کد خبر : 24113 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

یک خبر جنجالی از نحوه پرداخت یارانه نقدی مردادماه | یارانه نقدی یا یارانه کالایی؛ در مرداد کدام یک پرداخت می شود؟ | یارانه نقدی بگیران منتظر خبرهای جدید بعد از تعطیلات باشید

باتوجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد به نظر می‌رسد که یارانه مرداد ماه نیز نقدی باشد.

یک خبر جنجالی از نحوه پرداخت یارانه نقدی مردادماه |  یارانه نقدی یا یارانه کالایی؛ در مرداد کدام یک پرداخت می شود؟ | یارانه نقدی بگیران منتظر خبرهای جدید بعد از تعطیلات باشید

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان یارانه نقدی جدید هنوز قابل برداشت نیست. یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

اردیبهشت ماه بود که رئیسی در یک مصاحبه تلویزیونی خبر از پرداخت یارانه جدید داد؛ یارانه جدید ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی که قرار بود به دهک‌های یک تا ٩ درآمدی پرداخت شود. این یارانه تا ماه گذشته به صورت نقدی پرداخت شد؛ درحالی‌که گفته می‌شد تنها دو ماه نقدی است و پس از آن کالابرگ خواهیم داشت.

حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم.

چرا یارانه نقدی پرداخت شد؟

همانطور که میدانید تا قبل از اردیبهشت یارانه نقدی و معیشتی دو یارانه‌ای بودند که هر ماهه به حساب سرپرست خانوارها واریز میشد؛ اما اینکه چه شد که پس از سالها این دو یارانه حذف و یارانه جدید جایگزین آن شد، به حذف ارز ترجیحی برمی‌گردد. ارزی که چند سال اقتصاد ایران را گرفتار خود کرده بود.

کارشناسان هر روزه هشدار می‌دادند که آن را حذف کنید و بالاخره پس از بیشتر از سه سال این اتفاق افتاد و دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفت و مجلس نیز با آن موافقت کرد.

اما حذف ارز ترجیحی نیازمند آن بود تا از اقشار مختلف حمایت شود و بدون سیاست‌های حمایتی حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به دهک‌های پایین درامدی وارد می‌کرد. بنابراین یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی همان سیاستی شد که به جای ارز ترجیحی به میان آمد.

قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد چهارمین ماه هم شاهد یارانه نقدی خواهیم بود. چراکه خاندوزی نیز در صحبت‌های شب گذشته خود اعلام کرد: برای ارائه کالابرگ به جهت پرداخت یارانه‌ها منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم و تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهیم داد.

مردم یارانه کالایی را می‌پذیرند؟ یا یارانه نقدی

بنابراین احتمالا یارانه مرداد ماه نیز نقدی خواهد بود. اما اینکه مردم پس از چهار ماه یارانه نقدی یارانه کالایی را خواهند پذیرفت یا خیر سوالی است که هنوز نمایندگان مجلس که در قانون بودجه سازوکار تخصیص کالابرگ الکترونیکی را به دولت تکلیف کردند، پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره اعلام نکرده‌اند./اقتصاد آنلاین

یارانه نقدی

اعتراض به واریز نشدن یارانه نقدی

اما پس از آن هم گروهی معترض شدند که به اعتراض آن‌ها رسیدگی نشده است، یا قرارگیری شان در دهک‌ها اشتباه محاسبه شده است. در این رابطه  سازمان هدفمندی یارانه‌ها دوباره اعلام کرد که متقاضیان همچنان می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد، یارانه جاماندگانی که اعتراض کرده اند و ثبت اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته، در این مرحله به حساب شان واریز شود.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

اصطلاح جاماندگان یارانه نقدی

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود./زنهار

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد؟

در این میان، دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود و سوالی که وجود دارد، این است که بالاخره دولت چه موضعی در قبال طرح کالابرگ خواهد داشت؛ این‌که آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد./ خبر آنلاین

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.