کد خبر : 20942 / /
/

خبر مهم درباره واردات خودرو| خودروهای وارداتی چه زمانی به ایران می رسند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که در خوشبینانه ترین حالت، چهار ماه زمان نیاز خواهد بود تا خودروهای وارداتی به گمرک ایران برسند.

خبر مهم درباره واردات خودرو| خودروهای وارداتی چه زمانی به ایران می رسند؟

در شرایطی که هر روز اخبار ضد و نقیضی در مورد واردات خودرو به کشور منتشر می‌شود، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که در خوشبینانه ترین حالت، چهار ماه زمان نیاز خواهد بود تا خودروهای وارداتی به گمرک ایران برسند و بنابراین در صورتی که دولت بتواند براساس وعده قبلی خود، تا پایان خردادماه، شرایط واردات خودرو به کشور را به شکل عمومی اعلام نماید، پیش بینی می‌شود که اولین محموله خودروهای وارداتی در پاییز وارد گمرکات کشور شود که البته پروسه ترخیص و فروش خودروهای مذکور خود موضوع دیگری است که ممکن است مشمول مرور زمان شود.

دیجیتاتو نوشت، سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات برخی کالاها و اقلام از جمله خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو با ممنوعیت مواجه شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت و پس از آن با هماهنگی دولت این مصوبه تمدید نشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: «تا وقتی دستورالعمل واردات به صورت جامع و نهایی منتشر نشود، نمی‌توانیم بگوییم چه خودروهایی وارد خواهند شد.

مهدی دادفر در ادامه افزود: «تا وقتی نرخ عوارض، نرخ تعرفه و همچنین دیگر موارد فزاینده قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی تعیین نشود، هیچ قطعیتی وجود نخواهد داشت و نمی‌توان اظهارنظر کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه پیش از این صحبت از واردات خودرو با حجم ۲۵۰۰ سی‌سی مطرح بود، باید منتظر باشیم تا مشخص شود همچنان این میزان برقرار خواهد بود یا خیر؟

دادفر با بیان اینکه هنوز دستورالعملی در مورد واردات ابلاغ نشده، اظهار داشت: «همه موارد در پیش‌نویس طرح مطرح شده اما در رفت‌وآمدها تغییر می‌کند؛ بنابراین هیچ موردی نه غلط است و نه قطعی؛ بنابراین تنها باید منتظر ابلاغ و انتشار دستورالعمل ماند.»

دادفر تصریح کرد: «با توجه به اینکه هنوز دستورالعمل واردات خودرو مشخص نیست، واردکنندگان نیز اقدامی برای واردات انجام نداده‌اند.

به گفته وی، حداقل و خوش‌بینانه، چهار ماه از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعمل‌ها مشخص شود، زمان نیاز است تا خودرو وارد شود. با توجه به مقررات محدودکننده (همچون استاندارد، تعیین نمایندگی، تعیین خدمات پس از فروش، گمرک، محیط‌زیست، پلیس راهور و…) هیچ‌کس هم نمی‌تواند این زمان را کاهش دهد.»/تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.