کد خبر : 28486 / /
/

مجتبی جلال زاده:

پازل دشمن برای جنگ شیعه‌وسنی

یک تحلیلگر مسائل سیاسی سه پارامتر وهابیت، تکفیری و غیرایرانی بودن عاملان جنایت حرم شاه‌چراغ(ع) را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد که دشمن با این حربه تلاش دارد مردم را مقابل مردم، حاکمیت و اسلام قرار دهد.

پازل دشمن برای جنگ شیعه‌وسنی

مجتبی جلال زاده در برنامه گفتگوی ویژه با اشاره به دو عاملی که منجر به حادثه تروریستی شیراز و کشته و زخمی شدن شمار قابل توجهی از هموطنان مان شد، اظهار کرد: دشمن از فضای ملتهب جامعه استفاده کرد و اعتراض ها که به اغتشاش منتج شد، پتانسیلی را از نیروهای امنیتی ما گرفت.

وی با بیان این که دشمن از این شرایط برای ضربه زدن به مردم ایران بهره برداری کرد، ادامه داد: رسانه های فارسی زبانِ خارجی در ۴۰ روز گذشته سعی کردند با فعال کردن شکاف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و قومیتی وارد عمل شوند.

در این بین رسانه های مذکور بحران تولید کرده و بعد از دریافت بازخوردها، مجدد بحران را به جامعه تزریق کردند و در رخدادهای اخیر، یک مسئله قشری به مقوله ای صنفی پیوند خورد.

جلال زاده با اشاره به بهره برداری دشمن از این آشوب ها، در راستای مسائل بین الملل، تاثیر بر افکار عمومی و نیز دوقطبی سازی دولت-ملت در ایران، اضافه کرد: با نگاهی به حادثه تروریستی شاه چراغ(ع)، دور از ذهن نیست که با توجه به حوادث سیستان و بلوچستان، مسئله شکاف شیعه و سنی عمیق تر مورد نظر قرار گیرد.

این کارشناس حوزه سیاسی اهمیتِ بافت موقعیتیِ حادثه تروریستی شیراز را گوشزد کرد و گفت: حادثه سیستان و بلوچستان در جامعه ای با اکثریت سنی مذهب اتفاق افتاد؛ اما در حادثه شیراز اکثریت شیعیان مورد هدف قرار داده شدند.

به گفته جلال زاده تحریک کردنِ اکثریت سنی در حادثه اول و اکثریتِ شیعه در حادثه دوم هدفی بود که دشمن از دو اقدام تروریستی اخیر در کشور دنبال کرد و از طرفی باید به همزمانی نا آرامی های اخیر با [نزدیک شدن مذاکرات به نقطه پایانی] اشاره نمود.

وی از دیگر سو به تخاصم دیرین ایران و امریکا اشاره کرد و ضمن برشمردن اهداف دو کشور از مذاکره برجامی گفت: امریکا از حادثه طبس تا امروز در برابر ایران به در بسته خورده ولی این به معنای کنار کشیدنِ ایالات متحده نیست و طبیعتا امروز تحریم ها را به بحث حقوق بشر، مسئله زنان و... گره می زند.

جلال زاده در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو اقوام مختلف در کشور را در تعامل با ایران و حاکمیت تعریف کرد و افزود: امروز جدایی طلبان پایگاه اجتماعی نداشته و محدود شدند و هسته مرکزی شان به خارج مزرهای ایران انتقال یافته است.

وی یادآوری کرد که کردستان و بلوچستان آبستن تحریک گسترده عواطف و احساسات مردم بوده و در این موقعیت زمانی، یک امام زاده شیعه، هدف بسیار مناسبی برای عملیات تروریستی می باشد؛ ولی هدف دشمن از این طرح چیست؟

از یک سو سعی می شود به بخشی از مردم این گونه القا کنند که با جمهوری اسلامی دچار تضاد فرهنگی و سیاسی هستند و برای گروهی دیگر این طور وانمود می کنند که حاکمیت نمی خواهد یا نمی تواند از خواسته های فرهنگی و سیاسی شما دفاع کند و برآیند این دو رویکرد، نا امید سازی مردم نسبت به توان جمهوری اسلامی در اداره کشور را دنبال می کند که برقراری امنیت، حل بحران ها و عدم پاسخ معتبر به نیازهای اقتصادی و اجتماعی را دربر می گیرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.