کد خبر : 26667 / /
/

کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه/ دلار چرا گران شد؟

دلار، طلا و سکه امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشتند. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۷۹۳ تومان اعلام شده است.

کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه/ دلار چرا گران شد؟

دلار، طلا و سکه امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشتند. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۷۹۳ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند افزایشی آغاز کرد. روز گذشته، آخرین نرخ دلار نقدی ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود. امروز معاملات با قیمت ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز شد. در ادامه نرخ‌ها نوشان داشت و به ۳۱ هزار و ۵۴۰ تومان رسید. روند نوسانی قیمت، در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان است.

ارز آمریکایی، روزهای گذشته روند افزایشی داشت. دیروز، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۱ هزار و ۴۴۰ و ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. بعضی معتقدند این منابع، قیمت دلار را بیشتر از نرخ کف بازار اعلام می‌کنند.

قیمت طلا و سکه

قیمت سکه که روز سه شنبه هفته گذشته، تا یک قدمی مرز مقاومتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیشروی کرده بود در روز چهارشنبه سقوط کرد. این فلز گران بهای داخلی تا لحظه انتشار این گزارش، به قیمت ۱۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان به فروش رسید.

طی معاملات امروز ۲۴ شهریور نیز قیمت سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰ تومان رسید.

به عقیده عده ای از معامله گران به نظر می رسد نوسان قیمت اونس طلا یکی از دلایل ریزش فلز گران بهای داخلی بوده است. قیمت اونس طلا کانال ۱۷۰۰ دلار را از دست داد و بر روی ۱۶۷۶ دلار ایستاد.

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

پیش از این هم کارشناسان ارزی تاکید کرده بودند که دولت در دو سه ماه گذشته قیمت ارز را به زود کنترل کرده و اگر اخبار مثبت برجامی به نتیجه نرسد احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها اصلا دور از انتظار نیست. اتفاقی که حالا کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کنند و بازار هم در حال حرکت به همان سمت است.

دولت در چند ماه گذشته با ارزپاشی قیمت را مهار کرد. اما آیا در ماه‌های آینده هم می‌تواند با همین شیوه قیمت ارز را مهار کند؟ این کارشناس ارزی می‌گوید مشخص نیست که توان ارزی بانک مرکزی چقدر است و چقدر می‌تواند با این راهکار قیمت دلار را کنترل کند. چون چون در پنج ماه اول سال درآمد نفتی دولت محقق نشده و عمده درآمد دولت در نیمه اول سال درآمد مالیاتی بوده است. یعنی دولت با درآمد مالیاتی و نفت ۱۲۰ دلاری نیمه اول سال را گذرانده.

اما حالا در نیمه دوم سال دولت هم با کاهش درآمد مالیاتی مواجه است و هم افزایش کسری بودجه و هم احتمال کاهش قیمت نفت. در نتیجه کار دولت سخت است.

حق‌شناس می‌گوید اصلا باید دید آیا دولت خودش طرفدار کاهش قیمت دلار است یا نه. اگر در نیمه دوم سال در شرایطی که احتمالا درآمدها محقق نشود، قیمت نفت کاهش پیدا کند و درآمد مالیاتی هم کم شود، اینکه دولت بتواند و بخواهد که ارز ارزان بماند، خودش نکته عجیبی است. عجیب‌تر این است که دولت ارزی برای ارزپاشی داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.