کد خبر : 24920 / /
/

قیمت موز نجومی شد | موز ۵۰ هزار تومانی در راه بازار

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی 40 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که با احتساب سود قانونی در واحدهای خرده‌فروشی حداقل کیلویی 50 هزار تومان عرضه خواهد شد.

قیمت موز نجومی شد | موز ۵۰ هزار تومانی در راه بازار

مصطفی دارایی‌نژاد از افزایش نرخ موز در میدان میوه وتره‌بار خبر داد و افزود: واردات موز با ارز 4200 تومانی انجام می‌شد که بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای واردات موز از ترجیحی به نیمایی تغییر کرد.

به گفته وی؛ دولت در قبال صادرات سیب و واردات موز برای واردکنندگان 5 درصد معافیت گمرکی برای تجار در نظر می‌گرفت که این تعرفه را نیز در نظر نگرفته است.

این فعال صنفی با بیان اینکه واردکنندگان از دولت درخواست داشتند که 2 ماه نخست سال واردات موز با ارز 4200 تومانی حساب شود، گفت: فعالان این حوزه بر این باور بود که اگر 2 ماه نخست سال نرخ ارز واردات تغییر نکند اجازه نخواهند داد که قیمت موز در بازار بالا برود.

وی ادامه داد: واردکنندگان قیمت موز را در چند ماه اخیر کیلویی 27 هزار تومان نگه داشتند این در حالیست که موز کیلویی 30 هزار تومان برای واردکنندگان تمام می‌شود از این‌رو واردات وقتی مشاهده کردن وزارت کشاورزی به تعهدات خود پایبند نیست و دیگر واردات با نرخ گذشته توجیه‌ اقتصادی ندارد از این‌رو نرخ‌ این محصول را بالا بردند.

این فعال صنفی با اشاره به دستور قائم مقام وزارت کشاورزی، تصریح کرد: سردار کاظمینی به نمایندگان مجلس نامه زد و درخواست کرد که  2 ماه نخست سال که بار آمده فروخته شده است را با ارز ترجیحی محاسبه کنند و ماه‌های دیگر سال طبق قانون از واردکننگان دریافت شود اما این درخواست از سوی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه نشد و آنها فعالان این حوزه را به بازی گرفتند.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان؛ واردکنندگات تا 10 روز پیش با دولت همراهی کردند؛ و در نهایت ضرر افزایش نرخ موز متوجه مردم و مصرف‌کنندگان شده است.

دارایی‌نژاد ادامه داد: موز در میدان میوه و تره‌بار کیلویی 40 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و در واحدهای خرده‌فروشی حداقل کیلویی 50 هزار تومان عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امکان کشت موز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان واریاته موز را از کشورهای فیلیپین، اکوادور و هند وارد و در سیستان‌ و بلوچستان، چابهار و گلستان کشت کرد اگر این اقدام انجام شود از خروج سالیانه 500 تا 600 میلیون دلار ارز از کشورجلوگیری خواهیم کرد.

بنا به اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان؛ سالیانه حدود 550 تا 600 هزار تن موز وارد کشور می‌شود.

منبع: ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.