کد خبر : 20888 / /
/

جاماندگان یارانه نقدی ۳۰۰هزار تومانی بخوانند| دهک بندی یارانه ها بر چه اساسی بود؟

معاون وزیر رفاه گفت‌: دهک بندی ها براساس رقم خاصی از حقوق نبود و عوامل متعددی چون گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... در دهک بندی تاثیر داشتند.

جاماندگان یارانه نقدی ۳۰۰هزار تومانی بخوانند| دهک بندی یارانه ها بر چه اساسی بود؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

یارانه نقدی

یک ماه پیش بود که رییس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی خبر داد؛ این یارانه که همان شب و در حین گفت‌وگوی تلویزیونی رییسی واریز شد، برای برخی ابهامات زیادی به دنبال داشت؛ داستان این ابهامات نیز به افرادی بازمی‌گشت که مشمول یارانه نشده بودند.

طبق گفته همان شب رییس جمهوری قرار بود که دهک‌های یک تا ۹ یارانه بگیرند و دهک دهم نیز تنها دهکی بود که مشمول یارانه نبود؛ به همین خاطر از فردای واریز یارانه‌ها اعتراض به دهک‌بندی‌ها آغاز و سایتی جهت ثبت این اعتراضات معرفی شد؛ در این بین یکی از اصلی‌ترین سوالات آن بود که این دهک‌بندی بر چه اساس است؟ چراکه برخی از سایت‌ها ارقامی را منتشر و اعلام کرده بودند که افرادی که بیشتر از رقم تعیین‌شده حقوق بگیرند، مشمول یارانه نمی‌شوند و به عبارتی دهک دهمی هستند.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که دهک‌بندی‌ها بر چه اساس انجام شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها، دهک‌بندی‌های نسبی-جمعیتی هستند و این طور نیست که بگوییم افرادی که بالاتر از رقم خاصی حقوق می‌گیرند، دهک دهمی حساب می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات درآمدی و معیشتی، ۱۰درصد افراد جامعه که وضعیت مالی و معیشتی بهتری نسبت به بقیه افراد داشتند، در دهک دهم قرار گرفتند؛ اطلاعاتی که مبنای دهک های درآمدی قرار گرفته اند ترکیبی از درآمد و دارایی افراد است که شامل گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... بوده است./ اقتصاد آنلاین

یارانه نقدی

اگر یارانه نقدی مان حذف شده، چه کنیم؟

سیده طیبه حسینی با اشاره به قابل برداشت بودن یارانه کمک‌معیشتی مرحله دوم از روز گذشته افزود: البته فعلا یارانه کسانی که در اردیبهشت ماه حذف شده و تقاضای خود را برای برقراری مجدد یارانه معیشتی در سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه (سامانه my.gov.ir) ثبت کرده‌اند، هنوز قابل برداشت نیست.

وی قابل برداشت شدن یارانه معیشتی خانوار‌های متقاضی را منوط به بررسی نهایی وزارت رفاه دانست و افزود: طبق مذاکراتی که شده و همچنین براساس دستور رئیس‌جمهوری که باید ظرف یک‌ماه افراد متقاضی بازنگری و تعیین تکلیف شوند، امیدوارم بررسی وزارت رفاه به زودی انجام و به ما ابلاغ شود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص بررسی اطلاعات اقتصادی خانوار تاکید کرد: کسی که یارانه‌اش حذف شده است، اسم او در لیست مسدودی قرار می‌گیرد و او نمی‌تواند در دفاتر پلیس به اضافه ده (پلیس ۱۰+) ثبت‌نام کند بلکه باید از طریق سامانه حمایتی وزارت رفاه ثبت اعتراض کرده تا اطلاعات اقتصادی خانوارش بررسی شود.

به گفته حسینی، براساس بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است که باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام افراد جدید و جامانده یارانه را انجام دهد و در این تبصره گفته شده است، شناسایی و دهک‌بندی خانوار‌ها و شناسایی خانوار‌های پردرآمد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود و بعد از آن اعلام کرده است، نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد باید اقدام شود، اما شناسایی و دهک‌بندی افراد باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها سرپرستان خانوار می‌توانند در سامانه حمایتی وزارت رفاه ثبت‌نام کنند. پرونده آن‌ها باید در پایگاه وزارت رفاه بررسی شود و بعد از آن در صورت داشتن شرایط، یارانه آن‌ها برقرار می‌شود و این شرایط ناشی از بعد خانوار از قبیل اضافه شدن فرزند یا تأهل فرزند و یا هر اتفاق دیگری است که در خانواده می‌افتد و همچنین اطلاعات اقتصادی خانوار دچار تغییر خواهد شد./منبع: انتخاب

یارانه نقدی

فعلا از کالابرگ خبری نیست/ پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، اظهارکرد: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف نرخ کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت: دولت برای تخصیص ار ترجیحی به ورادات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند. از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود. دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

امیرآبادی گفت: این افراد سودجو شرکت‌ها یا افرادی هستند که قیمت‌ها را بدون اجازه دولت افزایش می‌دهند یا احتکار می‌کنند و در هر جایی که هستند باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: تعزیرات باید با این افراد برخورد کند، وزرای دادگستری، صمت و جهاد کشاورزی در کنترل بازار مسئولیت دارند. امروز هم یکی از مباحث جلسه غیرعلنی همین مسئله بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند نرخ شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌شود./ایرنا

زمان دقیق واریز یارانه نقدی خرداد؟

اولین مرحله یارانه جدید ۱۸ اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد. برخی از مشمولان هم یارانه خرداد ماه را دریافت کرده‌اند اگرچه هنوز قابل برداشت نیست.

سازمان‌های متولی هنوز زمان دقیق برداشت یارانه را اعلام نکرده اما وعده داده‌اند که در هفته پایانی خرداد این یارانه قابل برداشت است.

اگر قرار باشد یارانه جدید در تاریخ قبلی واریز شود، همه مشمولان باید امشب پیامک واریز یارانه را دریافت کنند و روز شنبه ۲۱ خرداد ماه امکان برداشت کمک معیشتی خرداد را داشته باشند.

اما نکته مهم این است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که کار بررسی اطلاعات خانوارهایی که در مرحله اول مشمول کمک معیشتی جدید دولت نشده‌اند، ادامه دارد و واریز یارانه‌ها بعد از بررسی اطلاعات این خانوارها انجام می‌شود.

گزارش‌ها می‌گوید حدود ۵ میلیون نفر جدید مشمول کمک معیشتی شده‌اند و اطلاعات این افراد در حال بررسی است. اما این روند احتمالا در هفته سوم و یا نهایتا آخر خرداد تمام می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.