کد خبر : 21157 / /
/

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر مهم برای معترضان یارانه نقدی| چرا یارانه هنوز قابل برداشت نیست؟

روز گذشته فرصت یک ماهه‌ای که رییس جمهوری به وزارت رفاه داده بود، پایان یافت و طبیعتا امروز معترضان باید یارانه خود را دریافت می‌کردند؛ اما چرا یارانه هنوز قابل برداشت نیست؟

خبر مهم برای معترضان یارانه نقدی| چرا یارانه هنوز قابل برداشت نیست؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

یارانه نقدی

یارانه نقدی این افراد  قابل برداشت شد؟

بیش از یک ماه است که یارانه نقدی رییسی به حساب سرپرستان خانوارهای 9دهک اول واریز شده است؛ یارانه‌ای که در دو مبلغ 300 و 400 هزار تومان پرداخت شد؛ دهک یک تا سه نفری 400 هزار تومان و دهک 4 تا 9 نفری 300 هزار تومان یارانه گرفتند

در این بین عده‌ای دهک دهمی شناخته شده و مشمول یارانه نشدند؛ دهک دهمی‌ها افرادی بودند که اگر جامعه را به ده قسمت تقسیم کنیم، نسبت به 9دهک قبلی وضعیت درآمدی بهتری داشتند؛ اما عده‌ای در این بین اعتقاد داشتند دهک دهمی نیستند و یارانه آن‌ها به اشتباه واریز نشده است.

افرادی که به عدم دریافت یارانه و دهک بندی خود اعتراض داشتند، این فرصت برایشان مهیا شد که اعتراض خود را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کنند و بعد از دو مرحله اعلام لیست از سوی وزارت رفاه، برای تمامی این افراد، یک مرحله یارانه، واریز شده است؛ اما نکته مهم آن است که این یارانه هنور قابل برداشت نیست و این سوال مطرح است که یارانه معترضان بالاخره کی قابل برداشت می شود؟

رییس جمهوری 25 اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.

بنابراین دیروز، این فرصت یک ماهه پایان یافت؛ اما همچنان یارانه‌ای به حساب معترضان واریز نشد؛ در پی پگیری‌های اقتصاد آنلاین از وزارت رفاه مشخص شد که وزارت رفاه کارهایی که باید را انجام داده و تنها منتظر دریافت برخی اطلاعات از سوی نهادهای دیگر است؛ البته امروز وزارت رفاه به اقتصاد آنلاین گفت: باتوجه به استعفای وزیر باید کمی صبر کرد و هفته دیگر موضوع را پیگیری کنیم

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز دقیقا صحبت وزارت رفاه را تکرار کرد و گفت: به محض اعلام نتایج از سوی وزارت رفاه یارانه‌ها قابل برداشت خواهد بود./ اقتصاد آنلاین

به احتمال زیاد قرار است در هفته پیش رو تحولی در رابطه با رسیدگی به درخواست معترضان و جاماندگان یارانه جدید صورت بگیرد و در نتیجه مشخص شود که یارانه معترضان کی قابل برداشت است؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت نیوز گفت: تا موعد واریز یارانه خرداد هیچ پرداختی جدیدی وجود ندارد اما به احتمال زیاد در هفته پیشرو اتفاقات مهمی در رابطه با جاماندگان و معترضان یارانه جدید رخ خواهد داد.

براین اساس انتظار می‌رود که از ماه آینده در لیست یارانه‌بگیران جدید دولت تغییر و تحول اساسی ایجاد شود، به صورت مشخص با مشخص شدن وضعیت جاماندگان و معترضان بر تعداد یارانه بگیران اضافه خواهد شد و همچنین ممکن است موقعیت برخی خانوارها در دهک درآمدی تغییر کند.

جاماندگان یارانه جدید کسانی هستند که تاکنون یارانه نقدی دریافت نکردند، دولت بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی از این افراد خواست تا برای پیگیری خواسته‌های خود به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

معترضان یارانه جدید کسانی هستند که به دهک بندی دولت اعتراض دارند، با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، به افراد یا یارانه نگرفتند و یا اینکه یارانه کمتری دریافت کردند.

یارانه نقدی

پرداختی‌های جدید از تیرماه

دولت برای این عده یارانه اردیبشهت ماه را به صورت علی الحساب و بدون دادن حق برداشت واریز کرد و در ادامه از آنها خواست تا برای پیگیری خواسته خود از طریق وزارت رفاه اقدام کنند.

واریز علی الحساب و مشروط تنها مختص یارانه اردیبهشت ماه و معترضان یارانه بود. در ماه خرداد هیچ پرداخت علی الحسابی از طرف دولت صورت نگرفت اما دولت وعده داد که به تمام معترضان و جاماندگان مستحق از ابتدای اردیبهشت ماه یارانه خواهد داد.

موعد زمانی واریز یارانه‌ جدید از بیستم تا بیست و یکم هر ماه خواهد بود. این یارانه قرار است بابت خرید اقلام ضروری پرداخت شود.

دولت متناسب با وضعیت دهک‌های درآمدی برای دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه تدارک دیده است.

این یارانه برای دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. دهک دهم یارانه نخواهد گرفت اما می‌تواند مانند سایر دهک‌ها نان، دارو و بنزین مورد نیاز خود را به نرخ دولتی خریداری کند.

پرداخت یارانه جدید از شامگاه نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز شد. این موعد زمانی مصادف بود با آغاز برنامه اصلاح ارز ترجیحی از سوی دولت سیزدهم.

یارانه نقدی

دهک بندی یارانه نقدی جدید بر چه اساسی بود؟

یک ماه پیش بود که رییس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی خبر داد؛ این یارانه که همان شب و در حین گفت‌وگوی تلویزیونی رییسی واریز شد، برای برخی ابهامات زیادی به دنبال داشت؛ داستان این ابهامات نیز به افرادی بازمی‌گشت که مشمول یارانه نشده بودند.

طبق گفته همان شب رییس جمهوری قرار بود که دهک‌های یک تا ۹ یارانه بگیرند و دهک دهم نیز تنها دهکی بود که مشمول یارانه نبود؛ به همین خاطر از فردای واریز یارانه‌ها اعتراض به دهک‌بندی‌ها آغاز و سایتی جهت ثبت این اعتراضات معرفی شد؛ در این بین یکی از اصلی‌ترین سوالات آن بود که این دهک‌بندی بر چه اساس است؟ چراکه برخی از سایت‌ها ارقامی را منتشر و اعلام کرده بودند که افرادی که بیشتر از رقم تعیین‌شده حقوق بگیرند، مشمول یارانه نمی‌شوند و به عبارتی دهک دهمی هستند.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که دهک‌بندی‌ها بر چه اساس انجام شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها، دهک‌بندی‌های نسبی-جمعیتی هستند و این طور نیست که بگوییم افرادی که بالاتر از رقم خاصی حقوق می‌گیرند، دهک دهمی حساب می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات درآمدی و معیشتی، ۱۰درصد افراد جامعه که وضعیت مالی و معیشتی بهتری نسبت به بقیه افراد داشتند، در دهک دهم قرار گرفتند؛ اطلاعاتی که مبنای دهک های درآمدی قرار گرفته اند ترکیبی از درآمد و دارایی افراد است که شامل گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... بوده است./ اقتصاد آنلاین

اگر یارانه نقدی مان حذف شده، چه کنیم؟

سیده طیبه حسینی با اشاره به قابل برداشت بودن یارانه کمک‌معیشتی مرحله دوم از روز گذشته افزود: البته فعلا یارانه کسانی که در اردیبهشت ماه حذف شده و تقاضای خود را برای برقراری مجدد یارانه معیشتی در سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه (سامانه my.gov.ir) ثبت کرده‌اند، هنوز قابل برداشت نیست.

وی قابل برداشت شدن یارانه معیشتی خانوار‌های متقاضی را منوط به بررسی نهایی وزارت رفاه دانست و افزود: طبق مذاکراتی که شده و همچنین براساس دستور رئیس‌جمهوری که باید ظرف یک‌ماه افراد متقاضی بازنگری و تعیین تکلیف شوند، امیدوارم بررسی وزارت رفاه به زودی انجام و به ما ابلاغ شود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص بررسی اطلاعات اقتصادی خانوار تاکید کرد: کسی که یارانه‌اش حذف شده است، اسم او در لیست مسدودی قرار می‌گیرد و او نمی‌تواند در دفاتر پلیس به اضافه ده (پلیس ۱۰+) ثبت‌نام کند بلکه باید از طریق سامانه حمایتی وزارت رفاه ثبت اعتراض کرده تا اطلاعات اقتصادی خانوارش بررسی شود.

به گفته حسینی، براساس بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است که باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام افراد جدید و جامانده یارانه را انجام دهد و در این تبصره گفته شده است، شناسایی و دهک‌بندی خانوار‌ها و شناسایی خانوار‌های پردرآمد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود و بعد از آن اعلام کرده است، نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد باید اقدام شود، اما شناسایی و دهک‌بندی افراد باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها سرپرستان خانوار می‌توانند در سامانه حمایتی وزارت رفاه ثبت‌نام کنند. پرونده آن‌ها باید در پایگاه وزارت رفاه بررسی شود و بعد از آن در صورت داشتن شرایط، یارانه آن‌ها برقرار می‌شود و این شرایط ناشی از بعد خانوار از قبیل اضافه شدن فرزند یا تأهل فرزند و یا هر اتفاق دیگری است که در خانواده می‌افتد و همچنین اطلاعات اقتصادی خانوار دچار تغییر خواهد شد./منبع: انتخاب

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.