کد خبر : 21628 / /
/

قیمت گوشت|قیمت گوشت در بازار

افزایش سرسام آور قیمت گوشت | قیمت گوشت قرمز گوسفندی 5 تیر 1401

قیمت گوشت قرمز گوسفندی در بازار امروز 5 تیر 1401 را می توانید در این مطلب ببینید.

افزایش سرسام آور قیمت گوشت | قیمت گوشت قرمز گوسفندی 5 تیر 1401

قیمت گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات همراه شد. قیمت گوشت قرمز از اسفند سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت و با وجود گذشت دو ماه ازاین اتفاق، هنوز قیمت‌ گوشت کاهشی نشده و بنابر گفته فعالان این صنعت همین بالا بودن قیمت‌ گوشت بازار را از رمق انداخته است.چرا قیمت گوشت قرمز روند صعودی خود را حفظ کرده است.بازار گوشت قرمز به دلیل بالا بودن قیمت‌ گوشت همچنان کم تقاضا مانده است.

قیمت گوشت گوسفندی امروز 5 تیر 1401 به شرح زیر است:

قیمت گوشت گوسفندی 5 تیر 1401

نوع گوشت گوسفندی قیمت هر کیلوگرم
راسته گوسفندی با استخوان ۱۶۰,۰۰۰ تومان
راسته گوسفندی بی استخوان ۲۴۸,۰۰۰ تومان
ران کامل ممتاز گوسفندی ۱۷۵,۰۰۰ تومان
ران پاک کرده گوسفندی با استخوان ۲۰۸,۰۰۰ تومان
کف دست گوسفندی با ماهیچه ۱۶۰,۰۰۰ تومان
سردست با گردن و ماهیچه گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان
دمبالیچه گوسفندی ۹۸,۰۰۰ تومان
ماهیچه گوسفندی ۲۲۵,۰۰۰ تومان
نیم شقه سردست گوسفند ۱۳۱,۰۰۰ تومان
گردن گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان
شقه لاشه گوسفندی ۱۳۴,۰۰۰ تومان
نیم شقه ران گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان

 

قیمت گوشت گوساله

نوع گوشت گوساله قیمت هر کیلوگرم
ران گوساله ۱۶۶,۰۰۰ تومان
سردست گوساله پاک کرده ۱۶۶,۰۰۰ تومان
قلوه گاه گوساله ۱۴۷,۰۰۰ تومان
گردن گوساله ۱۳۰,۰۰۰ تومان
قلم گوساله ۱۶,۰۰۰ تومان
ماهیچه گوساله ۱۳۵,۰۰۰ تومان

قیمت گوشت

عرضه گوشت قرمز نسبت به دوسال قبل دو برابر شد

بر اساس گزارش همشهری، ایرانی‌ها در یک سال گذشته به‌طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. البته این آمار برایندی از وضع عرضه ماهانه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور است.

به این ترتیب سرانه مصرف ماهانه گوشت قرمز هر ایرانی ۶۰۰ گرم برآورد شده است. آمار یادشده گویای این واقعیت است که هم از یک‌سو سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانیان در دهه ۹۰ نصف شده و از سوی دیگر کشتار دام مولد در حال افزایش است.

رشد قیمت گوشت

تازه‌ترین برآورد مرکز آمار حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اردیبهشت امسال به‌طور میانگین بیش از ۱۷۰هزار تومان بوده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۳٫۸درصد رشد داشته و هر یک کیلوگرم گوشت گوساله هم با رشدی ۳۲٫۳درصدی به رقم ۱۶۶هزار تن رسیده است.

خطر کشتار دام مولد

اما روی دیگر سکه افزایش عرضه گوشت قرمز در یک سال اخیر نگران‌کننده است زیرا زنگ هشدار کشتار دام مولد را به صدا درآورده است.

خشکسالی، کمبود خوراک دام و افزایش هزینه پرورش دام باعث شده تا فعالان این صنعت اعلام کنند که با این روند کشتار احتمال از بین رفتن نسل دام مولد وجود دارد و در آینده کشور با بحران تامین گوشت قرمز مواجه خواهد شد.

به‌گونه‌ای که برخی مقامات دولتی پیش از این هشدار داده بودند کشتار دام مولد ۱۱درصد بیشتر از حد مجاز برآورد می‌شود

دولت جلوی قیام هزینه تولید را بگیرد

افزون بر خشکسالی، قیمت تمام‌شده پرورش دام به‌ویژه دام مولد افزایش یافته و دامداران چاره راه را در کشتار این دام‌ها می‌دانند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در سال گذشته (تورم تولید) به ۵۹ درصد رسیده که در تمام فصل‌های سالی که گذشت نرخ تورم تولید در گاوداری‌های صنعتی ایران روندی صعودی را تجربه کرده به‌نحوی که در تابستان ۱۴۰۰ این نرخ به ۸۲٫۴ درصد رسید.

دولت برای جلوگیری از روند کشتار دام‌های مولد باید جلوی رشد هزینه تولید و پرورش دام را بگیرد. زیرا به‌گفته مرکز آمار ایران در سال گذشته هزینه پرورش و نگهداری گاو تلیسه غیرباردار ۵۱٫۱ درصد، گاو شیری ۴۶٫۷درصد، گاو نرداشتی ۵۲٫۵درصد، گوساله پرواری ۵۷٫۶درصد، گاو حذفی شیری ۶۸٫۴درصد، گوساله نر زیر ۴ماه ۲۴٫۲درصد و هزینه تولید شیر در دامداری‌های صنعتی ۶۱٫۸درصد رشد کرده است.

قیمت گوشت

افزایش سرسام آور قیمت گوشت در بازار

همشهری : قیمت گوشت قرمز بعد از یک‌سال صعود با شیبی ملایم، از پاییز سال گذشته روند افزایشی پرشتابی به‌خود گرفت و در نیمه دوم سال به رقم‌های سرسام‌آوری رسید.

گوشت قرمز با وجود به نصف رسیدن تقاضای خرید، ماندن مازاد تولید روی دست دامداران و آغاز واردات از روزهای پایانی سال گذشته، همچنان گران و دور از دسترس بخش زیادی از اقشار جامعه است

 در بیشتر خرده‌فروشی‌ها قیمت گوشت ممتاز گوسفندی و گوساله از کیلویی ۲۰۰هزار تومان فراتر رفت. گفته شد قیمت فروش عمده ران گوساله به ١٨٠هزار تومان، سردست گوساله به ١٧٠هزار تومان، فیله گوساله به ٣٣٠هزار تومان، راسته گوساله به ١٨٠هزار تومان، ران گوسفند به ١٨۴هزار تومان، سردست گوسفند به ١٨٠هزار تومان، گردن گوسفند به ١۴٢هزار تومان و راسته مغز بی‌استخوان گوسفندی به ۲۹۰هزار تومان رسیده است. این قیمت‌ها در حالی بود که تولیدکنندگان بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند دام سبک و سنگین تولیدی روی دست دامداران مانده و دولت با توجه به کاهش بسیار شدید تقاضای داخلی برای جلوگیری از زیان بیشتر تولیدکنندگان باید مجوز صادرات دام مازاد را صادر کند.  

گفته‌های مسئولان اتحادیه تولید دام سبک و سنگین و همچنین شورای تامین دام حاکی از آن بود که تولید داخلی بیش از نیاز بازار است. با توجه به قیمت زیر ۷۰هزار تومانی هر کیلو دام در زمان فروش، علت گرانی گوشت را باید نه در بخش تولید بلکه در قسمت توزیع و خرده‌فروشی جست‌وجو کرد. براین اساس در آبان سال گذشته دولت مصوبه صادرات ۳۰۰هزار راس دام سبک و ۵۰هزار راس دام سنگین را صادر کرد اما ۴ماه پس از آن یعنی نیمه‌های اسفندماه به‌دنبال تداوم گرانی در بازار، مجوز صادرات دام لغو و مدتی پس از آن برخلاف پیش‌بینی‌ها مجوز واردات گوشت گرم نیز صادر شد. این در حالی بود که واردات گوشت منجمد از مدت‌ها قبل انجام و این نوع گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شد. این اقدام با انتقاد تولیدکنندگانی مواجه شد که معتقد بودند دست‌هایی در کار بوده تا با گرانی عمدی گوشت در بازار برای واردات این کالا مجوز بگیرند و دولت دانسته یا ندانسته با این عوامل که از سوی تشکل‌های تولیدی مافیای واردات گوشت خوانده می‌شد، همراه شده است. تولیدکنندگان تأکید داشتند در مدت‌زمانی که صادرات در جریان بود قیمت گوشت در بازار داخلی افزایش نیافته و این نشان می‌دهد صادرات دام نقشی در بالا بودن قیمت گوشت در بازار داخلی ندارد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.