کد خبر : 21785 / /
/

خبر مهم برای صاحبان سهام عدالت| تغییرات جدید در سهام عدالت در راه است

روز گذشته، رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس، از تدوین آیین‌نامه‌ای جدید برای سهام عدالت خبر داد و گفت: در دولت قبل، شورای عالی بورس به دنبال کمرنگ کردن نقش تعاونی‌ها به ‌واسطه و از طریق نقض قانون و اقدامات غیرقانونی بود.

خبر مهم برای صاحبان سهام عدالت| تغییرات جدید در سهام عدالت در راه است

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

سهام عدالت

ساز و کار شرکت‌ های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت تغییر می کند

مهدی سعادتی، رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس، روز گذشته و در نشست خبری فعالیت اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت گفت: تعاونی‌های سهام عدالت مربوط به سهامداران با روش مدیریتی غیرمستقیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مرتبط با مشمولان در روش مدیریتی مستقیم هستند.

به گفته سعادتی، در دولت قبل، شورای عالی بورس به دنبال کمرنگ کردن نقش تعاونی‌ها به ‌واسطه و از طریق نقض قانون و اقدامات غیرقانونی بود. ۱۵ سال است که تعاونی‌های سهام عدالت کار خود را آغاز کرده‌اند، اما دولت قبل حق و حقوق آنها را صفر کرده بود.

وی تصریح کرد: تاکنون سرمایه‌ای به تعاونی‌های سهام عدالت داده نشده بود، اما قرار بر این است که مدیریت پرتفوی سهامداران در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شود. همچنین نهادهایی مانند اتاق تعاون، وزارت تعاون، اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، به عنوان نهادهای ناظر بر فعالیت تعاونی‌های سهام عدالت نظارت کنند.

این در حالی است که به گفته پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تعاونی‌های استانی سهام عدالت منحل نشده‌اند و تنها درصد سهام آنها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کمتر شده است. بنابر اظهارات حدادی، تعاونی‌ها در راستای ثبت‌نام و عضویت مردم برای دریافت سهام عدالت، در سال ۱۳۸۵ تشکیل شدند.

به گفته وی، این تعاونی‌ها، اقدام به تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت کردند و سهام 36 شرکت سرمایه‌پذیر، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی داده شد. پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود این شرکت‌ها به بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در تیرماه سال ۱۳۹۹، افزایش سرمایه دادند.

حدادی اظهار داشت: به دنبال این موضوع، سهام عدالت مستقیما در اختیار مردم قرار گرفت و تعاونی‌ها نیز مانند مردم، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند. تعاونی‌ها اعتقاد دارند که مردم سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیستند و تمام سهام این شرکت‌ها متعلق به تعاونی‌هاست. این در حالی است که چنین موضوعی، درست نیست و تعاونی‌ها قصد دارند خود را به عنوان نهادی واسط درنظر بگیرند. از سوی دیگر، حقوق تعاونی‌ها بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی بورس پرداخت شده و طبق خوداظهاری تعاونی‌ها، پرداخت ۷۵درصد از این حقوق محقق شده است. با این حال، باید توجه داشت که نمیتوان حقوق کارکنان تعاونی‌ها را از سود سهامداران پرداخت کرد. آن هم در شرایطی که بسیاری از این تعاونی‌ها در سال‌های اخیر فعالیتی نداشتند.

لازم به ذکر است که انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که قرار بر برگزاری آن در بهمن ماه ۱۳۹۹ بود، به دلیل عدم مغایرت با قانون لغو شد و به گفته سعادتی، برای انتخابات مجامع سهام عدالت، طرحی جامع در دست تدوین است. در طرحی که با همکاری کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه خواهد شد، وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تعاونی‌های سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید ایفای نقش کنند.

در حال حاضر، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته هستند و بازگشایی این نمادها منوط به حضور بازارگردانان و برگزاری مجامع شده است. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد.

همچنین سوم خردادماه سال جاری بود که شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، حداقل تا تاریخ ٣١ شهریورماه ۱۴۰۱ خبر داد.

سهام عدالت

 تیرماه زمان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی سازی در اواخر اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱ از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان خرداد ماه امسال خبر داده بود و اعلام کرد: تا پایان خرداد ماه این ارزیابی را خواهیم داشت که چه کسانی مشمول ثبت ‌نام جاماندگان سهام عدالت باشند.

وی افزود: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد. در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می‌کنیم.

رییس سازمان خصوصی سازی می گوید: از تیرماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می‌ شود.

سهام عدالت

 وعده راه‌اندازی سامانه انتقال قهری سهام عدالت متوفیان در شهریور

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد می توانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.