کد خبر : 25274 / /
/

آخرین وضعیت بیماری آبله میمونی | توصیه مهم به مسافران

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به عدم مشاهده مورد جدید آبله میمونی در ایران به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، توصیه هایی ارایه کرد.

 آخرین وضعیت بیماری آبله میمونی | توصیه مهم به مسافران

«بهزاد امیری» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مورد جدیدی از آبله میمونی در ایران شناسایی نشده است، گفت: همچنان تنها مورد قطعی و تأیید شده در کشور همان موردی است که در اهواز شناسایی شده بود، خوشبختانه تا امروز مورد جدیدی شناسایی نشده است.

وی افزود: خانواده و اطرافیان این فرد مبتلا به آبله میمون نیز رصد شده و خوشبختانه در آنها بیماری بروز نکرده است.

امیری در ادامه با بیان اینکه تقریبا بیماری آبله میمونی در بیشتر کشورها گزارش شده است، گفت: افرادی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند باید از راه‌های انتقال بیماری آگاهی داشته باشند تا در معرض این بیماری قرار نگرفته و به آن مبتلا نشوند.

وی افزود: آبله میمونی از طریق تماس پوستی با فرد مبتلا یا وسایل شخصی او که در تماس با بثورات پوستی او بوده منتقل می‌شود. به همین دلیل افراد باید در مواجهه با افرادی که جزء گروه‌های در معرض خطر هستند خودداری کنند.

امیری ادامه داد: افراد در حین سفر باید در در جاهایی اسکان پیدا کنند که از سوی سیستم‌های بهداشتی آن کشور مورد نظارت قرار بگیرند، چرا که وسایلی مانند وسایل خواب، غذا خوری و ... اگر در تماس با فرد آلوده بوده باشد خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه دائما باید دست و صورت خود را با آب و صابون شست و شو دهند.

امیری تأکید کرد: امکان انتقال آبله میمونی از انسان به حیوان و دوباره از حیوان به انسان وجود دارد به همین دلیل افرادی که به کشورهایی که در آنها این بیماری گزارش شده است می روند، به جد از نزدیک شدن و تماس با حیوانات به ویژه حیواناتی که از نظر ظاهری بیماری دارند پرهیز کنند.

این مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: افراد حتما از وسایل شخصی استفاده کنند و از وسایلی که امکان استفاده اشتراکی دارند نیز پرهیز کنند.

وی یادآور شد: افرادی که از این کشورها وارد ایران می‌شوند اگر دچار علائمی مانند تب، سردرد، کمر درد یا بثورات پوستی شدند حتما به مراکز مراقب سلامت که برای پذیرش بیماران سرپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد مراجعه کنند، پزشکان ما در آنجا آموزش دیدند اگر فرد مشکوک باشد اقدامات لازم را انجام خواهند. اگر هم محتمل به ابتلا به این بیماری باشد حتما از او نمونه‌گیری کرده و تا نتیجه آزمایش او مشخص نشود این فرد باید ایزوله شود و با سایر افراد در منزل ارتباط نداشته باشد تا نگرانی از ابتلای دیگران نیز وجود نداشته باشد.

منبع: ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.