کد خبر : 21050 / /
/

مالیات بر تراکنش‌ها در بازار غوغا کرد | معاوضه طلای آبشده و دلار با خانه

روز سه‌شنبه از نرخ توافقی ارز رونمایی شد و قیمت دلار سهمیه‌ای درآمد. از سوی دیگر صف ارز مسافرتی طولانی‌تر شد و قیمت سکه نیز ریزش کرد.

مالیات بر تراکنش‌ها در بازار غوغا کرد | معاوضه طلای آبشده و دلار با خانه

اکوایران نوشت: روز سه‌شنبه از نرخ توافقی ارز رونمایی شد و قیمت دلار سهمیه‌ای درآمد. از سوی دیگر صف ارز مسافرتی طولانی‌تر شد و قیمت سکه نیز ریزش کرد.

بالاخره ارز پتروشیمی‌ها به بازار رسید. دلار پتروشیمی‌ها در بازار سه‌شنبه با قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان به صرافی‌ها فروختند. با اضافه شدن نرخ توافقی به بازار، دلار در اقتصاد ایران شش نرخ پیدا کرد و نرخ توافقی در این سطح کشف شد.

دلار ۶ نرخی شد

با اضافه شدن نرخ توافقی به بازار، دلار در اقتصاد ایران ۶ نرخ پیدا کرد. اولین نرخ قیمت ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ است که علی‌الظاهر هنوز جریان دارد. به واسطه اینکه در سایت بانک مرکزی درمقابل دلار آمریکا این نرخ قرار دارد. فعالان بازار می‌گویند همین رویکرد موجب شده بود یک توریست در بازار با تصور ۴۲۰۰ بودن دلار، به همین قیمت ارز خود را بفروشد. در کنار دلار ۴۲۰۰، دلار نیما، دلار متشکل، دلار سهمیه‌ای، دلار توافقی و دلار آزاد وجود دارد. این نرخ‌ها نشان می‌دهد که ما جز معدود کشورهایی هستیم که برای دلار، ۶ نرخ تعیین کرده‌ایم.

یکی دیگر از پدیده‌های معاملات روز سه‌شنبه، کشف قیمت دلار سهمیه‌ای در بازار بود.

قیمت دلار سهمیه ای در بازار کشف شد

نرخ دلار سهمیه‌ای قبلا بر مبنای دلار متشکل عرضه می‌شد، در حال حاضر فاصله دلار متشکل با بازار حدود ۵ هزار تومان است. به همین دلیل چون شکاف زیادی وجود دارد و رانتی که ایجاد می‌کند به شدت بالا است، بازارساز اقدام به عرضه دلار سهمیه‌ای کمی بالاتر از دلار توافقی کرد.

به گفته صرافان قیمت دلار سهمیه‌ای یا کد ۲۴، در محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تا ۹۵۰ تومان در نوسان بود، دلیل نوسان هم این است که هر صراف بسته به توافقی که با پتروشیمی‌ها برای خرید ارز می‌کرد، نرخ متفاوتی را برای دلار سهمیه‌ای در نظر می‌گرفت.

صف خرید ارز مسافرتی

از منظر برخی معامله‌گران عرضه دلار سهمیه‌ای در محدوده نرخ توافقی، اقدام هوشمندی بوده، چون فاصله ۴۰۰ تومانی دلار سهمیه‌ای با بازار، درحال حاضر می‌تواند زیاد رانت‌ساز نباشد. اما دلار مسافرتی که کماکان با نرخ بازار متشکل عرضه می‌شود، به شدت متقاضی دارد و حتی صف خرید ارز مسافرتی در روز سه‌شنبه طولانی‌تر از روزهای گذشته بود. ‌

خریداران دلار پیدا شدند

در بازار سه‌شنبه به نقل از یکی از مسئول‌های بانک مرکزی گفته شد دلار هست خریدار نیست، اما معامله‌گران می‌گفتند تا دلت بخواهد خریدار هست. یکی از صراف‌ها تعریف می‌کرد ۵۰ هزار دلار خریداری شده از یک شرکت پتروشیمی را در یک ساعت و نیم فروخته است.

تتر بدهید، دلار بگیرید

در بازار معامله‌گران خیلی صحبت از معاوضه می‌کنند، ظاهرا بخاطر اینکه قیمت تتر خیلی بالاتر از دلار رفته، معاوضه تتر با دلار رونق گرفته است، یکسری‌ها تتر می‌دهند دلار می‌گیرند.

معاوضه طلای آبشده و دلار با خانه

این بحث سقف تراکنش‌ها و مالیات بر تراکنش‌ها در بازار غوغا کرده است. باوجود توصیه‌های مسئولان سازمان امور مالیاتی، فعالان بازار برداشت دیگری از اجرای این دو تصمیم دارند و گفته می‌شود بخاطر دور زدن آن‌ها، رو به معاوضه طلای آبشده و دلار با خانه کردند.

بازار سه‌شنبه چند نکته داشت:

نکته اول: کاهش قیمت دلار در بازار تهران بیشتر از بازارهای مرزی بود، معامله‌گران می‌گویند این اتفاق بخاطر مداخله یا تزریقی است که در حال انجام است.

۲ علت کاهش قیمت سکه

نکته دوم حباب سکه است. نرخ سکه در بازار سه‌شنبه با کاهش بیش از ۲۰۰ هزار تومانی به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و دلیل کاهش بخاطر دو تا متغیر بنیادی آن یعنی کاهش اونس و دلار بود. این درحالیست که حباب سکه نسبت به دوشنبه افزایش پیدا کرد و به دو میلیون تومان نزدیک شد که نشان می‌دهد کاهش سکه نسبت به متغیرهای بنیادیش کمتر بود.

درمورد چشم‌انداز بازار معامله‌گران تصور می‌کنند یک هفته‌ای نوسان رو به پایین داریم، اما اگر حقوق‌ها واریز شود و تزریق هم کم شود، مسیر می‌تواند قطع شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.