کد خبر : 25345 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

برنامه جدید دولت برای یارانه نقدی شهریورماه | این ماه منتظر یارانه نقدی باشیم یا کالابرگ | واریز 2 میلیون در شهریور به حساب این یارانه بگیران

دولت ۲۰ شهریور یارانه نقدی را پرداخت می‌کند. کالابرگ نیز زمانی اجرایی می‌شود که سامانه آن آماده شده و در حوزه‌های کوچک‌تر امتحان خود را پس داده باشد.

برنامه جدید دولت برای یارانه نقدی شهریورماه | این ماه منتظر یارانه نقدی باشیم یا کالابرگ | واریز 2 میلیون در شهریور به حساب این یارانه بگیران

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه نقدی شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

دولت ۲۰ شهریور یارانه نقدی را پرداخت می‌کند. کالابرگ نیز زمانی اجرایی می‌شود که سامانه آن آماده شده و در حوزه‌های کوچک‌تر امتحان خود را پس داده باشد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مردم به گرفتن یارانه نقدی علاقه دارند، اما دولت به ارائه کالابرگ متعهد است.

به نقل از تسنیم، مسعود میرکاظمی درباره برخی خبرها مبنی بر اجرا آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه، تصریح کرد: کالابرگ قانون و تعهد دولت است. سامانه کالابرگ تاکنون آماده نبوده است. معمولا وقتی سامانه مهیا می‌شود باید در حوزه کوچک‌تری اجرا شود. دلیل این کار این است که اگر مشکلی در سامانه باشد احصا و برطرف شود تا در اجرای عمومی برای مردم مسئله‌ای پیش نیاید.

میرکاظمی گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ یارانه نقدی که در ماه‌های گذشته به مردم پرداخت می‌شد ۲۰ شهریور هم برای آنان واریز می‌شود یا نه؟ خاطرنشان کرد: بله، آن مبلغ سر جای خود است و هر وقت که کالابرگ بیاید، جایگزین پرداخت نقدی می‌شود. مردم این ماه هم طبق معمول دریافت نقدی خواهند داشت.

دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی را تغییر می‌دهد. دولت مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

در این راستا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال مبالغ ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی را به‌عنوان یارانه نقدی متناسب با دهک‌بندی‌ها به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت کرد. مسئولان دولتی اعلام کردند که قرار است اعتباری را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند. به‌گفته دولت، تا زمانی که زیرساخت این اقدام فراهم شود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

یارانه نقدی

اجرای کالابرگ بجای یارانه نقدی به صورت آزمایشی از مهرماه

میرکاظمی همچنین با اشاره به اجرای تخصیص کالابرگ به یکی از استان‌ها به صورت آزمایشی از مهرماه تصریح کرد: کالابرگ یک قانون است؛ سامانه آن آماده نبود اما به طور کلی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم به یارانه نقدی علاقه بیشتری دارند. تا پیش از آماده شدن سامانه مربوط به اعطای کالابرگ، پرداخت یارانه‌های نقدی همچنان ادامه خواهد داشت.با این حال مرکز پژوهش های مجلس از موافقت  بیشتر مردم با کالابرگ در مقایسه با پرداخت نقدی خبر داد. این مرکز با انتشار خبری اعلام کرد: براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان نقدی اختصاص یابد. نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد ۶۰.۶ درصد مردم راجع به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن، افزایش قیمت کالاهای دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شود.در این میان اگرچه  یک کارشناس افکارسنجی در گفت وگو با خراسان  ایراداتی به نحوه چینش سوالات این نظرسنجی و تاثیر آن در پاسخ مخاطب دارد اما   در هر صورت  نقطه ضعف یارانه نقدی، کم شدن قدرت خرید آن در طول زمان به دلیل تورم است ولی در مقابل به دلیل همین تورم، تامین کالابرگ اگرچه قدرت خرید مردم را حفظ می کند ولی هر سال نیاز به اعتبار بیشتری برای تامین آن است و از این منظر ممکن است چالش بودجه ای ایجاد کند.

یارانه نقدی

تغییر دهک بندی خانوارها برای دادن یارانه نقدی در راه است؟

سامانه جدید «حمایت» وزارت رفاه فعال شد، سرپرستان خانوار می‌توانند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در مورد علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سامانه جدید درخواست بازبینی دهک بندی خانوارها اعلام کرد: سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی http://hemayat.mcls.gov.ir فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند.

همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و بصورت تفکیک شده ثبت کنند.

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها براساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه نمایند.

با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

سامانه ای که قبلا فعال بود صرفا قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت، در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی به صورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.