کد خبر : 21318 / /
/

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی آهن

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی آهن

بازار آهن و سایر بازارهای داخلی و بین المللی تحت تاثیر حوادث قرار می‌گیرند و رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. امروزه همه افراد، سازمان‌ها و صنایعی که فعالیت آن‌ها به خارج از مرزهای یک کشور وابسته است، نگران حوادثی هستند که هر روزه در حال اتفاق افتادن هستند و تقریبا یک نوار دائمی پیدا کرده‌اند. هنوز آرامش دوران پسا کرونا شروع نشده بود و اثر خود را بر روی اقتصاد جهانی نشان نداده بود که خبر جنگ بین روسیه و اوکراین شنیده شد.

هرچند که برخی انتظار داشتند که این جنگ در مدت کوتاهی به پایان رسیده و آرامش به این مناطق برگردد، اما همچنان این جنگ ادامه داشته و اخبار نیز نشان می‌دهند که دو طرف قصدی برای تمام کردن این درگیری خونین ندارند. بازار جهانی آهن یکی از بازارهایی است که می‌تواند از این درگیری بین المللی تاثیر بپذیرد. در این مطلب نگاهی کوتاه به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن خواهیم داشت.

تاثیر حوادث جهانی بر اقتصاد

اقتصاد و سرمایه گذاری به انواع حوادث جهانی واکنش نشان می‌دهد. اما این واکنش همیشه یکسان نیست و با هر تغییری هر صنعت و بازاری ممکن است رفتار متفاوتی انجام دهد. مثلا اگر قیمت روز میلگرد را پیگیری کنید، خواهید دید که حوادثی باعث شده است که این بازار افزایش قیمت داشته و در برخی موارد هم با کاهش قیمت روبرو شده است.

اما ممکن است در مقابل وقتی قیمت روز آهن در حال کاهش بوده است، بازار دیگری همچون بازار مواد غذایی و شکر در حال افزایش قیمت روزانه باشد. در نتیجه برای اینکه بتوانیم بررسی اثر حوادث بر بازارها را بسنجیم، باید هر حادثه را به صورت دقیق با بازار خاصی مثل بازار آهن مورد توجه قرار بدهیم.

112

تاثیر جنگ بر اقتصاد دنیا و بازار آهن

جنگ‌ها حوادث خونینی هستند که آسیب زیادی به بشریت وارد می‌کنند. در کنار تخریب یک شهر یا کشور و کشته شدن انسان‌ها، جنگ‌ها اصولا اقتصاد دو کشور را نیز دچار چالش می‌کنند. حتی ایالات متحده در زمانی که توانست به راحتی وارد خاک افغانستان بشود و به این کشور تجاوز کند نیز هزینه‌های زیادی را متحمل شد و این هزینه برای بسیاری از شهروندان آمریکایی سنگین بود. وقتی جنگ بین دو کشور که حداقل یکی از آن‌ها اقتصاد بزرگی دارند اتفاق بیافتد، تاثیر جنگ بر اقتصاد از مرزهای کشورها عبور کرده و ممکن است تمامی دنیا را تحت تاثیر قرار بدهد.

مثلا در جنگ ایالات متحده برعلیه عراق، قیمت انرژی در جهان با افزایش روبرو شد. دلیل این افزایش این بود که عراق یکی از تامین کنندگان نفت جهانی شناخته می‌شود و ایالات متحده نیز در این بازار تاثیرگذار است. در واقع می‌توان گفت که جنگ‌ها بیشترین اثر خود را بر روی بازارهایی می‌گذارند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به آن بازار ارتباط دارند. این تاثیر در بیشتر مواقع عاملی برای افزایش قیمت محصولات در بازارهای جهانی است و در نتیجه حتی کشورهایی که در جنگ درگیر نیستند نیز به نوعی از جنگ دو کشور دیگر آسیب خواهند دید.

 تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد و بازار آهن

برای اینکه تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد و همچنین بازار آهن و تغییر قیمت لوله داربستی و سایر مقاطع فولادی را بتوانیم پیش بینی کنیم. بهتر است نگاهی به این جنگ داشته باشیم. در این جنگ یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید انرژی‌های فسیلی که همچنین کشوری صنعتی نیز هست و کارخانجات فولاد مهمی را در اختیار دارد یعنی روسیه با یک کشور دیگر که او نیز کارخانجات فولاد تقریبا مهمی را دارد با یکدیگر درگیر شده‌اند.

مشخص است که این جنگ به صورت مستقیم و حتی بدون دخالت سایر کشورها بر روی میزان عرضه مقاطع فولادی در بازار جهانی تاثیر منفی داشته و در نتیجه قیمت‌ها را نیز افزایش خواهد داد. از سوی دیگر با توجه به اینکه روسیه از کشورهای تامین کننده انرژی فسیلی دنیا است، در نتیجه قیمت انرژی که در صنایع فولادی اهمیت زیادی دارند نیز افزایش خواهد داشت.

اما در این جنگ فقط دو کشور همسایه با یکدیگر درگیر نشده و برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده نیز به گونه‌ای غیر مستقیم و با استفاده از فشار اهرم، سعی می‌کنند نقش خود را در جنگ بازی کرده و با روسیه به جنگ اقتصادی می‌پردازند. با اجرا شدن این تحریم‌ها و تحریم‌های متقابل روسیه برای کشورهای اروپایی و ایالات متحده، بازارها تماما در حالت تردید قرار گرفته و می‌توان گفت که رکود دوباره امروزه به بازارها بازگشته است.

113

بازار آهن در دوران جنگ روسیه و اوکراین

همانطور که گفته شد، هر دو کشور درگیر در این جنگ از تولیدکنندگان بین المللی فولاد هستند و بازار آهن را تحت تاثیر قرار داده‌اند. اگر به اوکراین و زیرساخت‌های آن نگاه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از زیرساخت‌ها و کارخانجات مود حمله قرار گرفته و در واقع بخش بزرگی از صنعت این کشور با تعطیلی روبرو شده است. از سویی حمل و نقل در صنایعی همچون صنایع فولاد اهمیت داشته و به راحتی قابل جایگزینی نیست. با توجه به محدود شدن دسترسی این کشور به بنادر و مرزهای آبی، انتقال از این مسیر برای انواع کالاها و محصولات همچون آهن آلات امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر راه آهن این کشور نیز با مشکل مواجه شده و قدرت تامین نیازهای بازار آهن را ندارد. از سوی دیگر روسیه نیز هر چند که کارخانجات بزرگ تولید کننده فولاد آن هنوز در تحریم اروپا قرار نگرفته‌اند و در حال فعالیت هستند، اما باید گفت که صادرات فولادی این کشور در این مدت با کاهش روبرو بوده است. در نتیجه باید گفت که این جنگ تا به امروز عاملی برای کمبود فولاد برای صنایع بزرگ و بازار آهن بین المللی بوده است. همانطور که می‌دانید، کمبود در یک بازار به صورت مستقیم عاملی خواهد بود برای افزایش قیمت. به همین دلیل بازار آهن در این دوران با افزایش قیمت‌هایی روبرو شده است.

حرف آخر

بازار آهن این روزها با شوک‌ها و کمبودهایی روبرو است که جنگ روسیه و اوکراین نقش زیادی را در این نوسانات بازی می‌کند. از آنجایی که برای فعالان این صنعت، تغییر و نوسانات قیمت اهمیت دارد، در نتیجه شما می‌توانید از طریق فولاد فرتاک سورین همیشه در جریان قیمت‌های بازار آهن باشید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.