کد خبر : 21509 / /
/

درمان دیسک کمر با انواع تزریقات: مزایا و عوارض

درمان دیسک کمر با انواع تزریقات: مزایا و عوارض

حداقل نشانه فتق دیسک پایین کمر در بیمار، درد و ناراحتی است. این مشکل زمانی که هسته ژله مانند دیسک ستون فقرات به دلیل پارگی یا بیرون زدگی بر اعصاب نزدیکش فشار وارد می‌کند. اگر با بیرون زدگی دیسک کمر مواجه شده باشید، قطعا با نشانه های آن نیز مثل درد، بی حسی، ضعف یا گز گز کردن اندامها مواجه شده اید. این نشانه ها احتمالا به علت فشار وارد شده بر اعصاب متصل به ستون فقرات ایجاد شده اند.

اگر درد مزمن با کمک روش های محتاطانه دیگر تسکین نیافت، شاید بتوانید از مزایای تزریق برای کاهش درد کمر استفاده کنید. یکی از موثرترین راه های بدون جراحی برای درمان دیسک کمر، تزریق است. با این حال افراد مختلف نباید انتظار نتایج یکسانی از این درمان نداشته باشند. باید به وضعیت و مشکل ستون فقرات و گزینه های مختلف برای درمان آگاهی داشته باشید تا طرح درمانتان موثر واقع شود.

فتق دیسک کمر چطور ایجاد می شود؟

دیسک های ستون فقرات در میان مهره های ستون فقرات قرار دارند و به شکل یک بالشتک ضربه گیر بین استخوان ها در فعالیت است. آنها نقش بسیار بزرگی هم در توان حرکتی و جابجایی ستون فقرات ایفا می کنند. دیسک ستون فقرات از غضروف، ماده ژله مانندی در بین دیسک که به آن هسته ژلاتینی (نوکلئوز پالپوز) و لایه خارجی با با نام فیبروز انولوس (حلقه فیبروزی) تشکیل شده است.

یک متخصص دیسک کمر در بعضی مواقع برای اشاره به دیسک کمر از جابجایی دیسک هم استفاده می کند. در اینجا معمولا ماده نرم درونی دیسک از یک پارگی و محل آسیب دیدگی فشاری به سمت بیرون وارد می کنند. ماده بیرون زده دیسک پاره شده یا بیرون زده باعث ایجاد سوزش و صدمه در اعصاب انشعاب شده از نخاع در ستون فقرات می شود. از شایع ترین دلیل بیرون زدگی دیسک می توان به بلند کردن اجسام سنگین یا استهلاک دیسک در نتیجه افزایش سن اشاره کرد.

تزریق درمانی برای درمان درد فتق دیسک

متخصص دیسک قبل از آنکه از نتیجه تمامی روش های بدون جراحی مطمئن نشود، دستور استفاده از روش های درمانی تهاجمی تر و جراحی را نمی دهد. تزریق درمانی، به خصوص تزریق اپیدورال استروئید و تزریق بلوک عصبی یکی از موثرترین روش های درمانی محافظه کارانه درد بیرون زدگی دیسک است. نوع تزریق شما به نوع دردی که دارید و تشخیصتان بستگی دارد و اگر درد دیسک کمر به باسن و پاها منتشر شود، باید تزریقات درمانی شما توسط یک متخصص دیسک یا متخصص درد سیاتیک انجام شود.

تزریق اپیدورال استروئید

image_1655901410

تزریق اپیدورال استروئید معمولا برای درمان درد کمر ناشی از دیسک کمر به کار گرفته می‌شود. تزریق در فضای اپیدورال – فضای اطراف ستون فقرات که محافظ ریشه اعصاب است – صورت می گیرد. در این تزریق از ماده استروئید استفاده می‌شود که به کاهش تورم و کاهش فشار وارد بر اطراف ریشه های عصب کمک می‌کند.

بزرگترین مزیت استفاده از تزریق اپیدورال استروئید آنست که سریعا نتایج آن را مشاهده خواهید کرد و تحمل این روش درمانی هم زیاد سخت نیست. بعلاوه اینکه خود درمان هم چیزی بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد. علاوه بر این از تزریق اپیدورال برای درمان فتق دیسک گردن و کاهش درد و خشکی گردن هم استفاده می ‌شود.

بلوک عصبی

بلوک عصبی یک گزینه درمانی عالی برای افراد مبتلا به درد مزمن کمر ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر است. این روش به دلیل ایجاد اختلال در امواج انتقالی از محل درد به مغز، عملکرد بسیار خوبی دارد. از بلوک عصبی معمولا در جایی استفاده می‌شود که فرد همه راههای دیگر را امتحان کرده اما دردش کاهش پیدا نکرده است. در این فرایند برای کاهش درد ناشی از فشردگی عصب توسط دیسک بیرون زده، از تزریق ماده بیحسی و/یا استروئید به درون فضای اپیدورال ستون فقرات استفاده می‌شود.

از بلوک عصبی معمولا برای درمان یک مشکل مثل درد ناشی از بیرون زدگی دیسک استفاده می‌شود اما از آن برای درمان چند مشکل هم می توان استفاده کرد. تزریق درمانی و بلوک عصبی برای درد کمر از مزایای زیادی برخوردار است: نتایج این روش را به سرعت می توان دید، بنابراین می توانید سریعا به کارهای روزمره خود بازگردید و می توانید نیاز به روشهای تهاجمی مثل جراحی را از بین برده یا به تعویق بیاندازید.

تزریق درمانی برای چه کسانی مفید است؟

image_1655901425

بیمارانی که با مشکلاتی مختلفی – مثل بیرون زدگی دیسک کمر، بیماری دیسک دژنراتیو، رادیکلوپاتی کمر، درد سیاتیک، تنگی کانال نخاعی کمر، نورالژی بعد از زونا و کیست فاست/سینوویال – درگیر باشند می توانند از مزایای تزریق درمانی برخوردار شوند. تزریق درمانی را به خودی خود می توان یک روش درمانی محسوب کرد و یا به عنوان بخشی از فرایند جراحی مورد استفاده قرار داد.

آیا تزریق درمانی برای من موثر خواهد بود؟

فتق دیسک کمر یک مشکل رایج در میان افرادی است که با درد مواجه هستند و درمان آن هم ممکن است دشوار باشد. یکی از رایج ترین سوالات آنست که آیا تزریق درمانی برای من هم موثر است یا خیر؟

تزریق درمانی برای درد بیرون زدگی دیسک کمر یک روش درمانی محبوب محسوب می‌شود اما خوب برای همه موثر نیست. اگرچه می توان از آن در کمک به کاهش شد درد و التهاب، و برای کاهش موقتی درد استفاده کرد اما تزریق درمانی، عامل ایجاد درد را درمان نمی کند.

هیچ روش جامعه و همه جانبه ای برای درد فتق دیسک وجود ندارد و افراد مختلف، پاسخ های مختلفی به درمان های مختلف خواهند داد. اولین گام برای درمان درد فتق دیسک، مراجعه به متخصص ستون فقرات و بررسی روشهای درمانی مختلف است. آنها نشانه ها و سوابق پزشکیتان را ارزیابی می کنند تا مشخص شود که آیا گزینه مناسبی برای تزریق درمانی هستید و آیا این درمان روی شما نتیجه مناسبی خواهد داشت یا خیر.

ماندگاری تزریق درمانی برای دیسک کمر چقدر است؟

image_1655901436

بیماران مبتلا به دیسک کمر که با استفاده از روشهای بدون جراحی به نتیجه دلخواهشان نرسیده اند، می توانند به کمک تزریق اپیدورال استروئید به درمان دائمی درد دست پیدا کنند. ماندگاری نتایج تزریق درمانی برای بیماران دارای درد مزمن یا دیسک کمر بازگشتی، بین 3 تا 6 ماه و یا حتی بیشتر است. از بلوک عصبی برای کاهش درد عصب تحت تاثیر دیسک کمر است و ماندگاری اثر بلوک عصبی هم بین سه تا 4 ماه است.

خطرات تزریق درمانی چیست؟

خونریزی، عفونت و آسیب عصبی از خطراتی است که در هر روش شامل استفاده از سوزن وجود دارد. اگر تزریق به درستی انجام شود، همه این خطرات به حداقل می رسد و در اینصورت مزایای استفاده از این روش در مقایسه با خطراتش بالاتر خواهد بود. از مواردی که میتواند در فرایند تزریق درمانی اختلال ایجاد کند عبارتند از:

  • اختلال خونریزی یا انعقاد خون
  • حساسیت دارویی (در موارد نادر)
  • عفونت سیستم یا عفونت موضعی در کلی یک ناحیه

از عوارض جانبی تزریق درمانی می توان به درد محل تزریق، بدتر شدن موقتی درد، قرمزی ناحیه تزریق، بی خوابی یا افزایش قند خون اشاره کرد. این موارد بسیار محدود هستند و در مدت یک تا سه روز هم از بین می روند؛ یک عارضه جانبی دیگر که کمتر رخ می دهد، سردرد است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.