کد خبر : 28031 / /
/

مبتلایان آنفلوآنزا تا چند روز ناقل هستند؟

یک فوق تخصص عفونی اطفال عنوان کرد: مبتلایان آنفلوآنزا می توانند بین پنج تا شش روز ناقل باشند.

مبتلایان آنفلوآنزا تا چند روز ناقل هستند؟

 یک فوق تخصص عفونی اطفال عنوان کرد: مبتلایان آنفلوآنزا می توانند بین پنج تا شش روز ناقل باشند.

دکتر جبار علی صفایی با اشاره به شیوع هر ساله آنفلوآنزا در فصل پاییز گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و استفاده مردم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، این بیماری تا حدی کم رنگ شد، اما متاسفانه امسال به دلیل کاهش استفاده از ماسک مجددا شاهد شیوع این بیماری هستیم.

وی افزود: هرساله نوعی از این ویروس شیوع می یابد و برای همین هرسال یک نوع واکسن برای مقابله با آن ساخته می شود و نیاز است که افراد و بویژه گروه های در معرض خطر هرسال واکسن جدید آنفلوآنزا را تزریق کنند.

صفایی با بیان اینکه تشخیص آنفلوآنزا از کرونا و سرماخوردگی کار دشواری است گفت: با توجه به اینکه سویه اخیر کرونا –امیکرون- شباهت بسیاری با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد، تفریق این سه کار بسیار دشواری است اما با مشاهده برخی علائم می توان تا حدی متوجه شد که فرد به کدامیک مبتلا شده است.

وی افزود: چند علامت عمدتا در مبتلایان آنفلوآنزا مشاهده می شود که در مبتلایان امیکرون و سرماخوردگی به ندرت آن را مشاهده می کنیم که از جمله آن تب بالا، کوفتگی بدن و درد عضلات بویژه در ساق پا است.

وی افزود: همچنین علائمی مانند بدحالی و سردرد در مبتلایان آنفلوآنزا بیشتر مشاهده می شود.

این فوق تخصص عفونی اطفال خاطرنشان کرد: با توجه به سختی تشخیص کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یکدیگر توصیه می شود افراد در صورت مشاهده هر نوع علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و حتما در محیط منزل از ماسک استفاده کنند.

صفایی در خصوص میزان سرایت آنفلوآنزا گفت: خوشبختانه آنفلوآنزا نسبت به امیکرون از قدرت سرایت پایینی برخوردار است، بنابراین نیاز چندانی به قرنطینه نیست اما افراد باید در محیط خانه از ماسک استفاده کرده و فاصله لازم را با اعضای خانواده داشته باشند.

وی افزود: شدت علائم آنفلوآنزا بطور معمول بین پنج تا شش روز است و ویروس آنفلوآنزا طی این مدت می تواند به دیگران سرایت پیدا کند، بنابراین افراد مبتلا باید طی این مدت حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی با دیگران را حفظ کنند.

صفایی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا بویژه برای گروه های در معرض خطر گفت: از جمله گروه های در معرض خطر این بیماری میتوان به کودکان زیر شش سال، سالمندان بالای 65 سال، زنان باردار، مبتلایان بیماری های زمینه ای و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر این کادر بهداشت و درمان و خانواده بیماران زمینه ای بویژه بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند نیز باید این واکسن را تزریق کنند./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.