کد خبر : 25530 / /
/

اتفاق دردناک برای این مرد ایتالیایی | همزمان دچار کرونا، آبله میمونی و ایدز شد!

پزشکان در ایتالیا مورد بیماری یک مرد ۳۶ ساله در ایتالیا را گزارش کرده‌اند که نخستین مورد مستند تشخیص همزمان عفونت با سه ویروس کرونا، آبله میمونی و اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) در جهان است.

اتفاق دردناک برای این مرد ایتالیایی | همزمان دچار کرونا، آبله میمونی و ایدز شد!

به گزارش وب‌ام‌دی بر اساس یک گزارش موردی منتشرشده در ژورنال پزشکی «عفونت» (Journal of infection) عفونت‌های کووید-۱۹ و آبله میمونی این مرد بدون مشکلی رفع شده است و درمان دارویی عفونت اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) برای او برقرار شده است.

پزشکانی که این مورد بیماری را گزارش کرده‌اند، می‌نویسند:‌«عفونت‌های آبله میمونی و سارس-کوو-۲ می‌توانند به طور همزمان در فردی رخ دهند. وجود علائم شبیه به آنفلوانزا و مثبت بودن آزمایش کرونا نباید باعث شود در افراد پرخطر تشخیص آبله میمونی کنار گذاشته شود.»

پزشکان متخصص بیماری عفونی در ایتالیا در این گزارش چگونگی بروز ابتدایی علائم بیماری شامل تب، گلودرد و سردرد را در ۲۹ ژوئن (۸ تیر) را توصیف کرده‌اند که ۹ روز پس از بازگشت این مرد از سفری پنج روزه به اسپانیا بوده است. این مرد در ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) آزمایش مثبت کرونا پیدا کرد و متوجه دانه‌های پوستی روی بازوی چپش در بعدازظهر همان روز شد.

در طول چند روز بعدی، دانه‌های پوستی به تاول‌های کوچک و دردناکی بدل شدند که در سراسر چهره، تنه، پاها و گلوی فرد منتشر شدند. در ۵ ژوئیه، او به بخش اورژانس بیمارستانی در کانانیای ایتالیا مراجعه کرد و در بخش بیماری‌های عفونی پذیرش شد.

پزشکان بر اساس علائم او مسافرت اخیرش به اسپانیا به شک بردند که او آبله میمونی هم گرفته است و نمونه‌هایی برای آزمایش از او گرفتند. این مرد در شرح حالش گفت که در مدت اقامت در اسپانیا آمیزش جنسی بدون استفاده از وسائل محافظتی با مردان دیگر داشته است که یک عامل خطرساز برای آبله میمونی در شیوع اخیر است. این مرد در ۶ ژوئیه آزمایش مثبت برای آبله میمونی، اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) و کووید-۱۹ به طور خاص سویه BA.5 کرونای اُمیکرون پیدا کرد.

پزشکان ایتالیایی نوشتند با توجه به دوره‌های نهفتگی کووید-۱۹ و آبله میمونی، بیمار ممکن است همزمان آنها را گرفته باشد (علائم کووید-۱۹ معمولا ۲ تا ۱۴ روز و علائم آبله میمونی ۳ تا ۱۷ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس‌های این بیماری‌ها ظاهر می‌شوند).

بیمار به پزشکان گفته بود که در سپتامبر ۲۰۲۱ آزمایش منفی اچ‌آی‌وی داشته است. شمارش لنفوسیت‌های CD4 در بیمار(که تعداد این سلولهای سفید را در خون اندازه می‌گیرد) در هنگام آزمایش مثبت اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) در ماه ژوئیه هنوز طبیعی بود. بنابراین احتمال عفونت اچ‌آی‌وی در این مرد هم اخیرا رخ داده بود.

دانه‌های پوستی این مرد در روز سوم بستری شدن شروع به کبره بستن و بهبودی کردند و در روز پنجم علائم او تقریبا برطرف شد. او در ۱۳ ژوئیه دیگر آزمایش مثبت کووید-۱۹ نداشت و در ۱۹ ژوئیه دانه‌های پوستی آبله میمونی او تقریبا بهبود پیدا کرده بود، گرچه هنوز آزمایشش مثبت بود. پزشکان برای بیمار درمان استاندارد ترکیبی برای اچ‌ِآی‌وی را آغاز کردند.

این پزشکان ایتالیایی یادآور شده‌اند که کارکنان مراقبت بهداشتی باید درباره امکان عفونت‌های همزمان در گروه‌های پرخطر هشیار باشند، چرا که پاندمی کووید-۱۹ در جریان است و موارد آبله میمونی همچنان درحال افزایش است.

آنها می‌نویسند:‌«سیستم‌های مراقبت بهداشتی باید از این همزمانی آگاه باشند، و انجام آزمایش‌های تشخیصی مناسب در افراد پرخطر را که برای مهار شیوع ضروری است، در نظر داشته باشند چرا که در حال حاضر شیوه درمانی یا پروفیلاکسی که به طور گسترده در دسترس باشد، وجود ندارد.»

منبع: همشهری آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.