رقم ۳۰۰هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

گفتنی است دولت از اردیبهشت‌ماه به این سو، تاکنون چهار مرحله از یارانه‌های جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. ضمن آنکه با دستور رئیس‌جمهور، مبالغ یارانه برای معترضان نیز تا زمان روشن شدن وضعیتشان واریز می‌شود.

یارانه نقدی آبان‌ماه چه زمانی واریز می‌شود؟

همچنین بر اساس برنامه‌های موجود این یارانه روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و با توجه به این که تغییراتی در برنامه واریز یارانه تاکنون اعلام نشده، پیش‌بینی می‌شود که یارانه آبان‌ماه نیز بیستم همین ماه واریز شود.

براساس آخرین وضعیت محاسبه مشمولین یارانه در مردادماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود ۸۶میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود ۲۵میلیون و ۵۰۰هزار خانوار معادل ۷۷میلیون و ۹۰۰هزار نفر به‌عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند(معادل ۸۹٫۹درصد جمعیت کشور).

از این میزان حدود ۸۰۰هزار خانوار مشمول یارانه ۴۰۰هزار تومانی و حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار خانوار مشمول یارانه ۳۰۰هزار تومانی هستند. از بین هفت میلیون جامانده که شامل انصرافی‌های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر دلیلی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی‌کردند، تعداد کل ثبت‌نامی‌های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر از این افراد در جمع مشمولین فعلی حاضر هستند.

همچنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود چهار میلیون و ۲۰۰هزار نفر اقدام به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیرماه یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر در جمع مشمولین تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شدند.

یارانه نقدی

اگر کالابرگ برود، یارانه نقدی ادامه می‌یابد

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر کالابرگ منتفی شود، مجلس طرح حمایتی دیگری دارد، اظهار کرد: خیر؛ سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند.

قادری با اشاره به نبود سازگاری میان برخی احکام و منابع بودجه کل کشور، گفت: در طرح کالابرگ به موضوع بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اشاره شده است، اما آیا منابع بودجه پاسخگو است؟ در این زمینه باید منابعی فراتر از بودجه پیش‌بینی شود. اینها از جمله تناقضاتی است که در ایام بودجه به آنها برمی‌خوریم.

وی ادامه داد: دولت پیشنهاداتی را بدون لحاظ آثار و پیامدهای مالی مطرح می‌کند، مجلس هم به آنها رای می‌دهد. سپس، بعضی از همکاران ما هم بر اجرای این پیشنهادات پافشاری می‌کنند. این ایراد به خودِ دولت برمی‌گردد که بلافاصله آثار و پیامدهای مالی احکام بودجه را برای شورای نگهبان روشن نمی‌کند. اگر این کار انجام شود، شورای نگهبان طرح را رد می‌کند و از مجلس می‌خواهد که آن را اصلاح کند.

قادری اضافه کرد: وقتی این اتفاق نمی‌افتد، در جامعه توقع ایجاد می‌شود. رسانه‌ها هم مجلس را برای اجرای حکم تحت فشار قرار می‌دهند. در حالی‌که منابع دولت پاسخگو نیست. احکامی که بار مالی فراتر از بودجه دارد، باید مورد ازریابی قرار گیرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.