کد خبر : 21113 / /
/

آزادی حجاب برای توریست‌های روس صحت دارد؟

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی:گردشگران جوانی که برای جام جهانی می‌آیند با توریست های دیگر فرق دارند، ما کار خودمان را انجام می دهیم و حداقل ظرفیت ها را فراهم می کنیم.

آزادی حجاب برای توریست‌های روس صحت دارد؟

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نیروهای مسلح در بخش مهمی از گردشگری دریایی می توانند به ما کمک کنند، سواحل مکران یک موقعیت استثنایی است ارتش اعلام آمادگی کرده و قرار شده با امیر سیاری برنامه های مشترک و سفری به منطقه داشته باشیم.

سیدعزت الله ضرغامی در حاشیه نشست تخصصی هتلداران با حضور در جمع خبرنگاران درخصوص حق الکشف‌ و انتقاد جامعه باستان شناس از حفاری های غیرمجاز گفت: حفاری وظیفه انحصاری ماست و هیچ دستگاهی نه دولتی نه حاکمیتی و نه اشخاص حقیقی اجازه حفاری برای کشف دفینه و اشیای تاریخی را ندارند.

وی با بیان اینکه اینگونه حفاری ها حتماً خلاف قانون است، افزود: حفاری حتماً باید توسط ما انجام شود مجوزش را ما باید بدهیم و ضوابطی برای این کار داریم، گزارشات زیادی به ما می رسد که در فلان منطقه گزارش دادند دفینه ارزشمندی وجود دارد، هر روز تقریباً از این گزارش ها از خواص می گیرم، اخیراً یکی از خواص مشهور با من تماس گرفت و گفت در استانی چنین اتفاقی می افتد، به همه گفتم کسی نباید دخالت کند، اداره کل میراث ما منطقه را شناسایی می کند، اطلاعات را جمع می کند ش اگر تسخیص داد نیاز به حفاری و مطالعه دارد، اکتشاف انجام می شود.

برخورد قانونی با حفاران غیر مجاز

وی گفت: اگر هرکسی طی عملیات دیگری اشیای تاریخی کشف کندباید بلافاصله تحویل میراث دهد، ماهم حتماً برنامه تشویقی داریم اما به منزله این نیست هرکسی خودش اقدام به حفاری غیر مجاز کند، این خلاف قانون است.

 ضرغامی در خصوص عده ای که با هدف حفاری زمین هایی را خریداری می کنند، گفت: این خلاف قانون است و حتماٌ برخورد می کنیم.

وی همچنین درباره افرادی که در فضای مجازی تبلیغ آموزش حفاری می کنند، گفت: حتماً برخورد می شود، ما برای برخورد با متخلفین در این زمینه هیچ منعی نداریم و آنها را به دادگاه معرفی می کنیم، در قانون جدید که برای وزارتخانه نوشتیم راجع به اینها جهت گیری کردیم.

تلاش غرب برای ایران هراسی نشان از رونق گردشگری دارد

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص وضعیت گردشگری دریایی و خرید کشتی های تفریحی اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف ما مشکل سوخت کشتی بود که حل شده‌ و همین باعث شده تا خیلی ها از سرمایه گذاری در ایران استقبال کنند، موضع گیری آمریکایی ها، کانادایی ها و فرانسوی ها و اینکه بر طبل ایران هراسی می کوبند تا کسی به ایران سفر نکند نشان از این دارد که گردشگری ایران رونق گرفته است.

وی ادامه داد: در مورد شناورها با خود من تماس های زیادی گرفته شده افرادی صاحب شناور هم در ایران هم در کشورهای دیگر هستند، من به آنها گفتم معطل نکنید حتما سود آور خواهد بود، ما هم کمک می کنیم خطوط راه بیفتد، حتی با یک سری نهادهای عمومی مثل بنیاد مستضعفان وارد مذاکره شدیم و  قرار شد کشتی کروز در سواحل شمالی آماده شود، این کشتی ها هم داخلی هم برون مرزی هستند، در هر صورت زمینه برای گردشگری دریایی در حال فراهم شدن است.

وی مهم ترین مانع بر سر راه گردشگری دریایی را اسکله ها عنوان کرد و گفت: من مانع مهم را اسکله ها می دانم معتقدم نیاز به سرمایه گذاری جدی در اسکله ها داریم، در حال حاضر آخرین ظرفیت اسکله ها را بررسی می کنم که برای کشتی های بزرگی که زیبایی های خاص خود را دارد آیا اسکله های ما توانایی پهلو گرفتن این کشتی ها را دارد؟ اگر نه الان چه سرمایه گذاری باید بشود؟

چون این موضوع از قبل سابقه نداشته به محض حل یک مشکل ده مشکل دیگر مربوط به زیرساخت ها خود را نشان می دهد اما رفع خواهد شد.

اعلام آمادگی سپاه و ارتش برای رونق گردشگری دریایی

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره جلسه با سپاه و ارتش گفت: نیروهای مسلح در بخش مهمی از گردشگری دریایی می توانند به ما کمک کنند، سواحل مکران یک موقعیت استثنایی است ارتش اعلام آمادگی کرده و  قرار شده با امیر سیاری برنامه های مشترک و سفری به منطقه داشته باشیم.

وی گفت: بخش نیروی دریایی ارتش و سپاه آمادگی دارد که در این حوزه سرمایه گذاری کند، حتی وزارت نفت نفت کش‌هایی دارد که رفته رفته از رده خارج می‌شوند و امکان جا به جایی نفت با آنها وجود ندارد.

وزیر گردشگری تصریح کرد: از آقای اوجی خواستم یک شرکت گردشگری تاسیس کند و این نفت کش‌ها را در اختیار آنجا قرار دهد، در حد خودش، الان نمی خواهیم بگوییم نفت کش را کروز مسافربری کنیم، بعد کسی که توجیه نیست بگوید کروز مسافری ویژگی دیگری دارد، اما بالاخره یک نفت کش عظیم با آن عرشه و امکانات خودش یک جاذبه گردشگری است.

وی افزود: همین که جوان ها سوار آن شوند و ببینند این نفت کش یک دوره ای چه ماموریت هایی داشته خودش جاذبه گردشگری است، حتی می توانند روی آن رستوران بزنند و امکانات تفریحی ایجاد کند، ما تمام ظرفیت های گردشگری دریایی را به کار می بریم، با کارهایی که شده همه نهادها مایل به سرمایه گذاری هستند، امیدوارم عجله کنند که دیر نشود.

آزادی حجاب برای توریست های روس صحت ندارد

ضرغامی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت گردشگری برای جام جهانی گفت: گردشگران جوانی که برای جام جهانی می‌آیند با توریست های دیگر فرق دارند، ما کار خودمان را انجام می دهیم و حداقل ظرفیت ها را فراهم می کنیم، تجربه جدیدی است اما اینکه می‌گویند ما از حداقل های فرهنگی خود عبور می کنیم کذب محض است، دیدم در فضای مجازی گفته اند با روس ها توافق شده که توریست های روس حجاب نداشته باشند یا مشروب سرو شود که صحت ندارد.

وی در ادامه در خصوص طرح ۵۷ هکتاری شیراز و موافقت پژوهشگاه با طرح تفصیلی گفت: ما بافت های تاریخی را حفظ می کنیم و به دلیل ایستادگی روی این موضوع هزینه داده ایم و می‌دهیم، برخی از موضع گیری های سیاسی هم که علیه ما انجام می گیرد برای همین است، هرچند کسانی که پیگیری می کنند می گویند به خاطر مردم، نماینده مجلس می گوید به خاطر مردم کنار بیاییم و اجازه ساخت و ساز بدهیم.

وضعیت بافت تاریخی شیراز افتضاح است

وزیر میراث فرهنگی در ادامه در خصوص طرح بین الحرمین اظهار کرد: در مورد بین الحرمین یک طرحی را کمیسیون مربوطه در وزارت راه و شهرسازی داشته که هر زمان آورده ما مخالفت کردیم، طرح باز کردن راه باید در حداقل مسیر بناهای تاریخی انجام شود، بخش زیادی از بناها باید مرمت شوند، اگر همین الان به بافت تاریخی بروید وضعیت افتضاح و غیر قابل قبول است.

ضرغامی با تأکید بر اینکه هدف ما حفظ بافت تاریخی است، گفت: راه اندازی پاساژ و کارهای تجاری را تکذیب می کنم، اصولاٌ تملک جزو برنامه های ماست اما هزینه آن را نداریم، ولی اگر دستگاهی تملک می کند خوب است اما اجازه تخریب ندارد، تصمیم گیری در این مورد با وزارت میراث فرهنگی است.

تملک بنای تاریخی مجوزی برای تخریب آن نیست

وی گفت: یکی از مشکلات جدی ما این است که مردم می گویند اگر بافت تاریخی است و اجازه ساخت و ساز نمی دهید تملک کنید، ما داریم به مردم ظلم می کنیم این حق مردم است که وقتی می گوییم این بنا یا بافت تاریخی است و نباید دست بزنید آن را خریداری کنیم.

ضرغامی ادامه داد: اگر کسی خواب نما شده ۴۰ خانه را خریداری کرده نمیتواند به آن دست بزند، هر خانه ای در بافت تاریخی بخواهد دست بخورد و تخریب شود خلاف قانون است، بحث تخریب های شبانه بحث دیگری است ما تلاش می کنیم این اتفاق نیفتد، هرکس هرجا دید خانه ای تاریخی تخریب می شود باید به ما اطلاع دهد./فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.