کد خبر : 23115 / /
/

حقوق بازنشستگان|حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی|حقوق بازنشستگان کشوری

اخبار غافلگیرکننده درباره حقوق بازنشستگان در سال 1401| مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟ | واریز افزایش حقوق بازنشستگان از مرداد ماه

در پی ابلاغ رسمی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه، حالا این پرسش وجود دارد که نحوه تغییر حقوق بازنشستگان خواهد بود؟

اخبار غافلگیرکننده درباره حقوق بازنشستگان در سال 1401| مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟ | واریز افزایش حقوق بازنشستگان از مرداد ماه

 حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد. حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که از طرف دولت برای بازنستگان به صورت ماهانه واریز می شود.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

در پی ابلاغ رسمی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه، حالا این پرسش وجود دارد که نحوه تغییر حقوق بازنشستگان خواهد بود؟

در این باره ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به تسنیم گفت: با توجه به این ابلاغ رسمی، دولت یک هفته مهلت دارد تا برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر افزایش ۳۸ درصدی را منظور کند.

وی در این گفتگو یادآور شده است که در رابطه با مستمری بگیران حداقلی بگیر تغییری صورت نخواهد گرفت و مبلغ دریافتی آنها مطابق همان مصوبه پیشین خواهد بود.

برای مستمری بگیران حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرد و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵٫۸ میلیون تومان شد.

برای بازنشستگان سایرسطوح یا همان غیر حداقل بگیران قرار بود طبق پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی افزایشی ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان صورت بگیرد اما دولت این افزایش را به ۱۰ درصد تقلیل داد و در عوض برای صاحبان حقوق بازنشستگی زیر ۱۰ میلیون تومان رثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفت.

نتیجه این اقدام دولت، اعتراض بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی بود، این اعتراض با مکاتبه رئیس مجلس و پادرمیانی معاون اول رئیس جمهور خاموش نشد و حتی به قیمت استعفای وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر شد.

به دنبال این اتفاق بود که هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت به ابطال این مصوبه رای داد.

این اتفاق ماه گذشته افتاد، دولت آن زمان در واکنش به این موضوع خواستار ابلاغ رسمی از سوی شخص رئیس مجلس شد، اتفاقی که عاقبت روز چهار شنبه افتاد.

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان چه می‌شود؟

علاوه بر اعلام ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان، رئیس مجلس ابلاغ مصوبه دیگر دولت در خصوص افزایش حق مسکن کارگری را نیز اعلام کرد.

برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار حق مسکن کارگری را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد اما هیات دولت در زمان ابلاغ میزان آن را به ۵۵۰ هزار تومان تقلیل داد.

از قرار همزمان با پیگیری حقوقی گروهی از کارگران برای اصلاح این مصوبه، معلوم بررسی آن در هیات تطبیق مقررات مجلس آغاز شده بود و این هیات رای به ابطال آن داد.

با توجه به ابلاغ رسمی این موضوع از سوی رئیس مجلس، انتظار می‌رود که از ماه مرداد حق مسکن کارگری به میزان ۶۵۰ هزار تومان بازگردد و بابت معوقات آن نیز با کارگران تسویه حساب شود.

افزایش حقوق بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

اما میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در جدیدترین اظهارنظر در یک برنامه تلویزیونی در مورد موضوع افزایش مستمری بازنشستگان در سال جاری می‌گوید: یکی از دغدغه‌های اصلی من که روز و شبی نیست که این دغدغه را نداشته باشم، خدمت به این قشر عزیز است. اینها پدران و مادران ما هستند و اگر بخواهیم بیشترین نقطه تمرکز خدمات سازمان تامین‌اجتماعی را مشخص کنیم، قطعا نقطه تمرکز ما وضعیت معیشت و سلامت و خدمات مربوط به بازنشستگان عزیز است که آئینه تمام‌نمای ما هستند و ما نیز قرار است به همین نقطه برسیم و اگر قرار است آینده خودمان را تضمین کنیم، باید این عزیزان را در اولویت قرار دهیم.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که بازنشستگان عزیز پیگیری می‌کنند، افزایش حقوق است که ما براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، پیشنهاد سازمان را به هیأت دولت دادیم و بر اساس مصوبه دولت ۵۷.۴ درصد افزایش برای حداقل‌بگیران و افزایش ۱۰ درصد به‌علاوه ۶۵۰ هزار تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان و از ۱۰ میلیون به بالا، افزایش ۱۰ درصد را اجرا کردیم. در سایر سطوح، این افزایش مورد سوال بازنشستگان عزیز قرار گرفت که با تاملی که دولت محترم نسبت به این موضوع داشت، رئیس‌جمهور محترم دستور بررسی و مساعدت را برای حل این قضیه دادند و ما جلسات متعددی خدمت عزیزان رسیدیم و معاون اول رئیس‌جمهور نیز متمور به پیگیری شدند و مجدانه پیگیری کردند. در حین این بررسی‌ها، هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی نیز وارد شدند و مسائلی را مطرح کردند که این مسئله در هیات تطبیق کاملا روشن نشده است و به محض اینکه روشن شود، طبق دستوری که رییس‌جمهور برای مساعدت به بازنشستگان دادند، براساس فرصت‌های قانونی که به ما ابلاغ می‌شود، ما در راستای ادای حقوق این عزیزان اقدام می‌کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کند: در سازمان تامین‌اجتماعی خدمات خوبی از قبل هم برای این عزیزان بوده است که درحال توسعه است. عمده خدمات تأمین‌اجتماعی به بازنشستگان عزیز غیرحضوری است و نیازی به مراجعه حضوری ندارند مگر اینکه خدشان تمایل به مراجعه حضوری داشته باشند.

موسوی تصریح می‌کند: یکی دیگر از کارهایی که برای این عزیزان انجام دادیم، بحث فرانشیز رایگان برای افراد بالای ۶۵ سال است. درمان مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی رایگان است و همکاران حوزه درمان ما متوجه شدند که این عزیزان برای دریافت خدمات رایگان از مراکز ملکی مجبور به طی مسافت‌های طولانی هستند و به همین دلیل با مراکز دولتی طرف قرارداد توافق کردیم که این عزیزان را بدون دریافت فرانشیز تحت درمان قرار دهند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.