کد خبر : 21435 / /
/

اخبار سهام عدالت | اخبار سهام عدالت در دولت سیزدهم

اگر سهام عدالت نگرفته اید روی این خبر کلیک کنید | جزئیات ثبت نام جاماندگان سهام عدالت | هزینه‌ دریافت سهام عدالت

شاخص کل بورس روز گذشته روند اصلاحی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس امروز روند نسبتا مثبتی را تجربه می‌کند.

اگر سهام عدالت نگرفته اید روی این خبر کلیک کنید | جزئیات ثبت نام جاماندگان سهام عدالت | هزینه‌ دریافت سهام عدالت

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس دیروز هفت هزار و ۶۱۵ واحد افت داشت و در سطح یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل روبه پایینی را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی منفی شود.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم. دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

وی افزود: هنوز فرصت برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام مانده و به همین خاطر نماینده عالی (جوسپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند.(ایرنا)

اگر مذاکرات به توافق ختم شد، بورس در بلند مدت روند صعودی به خود می‌گیرد.

خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟/محمدهادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: برخی می‌گویند، برای کنترل تورم باید به سمت افزایش نرخ سود بانکی و تسهیلات حرکت کنیم که البته ما موافق نیستیم زیرا بالا بودن نرخ سود در کشور‌ها حرف درستی نیست. (فارس)

برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد: بورس کالا در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گره گشا باشد، در این باره هنوز چیزی از دستورکار خارج نشده است.(مهر)

عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند رانت این حوزه را کاهش و آن را به تعادل قیمتی برساند.

طبق گفته قربانزاده،رئیس سازمان خصوصی‌سازی مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی نیازی نیست هیچ هزینه‌ای برای دریافت سهام عدالت پرداخت کنند. همچنین لازم نیست هیچ ثبت‌نامی نیز انجام دهند.(ایرنا)

برخی کارشناسان عقیده دارند که واگذاری سهام عدالت می‌تواند تاثیر مثبتی روی معاملات بورس داشته باشد.

سهام عدالت

چند گروه که در لیست جاماندگان سهام عدالت حضور دارند از این قرارند:

گروه اول کسانی هستند که سهام عدالت برایشان صادر شده اما دستگاه‌های مرتبط دعوت‌نامه را به موقع به دست این افراد نرساندند. جمعیت این افراد بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است. یا افرادی هستند که کارت و دعوت‌نامه دریافت کرده‌اند اما مراحل قانونی را طی نکرده‌اند. جمعیت این افراد نزدیک به دو میلیون نفر است.

گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و… قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است.

راهکار مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.

طبق مصوبه مجلس، دولت موظف شد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند اقدام کند.

براین اساس کسانی که مشمول باشند، در سال جاری سهام عدالت دریافت می‌کنند.

 با این حال دولت تا مدت‌ها نظر قطعی در این مورد نمی‌داد و حتی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی چند مرتبه اعلام کرد که هنوز درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است.

تخصیص سهام عدالت به انتها نزدیک می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مجموع حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر تعداد افراد جامانده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است که حدود دو میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درمورد پرتفوی افرادی که به‌عنوان مشمول شناخته شده‌اند نیز گفت: تا دو هفته آینده پرتفو این افراد مشخص می‌شود. درواقع کیفیت پرتفو، نوع سهام، میزان سهام هر فرد و روش انتقال مشخص شده و در تیرماه اطلاع‌رسانی کامل می‌شود.

تفاوتی که پرتفوی این افراد با پرتفوی مشمولانی که سال ۱۳۸۴ انتخاب شدند در این است که درحال حاضر سهام دولت بسیار محدود شده و ابتکار عملی که در آن زمان وجود داشته وجود ندارد.

از طرف دیگر دولت تکالیف دیگری در بند الف تبصره دو یا بند ی که رد دیون است و… دارد و تابلوی بورسی سهام دولت کفاف این تکالیف را نمی‌دهد. باید اولویت سنجی صورت بگیرد که درحال انجام است.

قربانزاده توضیح داد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کنند. افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت‌نامی وجود ندارد زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند.

اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت‌نام دارد قطعا کلاه‌برداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.

سهام عدالت

ادامه روند شناسایی جاماندگان سهام عدالت

وی در ادامه درمورد سایر افراد واجد شرایط نیز گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳۴ اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ باید با همکاری وزارت رفاه و طبق سازو کاری که پایگاه رفاهی ایرانیان دارد، افراد واجد شرایط بر اساس دهک‌بندی شناسایی شوند. بر این اساس مرحله بعد دو دهک ابتدایی هستند که باید تا پایان سال سهام عدالت به آنها تخصیص پیدا کند.

سهام عدالت مددجویان بهزیستی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، اما قرار نیست به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند. زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده است.

بنابراین هیچ فردی که تا‌کنون سهام عدالت دریافت نکرده لازم نیست برای ثبت‌نام به جایی مراجعه کند. فرآیند شناسایی جاماندگان ادامه دارد و توسط دولت در ادامه انجام خواهد شد. همچنین فعلا پرتفویی که قرار است برای جاماندگان در نظر گرفته شود مشخص نیست اما قطعا با پرتفوی فعلی مشمولان فرق دارد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.