کد خبر : 22174 / /
/

صفر تا صد تغییر یارانه نان| کارت نان در راه است| قیمت نان گران می‌شود؟

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: محدودیت یا سقف قیمتی برای خرید نان نداریم.

صفر تا صد تغییر یارانه نان| کارت نان در راه است| قیمت نان گران می‌شود؟

یارانه نان به همه افراد تعلق می‌گیرد. به گفته مقامات به هر کدملی یارانه نان تعلق می‌گیرد. مردم در هنگام خرید نان، کارت بانکی و یا کارت یارانه نان را ارائه می‌کنند و می‌توانند نان را قیمت کنونی یا همان قیمت یارانه‌ای خریداری کنند. هیچ کدام از مقامات تاکنون مبلغ یارانه نان را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست هر خانوار در ماه چقدر یارانه نان می‌گیرد.

تصمیم جدید درباره تغییرات یارانه نان

جلال مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی در برنامه تلویزیونی گفت: نان گران نخواهد شد و چیزی به نام کارت نان نخواهیم داشت.
 طبق اعلام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به ایسنا، مصرف نان در کشور افزایش یافت. محمدرضا مرتضوی دلیل افزایش مصرف نان را افزایش قیمت سایر کالاها دانست که در راستای آن بخشی از فشار خوراک دام هم به نان منتقل شد.

یارانه نان

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد شلوغی صف نانوایی‌ها ارتباط چندانی هم به افزایش مصرف نان ندارد. به‌رغم این موضوع، جدیداً برای شهروندان بارها پیش آمده که با رجوع به نانوایی‌ها با این جمله از سوی شاطر مواجه شده‌اند: «در صف نمانید، نان به شما نمی‌رسد. پخت نان تمام شده است.». اما چرا نانوایی‌ها دیگر علاقه‌ای به توزیع نان نشان نمی‌دهند؟

گویا باز هم پای قاچاق و توزیع خارج از شبکه آرد مطرح است. اما این سؤال پرسش مطرح است که مگر قرار نبود با «کارتی شدن نان» پای فروش خارج از شبکه آرد جمع شود؟

پخت کمتر؛ صف طولانی‌تر

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان در توضیح علت کاهش پخت نان به تجارت‌نیوز گفت: برای روشن‌تر شدن ماجرا به این موضوع دقت کنید. اگر نانوایی هر کیسه آرد را پخت کند، در بهترین حالت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان دخل می‌دهد، این در حالی است که همان یک کیسه آرد در بازار آزاد ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بر اساس اعلام محسن لزومیان این موضوع به معنای آن است که فروش آرد خارج از شبکه، همچنان برای نانوایی‌ها به‌صرفه‌تر است. یعنی پخت کمتر نان و ازدحام بیشتر جمعیت در نانوایی‌ها.

او افزایش مصرف نان توسط مردم را تائید نکرد و در پاسخ به این سؤال که با کارتی کردن نان مگر قرار نبود جلوی قاچاق آرد گرفته شود، توضیح داد: این طرح هنوز در حال راه‌اندازی است.

لزومیان تأکید کرد: در حال حاضر هر کیلو آرد با قیمت حدود ۸۵۰ تومان به دست نانواها می‌رسد، در حالی که این مقدار آرد در بازار آزاد ۱۶ هزار تومان است. همین موضوع باعث کاهش پخت نان و هجوم مردم به نانوایی‌ها شد. برای مثال اگر نانوایی ۱۰ کیسه نان پخت می‌کرد، امروز پخت آن به هفت کیسه رسید. مابقی آرد را نانوایی بعضاً به شیرینی‌پزی‌ها، نان فانتزی‌ها، رشته بری‌ها و … می‌فروشند. بدین ترتیب آزادسازی قیمت آرد می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از تخلفات باشد./همشهری‌آنلاین

یارانه نان به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

اگرچه جامعه هدف یارانه‌های پرداختی دولت، اقشار و گروه‌های خاصی است اما یارانه نان به همه افراد تعلق می‌گیرد. به گفته مقامات به هر کدملی یارانه نان تعلق می‌گیرد. مردم در هنگام خرید نان، کارت بانکی و یا کارت یارانه نان را ارائه می‌کنند و می‌توانند نان را قیمت کنونی یا همان قیمت یارانه‌ای خریداری کنند. مابه‌التفاوت نان یارانه‌ای و آزاد را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. درست مانند خرید سهمیه بنزین.

یارانه نان

دارنده هر خودرو یک کارت سوخت دارد که با آن ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دولتی می‌خرد و مابه‌التفاوت بنزین سهمیه‌ای و آزاد را دولت به جایگاه‌داران پرداخت می‌کند.

مبلغ یارانه نان چقدر است؟

هیچ کدام از مقامات تاکنون مبلغ یارانه نان را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست هر خانوار در ماه چقدر یارانه نان می‌گیرد. از طرف دیگر مشخص نیست که آیا این یارانه در قالب پول نقد به کارت بانکی افراد واریز می‌شود و یا مانند سهمیه بنزین،‌ یارانه تنها برای خرید نان استفاده می‌شود و امکان برداشت نقدی آن وجود ندارد.

یارانه نان چگونه پرداخت می شود؟

با توجه به اینکه نان قوت قالب بسیاری از مردم کشورمان است و قیمت این محصول برای بیشتر افراد مورد اهمیت است دولت ها نیز همواره نرخ این محصول را با حساسیت بالایی پیگیری می‌کنند و در بسیاری از سال‌ها نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

در سال جاری نیز با وجود اینکه قیمت آرد صنف و صنعت در روزهای گذشته آزاد شد و پایه گندم مورد استفاده این بخش از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت؛ دولت اعلام کرد که قیمت این محصول حداقل تا پایان سال جاری افزایش نمی‌یابد اما یارانه نان به شکل دیگری پرداخت می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.