کد خبر : 22359 / /
/

شگفتی فینال «عصر جدید»| آواز پسر ۱۳ ساله همه را حیرت‌زده کرد| نوجوان لرستانی شبیه همایون شجریان خواند

علی نظری طولابی خواننده لرستانی در مرحله فینال برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با خواندن یکی از فنی‌ترین آثار همایون شجریان بر نبوغ خود صحه گذاشت.

شگفتی فینال «عصر جدید»| آواز پسر ۱۳ ساله همه را حیرت‌زده کرد| نوجوان لرستانی شبیه همایون شجریان خواند

علی نظری طولابی خواننده لرستانی در مرحله فینال برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با خواندن یکی از فنی‌ترین آثار همایون شجریان بر  نبوغ خود صحه گذاشت.

علی طولابی در فینال عصر جدید آهنگ «ابر می‌بارد» همایون شجریان را اجرا و همه را دوباره شگفت‌زده کرد.

این برنامه دیشب به تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ پخش شد و منتخبین مرحه نهایی این تلنت شوی تلویزیونی هرکدام برای کشب عنوان «بهترین» برنامه خود را به نمایش گذاشتند.

فصل سوم مسابقه «عصر جدید» پس از چند ماه رقابت، دیشب ۱۸ تیرماه، مصادف با شب عید سعید قربان بعد از خبر ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

علی نظری طولابی، چهارمین اجرای فینال فصل سوم مسابقه استعدادیابی عصر جدید بود.

بی‌شک «علی طولابی» نامی است که در عرصه موسیقی ایران بارها و بارها شنیده خواهد شد. این نوجوان ۱۳ ساله اهل کوهدشت لرستان یکی از شگفتی‌سازان فصل سوم عصر جدید بود.

در فینال «عصر جدید» ۶ شرکت‌کننده از نقاط مختلف کشور به رقابت پرداختند. «احسان یاسین» از کاشان در رشته خوانندگی، «پیمان ابراهیمی» از درچه اصفهان در رشته استندآپ کمدی، «ستیلا و آنیسا» از شیراز و بوشهر در رشته آکروبات نمایشی و هوایی، «ساینا شیخی» از اندیمشک خوزستان در رشته دوبله، گروه «پهلوانک‌های ایران‌زمین» از استان‌های مختلف ایران در رشته ورزش باستانی و علی طولابی از کوهدشت لرستان در رشته خوانندگی، در فینال فصل سوم «عصر جدید» به اجرای برنامه‌های خود پرداختند.

و اما اجرای علی طولابی در فینال عصر جدید در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بازتاب گسترده‌ای داشته است. این خواننده خوش آتیه و کم سن و سال که با تکنیک‌های خوانندگی و سطح بالای گیرایی موسیقی یا به اصطلاح اهل فن «گوش موزیکالیته»‌اش همه را شگفت‌زده کرده، دیشب نیز با اجرایی حساب شده و دقیق، توجه‌ها را به خود جلب کرد

علی طولابی در ابتدا آهنگ «ابر می‌بارد» ساخته سهراب پورناظری به خوانندگی همایون شجریان را با تنظیم و کاور جدید به اجرا گذاشت. نکته مهم و قابل توجه در مورد این اثر این است که «ابر می‌بارد» از نظر فنی و اجرای نمودار و منحنی‌های آوازی بخصوص به آن شکلی که همایون شجریان خواننده حرفه‌ای و توانمند موسیقی ایرانی با قدرت تمام به اجرا و نمایش گذاشته، کاری بسیار دشوار بوده و از عهده حتی بسیاری از خواننده‌های حرفه‌ای خارج است بخصوص اگر بخواهند منحنی‌ها را عینا اجرا کنند.

اما علی طولابی همانطور که در اجرای شب گذشته شاهد بودیم، تمام منحنوی‌ها و نمودارهای صوتی آواز و حتی تحریرها و ویبره‌ها را به صورت دقیق اجرا کرد حتی از نظر متر و شمارش تعداد تحریرهای هر میزان نیز با اصل اثر تفاوتی دیده و شنیده نشد. این سطح از دقت بخصوص برای نوجوان کم سن و سالی که هنوز در مرحله تقلید و پیروی از سبک و سیاق دیگر هنرمندان و خواننده‌های شناخته شده است، شگفت‌انگیز بوده و قابلیت گوش موزیکالیته و تفکیک حتی ریزترین جزئیات و تکنیک‌ها، که جز با ممارست و گوش دادن طی سالیان سال و آموزشهای طولانی مدت و درک ردیف و رسیدن به قدرت تحلیل اجزا و ساختمان ملودی و قدرت تفکیک خطوط کنترپوئنتیک آثاری از این دست، امکان پذیر نخواهد بود.

و این خواننده از این بابت موجب شگفتی شده که این میزان فهم موسیقایی نیازمند سالهای بیشتری از کل عمر خواننده است. همین خود یعنی شگفتی، یعنی اینکه این خواننده قطعا خواننده موقفی خواهد بود و اینکه حتما در خود نبوغ دارد و به موهبت اینچنین برنامه‌ای از همین حالا با یقین و اطمینان می‌داند که در این حوزه از هنر استعدادی کم نظیر دارد و با اعتماد به نفس بیشتری می‌تواند به مسیری که به درستی انتخاب کرده، ادامه دهد.

طولابی در ادامه اجرای برنامه خود که البته در تنظیم و اجرا به صورت «مِدلی» یا همان یکپارچه و یک قطعه کردن چند قطعه در یک تنظیم گفته می‌شود، یک اثر به گویش کردی و لکی به اجرا درآورد. او در اجرای این اثر، جنبه‌های دیگی از انعطاف و توانمندی حجنره‌اش را به نمایش گذاشت. اثری که ترکیبی بود از نغمات و موتیف‌های شناخته شده موسیقی کردی و تکنیک‌های مدرن و امروزی در خوانش اینچنین آثاری که البته، تنظیم و ارکستراسیون هم به روشنی نشانگر امروزی بودن نگاه آهنگساز و تنظیم کننده بود و خواننده هم به بهترین شکل ممکن هم جنبه تکنیکی اثر را به اجرا گذاشت هم جنبه احساسی و بارعاطفی واژگان و نغمات را که به همراهی زبان بدن و حرکات نرم و باوقارش به کمک آمد تا اجرایی شایسته و درخور را برای داوران، تماشاچیان حاضر در سالن و میلیون‌ها بیننده تلویزیون به نمایش بگذارد.

منبع: فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.