کد خبر : 21904 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

تغییر فهرست یارانه‌بگیران در راه است | یارانه نقدی جاماندگان تعیین تکلیف شد | میزان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

گروهی از جاماندگانی که تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، مدتی است اعتراض خود را به این موضوع در سامانه معرفی شده ثبت کرده‌اند. آیا این افراد هم طبق روال، یارانه تیر را بیستم این ماه دریافت می‌کنند؟

تغییر فهرست یارانه‌بگیران در راه است | یارانه نقدی جاماندگان تعیین تکلیف شد | میزان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییرنرخ یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است قرار بود دو ماه یارانه نقدی و پس از آن کالابرگ داشته باشیم مبلغ یارانه‌ها تغییر کرده و یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است که باتوجه به آخرین گفته‌های مسئولان به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌ها برای دادن کالابرگ فراهم نشده و احتمالا یارانه نقدی همچنان ادامه داشته باشد.

تجارت‌نیوز نوشت: گروهی از جاماندگانی که تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، مدتی است اعتراض خود را به این موضوع در سامانه معرفی شده ثبت کرده‌اند. آیا این افراد هم طبق روال، یارانه تیر را بیستم این ماه دریافت می‌کنند؟

۹ دهک درآمدی که مشمول دریافت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی هستند، بیستم این ماه هم می‌توانند همچون اردیبهشت، منتظر دریافت مبلغ یارانه باشند. اما همچنان این پرسش مطرح است که تکلیف جاماندگان و معترضان چه می‌شود؟

جاماندگان کسانی هستند که تا کنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و از ابتدا مشمول نبوده‌اند. معترضان به افرادی گفته می‌شود که در دوره‌های پیشین مبلغ ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند اما با دهک‌بندی جدید، از فهرست یارانه‌بگیران ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف شدند.

تکلیف جاماندگان یارانه نقدیچه می‌شود؟

تکلیف یارانه معترضان و جاماندگان همچنان مشخص نیست.

زمان تعیین تکلیف جاماندگان یارانه نقدی

آنگونه که جدیدترین پیگیری‌ها نشان می‌دهد، قرار است تا بیستم این ماه، وضعیت آنها از این لحاظ که آیا مشمول دریافت یارانه هستند یا خیر مشخص شود. اگر پاسخ مثبت بود، اسامی این افراد به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شود و آنها از دوره بعدی می‌توانند بر اساس دهک‌بندی، مبلغ مورد نظر را دریافت کنند.

همچنین در صورت اضافه شدن نام این افراد به لیست، مابه‌التفاوت اردیبشهت به بعد هم به آنها تعلق می‌گیرد.

یارانه نقدی

زمان برداشت یارانه معترضان یارانه نقدی

اواسط خرداد مبلغی به حساب آنها واریز شد اما هنوز قابل برداشت نیست. هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق قابل برداشت شدن این مبلغ را اعلام نکرده‌اند. برخی می‌گویند بررسی اعتراضات ثبت شده در وزارت کار همچنان ادامه دارد و این روند با توجه به استعفای وزیر کار طولانی شده است.

اما رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی خود تاکید کرد که تکلیف این گروه از معترضان باید زودتر مشخص شود. او گفت جالب نیست که مرحله سوم هم واریز شود اما این گروه هنوز منتظر باشند و بگوییم اطلاعات آنها در حال بررسی است.

یارانه تیر قرار است بیستم واریز شود. اگر قرار باشد معترضان هم تعیین تکلیف شوند، باید منتظر بود که نتایح بررسی‌ها ظرف هفته آینده اعلام شود.

میزان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چقدر است؟

مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما یارانه دهک دهم حذف شده و قرار نیست که به این گروه یارانه تعلق گیرد.

دهک بندی‌هایارانه نقدی به چه صورت است؟

براساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار می‌گیرند.

افرادی هم که طی شش ماه اخیر گردش مالی بیشتر از ۳۰۰ میلیون، پرواز خارجی و خرید خودرو بالای ۳۰۰ میلیون داشته باشند در دهک دهم قرار می‌گیرند. سایر افرادی که چنین شرایطی نداشته باشند، براساس گردش مالی سالیانه آن‌ها در دهک چهارم تا نهم قرار می‌گیرد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.

پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. همزمان با این موضوع برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت اعلام کردند که احتمالا کالابرگ جای واریز نقدی یارانه را در ماه‌های آینده خواهد گرفت.

به گزارش فرارو، اما اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.

البته وزیر اقتصاد یه این نکته هم اشاره کرده که احتمالا گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال می‌شود تا ستاد اقتصاد برای ماه‌های بعد تصمیم نهایی خود را بگیرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که واریز یارانه در تیر ماه به شکل نقدی باشد و از ماه‌های آینده سامانه‌های کالابرگ وارد عمل شوند.  

دولت هنوز به شکل رسمی اعلام نکرده که واریز یارانه نقدی در تیرماه چه روزی خواهد بود. اما با توجه به تجربه گذشته، به نظر می‌رسد که یارانه مرحله ۱۳۷ در میانه ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.  

اما احتمالا در روز‌های آینده اعلام خواهد کرد که زمان واریز چه روزی است.

یارانه نقدی

آخرین یارانه نقدی چه زمان پرداخت می شود؟

بهادری جهرمی گفت: کالا برگ تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به بحث عادلانه‌سازی یارانه‌ها، بیان داشت: چندین سال بود که در توزیع یارانه ها بی مدیریتی و بی برنامگی وجود داشت و دولت سعی کرد تا این اصلاحات را انجام دهد تا توزیع یارانه ها به صورت عادلانه پرداخت شود و تاکید می‌کنم ارز دارو و نان حذف نخواهد شد و دولت هیچ قصدی برای افزایش بنزین، نان و دارو ندارد.

بهادری جهرمی گفت: کالا برگ به صورت غیر رسمی در چند استان کشور درحال اجرایی شدن است و تا نهایی نشود یارانه‌ها به همین صورت پرداخت خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.