کد خبر : 25213 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/یارانه بنزین/واریز یارانه

خبر غافلگیر کننده برای یارانه بگیران | رقم یارانه‌ نقدی این ماه زیاد می شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

خبر غافلگیر کننده برای یارانه بگیران | رقم یارانه‌ نقدی این ماه زیاد می شود؟

بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه نقدی شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست امروز (چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱) هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص جزییات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ مروبط به همان چند موردی بود که ارسال شده است و هنوز موضوع جدیدی اضافه نشده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز عنوان کرد: افزایش حقوق در حال بررسی است و اگر منابع تامین شود در ماه جاری تصمیم‌گیری و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود./خبرآنلاین

جزئیات پرداخت یارانه نقدی در شهریورماه

میرکاظمی: پس از افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی، بسیاری از کشورها حمایتی از مردم خودشان نکردند و صرفاً گفتند که قیمت‌ها بالا رفته است.

یارانه جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.

میرکاظمی و خاندوزی در گفت‌وگو با «ایران» از ضرورت فهم مشترک دولت و مجلس بر سر توزیع یارانه تأکید کردند: در نشست مشترک دولت و مجلس که دوشنبه گذشته برگزار شد، رئیس جمهور بر ابلاغ بدون معطلی و اجرای بدون تأخیر قوانین تأکید کرد، اما این را نیز اضافه کرد اگر قانونی از نظر دولت نقص یا ضعفی دارد، «باید تلاش کرد در حین اجرا اشکالات آن در خود مجلس برطرف شود.»

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: «ضرورت دارد دولت و نمایندگان مجلس بویژه درباره طرح‌هایی که دارای بار مالی است، هماهنگی بیشتری داشته باشند.» برخی ناظران این جملات را ناظر بر برخی مسائل باقیمانده میان دولت و مجلس، از جمله مسأله ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت شهریور 1400 ارزیابی کردند.

به عبارت دیگر، یکی از محورهای این نشست، یافتن راه حل برای این نقطه اختلافی بود. براساس آنچه بهارستان‌نشینان بر آن اصرار دارند، دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم محدود کالای اساسی کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید بر اساس شهریور سال گذشته باشد؛ اما در مقابل دولت اعتقاد دارد که یا باید پرداخت یارانه نقدی ماهانه 300 تا 400 هزار تومانی به هر نفر ادامه یابد یا در صورت توزیع کالابرگ، تعداد بیشتری از کالاها مشمول شود.

درباره این مسأله با سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت‌وگو کرده‌ایم. کاظمی و خاندوزی در این گفت‌وگو که در حاشیه جلسه هیأت دولت انجام شد، این مسأله را قابل حل دانسته و تأکید کرده اند که مجلس نیز استدلال‌های دولت در این زمینه را قبول دارد.

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال «ایران» که در زمینه ارائه کالابرگ به مردم به قیمت شهریور 1400، استدلال دولت چیست. با بیان اینکه قیمت‌های جهانی در چندین مرحله تغییر کرد و افزایش یافت، اظهارکرد: یک تغییر مربوط به اوایل سال 1400 بود که دولت قبل درگیر آن بود و به همین دلیل از 8 میلیارد دلاری که در بودجه سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی تعیین شده بود، تقریباً 6.5 میلیارد دلار را خرید کرد، در صورتی که ذخایر خیلی کاهش پیدا کرد، به این دلیل که قیمت‌ها بسیار بالا رفته بود و دولت قبل نتوانسته بود آن حجمی را که در بودجه تعهد کرده بود به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید کند.

میرکاظمی با بیان اینکه نیمه دوم سال 1400 اتفاق دیگری افتاد و دوباره یک افزایش قیمت جهانی داشتیم، افزود: این افزایش جهانی قیمت ناشی از خشکسالی و مشکلاتی در سطح جهان بود، در کنار این، در داخل کشور هم تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرد که باعث شد احتیاج کشور به واردات بیشتر شود./خبر انلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.