کد خبر : 21960 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

عیدی یارانه ای دولت رئیسی برای عید قربان | مبلغ یارانه نقدی برای عید قربان چقدر است؟ | خبر جدید درباره یارانه نقدی جاماندگان

حدود ۵۰ روز از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب معترضان می‌گذرد اما این یارانه همچنان قابل برداشت نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا هیچ‌کدام از مقامات مسئول زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه را اعلام نمی‌کنند و چرا روند بررسی یارانه‌ها زمان‌بر شده است؟

عیدی یارانه ای دولت رئیسی برای عید قربان | مبلغ یارانه نقدی برای عید قربان چقدر است؟ | خبر جدید درباره یارانه  نقدی جاماندگان

قرار بود دو ماه یارانه نقدی و پس از آن کالابرگ داشته باشیم یک ماه و نیم است که مبلغ یارانه‌ها تغییر کرده و یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

حدود ۵۰ روز از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب معترضان می‌گذرد اما این یارانه همچنان قابل برداشت نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا هیچ‌کدام از مقامات مسئول زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه را اعلام نمی‌کنند و چرا روند بررسی یارانه‌ها زمان‌بر شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز،۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است. اما همان زمان اعلام شد این مبلغ در حساب افراد مسدود است تا بررسی‌های لازم انجام شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کند که آیا این افراد مشمول حمایت دولت هستند یا نه.

از آن تاریخ بیشتر از یک ماه می‌گذرد. دومین مرحله یارانه جدید واریز شده و هفته آینده سومین مرحله آن، به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز می‌شود اما هنوز تکلیف جاماندگان و معترضان مشخص نیست.

این تاخیر در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت یارانه‌ای این گروه باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و تا قبل از واریز نوبت جدید یارانه‌ها، این افراد تکلیف خود را بدانند و یارانه آنها قابل برداشت شود.

یک هفته از سخنرانی رئیسی هم گذشته و هنوز این وزارتخانه لیست مشمولان را اعلام نکرده است.

یارانه نقدی

خبر جدید از پرداخت یارانه نقدی جاماندگان

بالاخره اولین خبر درباره کمک معیشتی دولت عنوان شد. روز گذشته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص شود و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیرماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

گمانه دیگری که وجود دارد این است که دولت یارانه این گروه و یارانه و ۹ دهک دیگر جامعه را همزمان با عید قربان واریز می‌کند. چون چنین اقدامی در این دولت مسبوق به سابقه است که بسیاری از واریزی‌ها و کمک‌های معیشتی را به اعیاد و مناسبت‌ها موکول می‌کند.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی یا کالابرگ؟​

یک اقتصاددان به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به تورم‌های بی سابقه و کاهش قدرت خرید مردم، بهتر است فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی فعلی ادامه یابد.

عباس علوی راد با اشاره به اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی توسط دولت سیزدهم پرسش‌های متعددی در سطوح مختلف جامعه ایران مطرح شده است، گفت: یکی از پرسش‌ها این است که پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی فعلی ادامه خواهد داشت یا به صورت کالابرگ خواهد بود؟ پرسش دیگر این است که کدام شکل پرداخت یارانه تبعات منفی کمتری نظیر تورم خواهد داشت؟

لیست یارانه بگیران آب می‌رود

این استاد دانشگاه گفت: به طور کلی با توجه به ضرورت پرداخت یارانه‌های جدید قبل از حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت‌ها از یکسو و مهیا نبودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب از سوی دیگر و همین طور سایر ملاحظات، دولت تصمیم به پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی گرفت.

علوی راد ادامه داد: هرچند رقم دقیق تعداد افراد جامعه که یارانه جدید دولت را دریافت می‌کنند، مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد بعد از حذف ارز ترجیحی، دولت مجموع رقمی که چه به صورت نقدی یا کالابرگ بخواهد به مشمولان دریافت آن پرداخت کند کمتر از وضعیت قبلی خواهد بود.

کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم‌های بی سابقه/این اقتصاددان گفت: تورم زا بودن پرداخت یارانه‌های جدید؛ چه به صورت نقدی یا کالابرگ به چگونگی تاثیرگذاری آن بر کسری بودجه دولت مرتبط خواهد بود. واقعیت این است که درآمد سرانه واقعی جامعه ایران در دهه ۱۳۹۰ به شدت کاهش یافته و علاوه بر این، به دلیل تورم‌های بی سابقه سه سال اخیر، قدرت خرید هم به شدت کاهش یافته است.

علوی راد ادامه داد: از طرف دیگر همه ما می‌دانیم کشور ما از نبود یک سیستم تامین اجتماعی یکپارچه و کارآمد و بانک جامع اطلاعات درآمدی و سطح رفاه افراد جامعه و خانوارها رنج می‌برد.

پرداخت یارانه نقدی ادامه یابد

این اقتصاددان به دولت توصیه کرد: با توجه به این واقعیت‌ها در شرایط فعلی بهتر است دولت محترم سه توصیه را مد نظر قرار دهد.

علوی راد در تشریح این سه توصیه گفت: ۱. دولت بهتر است تا حد امکان خانوارهای بیشتری را مشمول یارانه جدید کرده و همگرایی دهک‌های درآمدی تورم زده کشور را تقویت کند. ۲. بهتر است فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت یارانه‌های جدید به صورت نقدی فعلی ادامه یابد. ۳. دولت قبل از حذف ارز ترجیحی دارو لازم است پوشش بیمه‌ای مناسب و کارآمد را به حداکثر ممکن جامعه ایران تعمیم دهد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.