کد خبر : 24520 / /
/

دلیل مرگ دختر نوجوان و مسمومیت 260 نفر در روستا ! | باکتری شیگلا چیست ؟!

رعایت نکردن بهداشت فردی از سوی فرد مبتلا به اسهال التهابیدر فرایند تهیه و توزیع مواد غذایی یا مواد نوشیدنی می تواند منجر به بروز آلودگی و همه گیری محدود شود.

دلیل مرگ دختر نوجوان و مسمومیت 260 نفر در روستا ! |  باکتری شیگلا چیست ؟!

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تشریح جزئیات دقیق و علل بروز همه گیری محدود عفونت میکروبی در روستای چنار علیا اسدآباد، عامل اصلی بروز این بیماری گوارشی را باکتری «شیگلا» عنوان کرد.

دکتر محمدمهدی مجذوبی روز یک‌شنبه در نشست خبری تشریح دلایل بروز همه گیری محدود عفونت میکروبی در روستای چنار علیا، افزود: هفته گذشته خبری مبنی بر همه گیری یک بیماری گوارشی در روستای چنار علیا اسدآباد به دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام شد که مجموعه علائمی نظیر اسهال، استفراغ، ضعف و بی حالی در کودکان و علائمی خفیف در بزرگسالان داشته است.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی برای این بررسی این موضوع در سه حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان وارد عمل شد و در گام نخست با ارسال دارو و سرم مورد نیاز بیماران به بیمارستان اسدآباد، مانع از بروز هرگونه مشکل در زمینه تامین دارویی بیماران شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در گام دوم نیز تیمی تخصصی با حضور رییس دانشگاه و معاون بهداشتی به عنوان متخصصان عفونی و چند متخصص دیگر به محل اعزام و به صورت دقیق علت بروز این همه گیری را رصد و تدابیر لازم برای درمان بیماران و جلوگیری از انتقال بیماری را اتخاذ کردند.

دکتر مجذوبی که دارای تخصص بیماری های عفونی است، افزود: پس از بررسی های دقیق و علمی و عیادت بیماران مشخص شد که این افراد دچار نوعی اسهال التهابی یا عفونی شده اند که براساس تجربه، عامل میکروبی باکتری برای بروز مد نظر قرار گرفت که با توجه به اینکه مستندات بالینی بودند به مستندات آزمایشگاهی نیز برای ارائه نظر دقیق نیاز داشتیم.

به گفته وی، این همه گیری ۲۶۰ بیمار سرپایی و ۵۵ بیمار بستری داشت که ۴۶ نفر از افراد بستری کودک و ۹ نفر نیز بزرگسال بودند که ۱۷ نفر از بیماران برای بررسی فوق تخصصی اطفال به بیمارستان بعثت شهر همدان منتقل شدند که شماری از آنها تاکنون بهبود یافته و مرخص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: در مدت ۲۴ ساعت بررسی وضعیت بیماران بستری در بیمارستان اسدآباد، یکسری نمونه از آنها دریافت و برای بررسی دقیق تر با روش «پی.سی.آر و کشت» به بیمارستان بعثت همدان ارسال شد ضمن اینکه  از توان درمانی بخش خصوصی نیز برای شناسایی این میکروب و انجام آزمایش های تخصصی نیز کمک گرفته شد.

وی افزود: یکی از کودکان بیمار و بستری در بیمارستان، به علت کاهش سطح هوشیاری فوت کرد که در ادامه بررسی ها مشخص شد که اسهال عفونی و باکتری شیگلا عامل فوت این کودک بوده است.

دکتر مجذوبی گفت: بررسی نمونه های دریافتی از بیماران در محیط کشت و رشد ویروس نیز نشان داد که علت همه گیری بیماری گوارشی در روستای چنار علیا اسدآباد ویروسی به نام «شیگلا» است.

وی با اشاره به طرح مطالب و شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر مسموم بودن شربت مصرفی افراد، اظهار داشت: مسموم بودن شربت موجب نارسایی کبد در فرد بیمار می شود و اسهال عفونی ایجاد می کند که البته با این وجود برای بررسی این موضوع ۲ انزیم چک و کنترل شد و نمونه ای مبنی بر وجود سم در بدن افراد نیز یافت نشد.

به گفته وی، همچنین از پزشکی قانونی خواسته شد نمونه هایی از کودک فوت شده در زمینه وجود سم در بدن دریافت کند که نتایج آزمایش آنها نیز منفی بودن این موضوع را اثبات کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باکتری شیگلا در برخی افراد بدون علامت در برخی همراه با اسهال خفیف و در برخی به خصوص کودکان با اسهال شدید همراه است، ضمن اینکه این نوع ویروس با ترشح ماده ای موجب بروز مشکل در مغز یا کلیه فرد بیمار می شود.

مجذوبی افزود: باکتری شیگلا از طریق مدفوع ( اسهال عفونی ) دفع می شود بنابراین رعایت نکردن بهداشت فردی از سوی فرد مبتلا این احتمال را ایجاد می کند که عدم رعایت بهداشت از سوی فرد مبتلا در فرایند تهیه و توزیع مواد غذایی یا مواد نوشیدنی می تواند منجر به بروز آلودگی و همه گیری محدود شود./رکنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.