کد خبر : 28908 / /
/

فروش تخم مرغ ارزانتر از نرخ مصوب | نرخ واقعی مرغ و تخم مرغ چند؟

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران خاطر نشان کرد: دولت به تولیدکنندگان قول داده بود که نرخ جدید تخم‌مرغ را هفته‌ پایانی شهریور اصلاح و سهمیه دان‌های که اردیبهشت به آنها داده نشده بود را بدهند که تا به امروز هیچکدام از وعده‌های که به تولیدکنندگان دادند عملی نشده است.

فروش تخم مرغ ارزانتر از نرخ مصوب | نرخ واقعی مرغ و تخم مرغ چند؟

این روزها مرغ و تخم‌مرغ ارزان‌ترین پروتئین سبد خانوارها محسوب می‌شود از این‌رو نوسان‌های قیمتی و تامین آنها در بازار برای مردم حائز اهمیت است. ناصر نبی‌پور رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به عرضه تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب، گفت: دولت نرخ مصوب تخم‌مرغ را کیلوی 35 هزار و 500 تومان اعلام کرده است که هم‌اکنون تخم‌مرغ کیلویی 500 تومان زیر نرخ مصوب در بازار بفروش می‌رسد.

وی تاکید کرد: دولت به تولیدکنندگان قول داده بود که نرخ جدید تخم‌مرغ را هفته‌ پایانی شهریور اصلاح و سهمیه دان‌های که اردیبهشت به آنها داده نشده بود را بدهند که تا به امروز هیچکدام از وعده‌های که به تولیدکنندگان دادند عملی نشده است.

 رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران نرخ واقعی تخم‌مرغ را کیلویی 48 هزار تومان دانست و افزود: کیلویی 35 هزار تومان نرخ واقعی تخم‌مرغ نیست و اگر دولت خود اقدام به آنالیز قیمت کند به این نرخ نخواهد رسید.

به گفته این فعال اقتصادی؛ مردم تخم‌مرغ شانه‌ای 80 هزار تومان را خریداری می‌کنند چراکه  نرخ تخم‌مرغ نسبت به مرغ و گوشت مناسب‌تر است و به عبارت دیگر ارزان‌ترین پروتئین سبد خانوارها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات تخم‌مرغ  کیلویی 35 هزار تومان توجیه اقتصادی دارد،  گفت: تخم‌مرغ در حجم کم به قطر، عراق و افغانستان صادر می‌شود ( 95 درصد صادرات به عراق و افغانستان است) اگر نرخ تخم‌مرغ به کیلویی 40 هزار تومان برسد دولت اقدام به واردات تخم‌مرغ خواهد کرد اما تردید نداشته باشید که واردات برای دولت کیلویی 47 هزار تومان تمام خواهد شد اما نمی‌دانم با چه منطقی نمی‌خواهند از تولید داخلی حمایت کنند تا مجبور به واردات نشوند؟

همچنین در این رابطه محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه اصلاح نرخ مصوب مرغ گوشتی نمی‌تواند هزینه تولیدکنندگان را جبران کند، گفت: تولیدکنندگان مرغ گوشتی با ضرر اقدام به تولید می‌کنند و افزایش 3 هزار تومانی نرخ مصوب نمی‌تواند جبران‌کننده ضرر و زیان تولیدکنندگان باشد.

به گفته وی؛ 75 هزار تومان نرخ منطقی مرغ گوشتی است. تقاضا در 10 روز ابتدای هر ماه همواره افزایش پیدا می‌کند؛ هم اکنون نرخ مرغ نسبت به دیگر محصولات پروتئینی کمتر است.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه اصلاح نرخ مصوب نتوانسته است رضایت تولیدکنندگان را جلب کند، افزود: دولت می‌تواند با افزایش 5 درصدی نرخ مرغ گوشتی رضایت تولیدکنندگان را جلب کند.

به گفته وی؛ نرخ مصوب مرغ کیلویی 63 هزار تومان است و این نرخ تمایل برای خرید را تاحدودی کاهش داده است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.