کد خبر : 20283 / /
/

قیمت گوشت/قیمت گوشت در بازار

افزایش شوکه کننده قیمت گوشت| قیمت گوشت گوسفندی امروز چند شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت گوشت در بازار را منتشر کرد.

افزایش شوکه کننده قیمت گوشت| قیمت گوشت گوسفندی امروز چند شد؟

قیمت گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات همراه شد. قیمت گوشت قرمز از اسفند سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت و با وجود گذشت دو ماه ازاین اتفاق، هنوز قیمت‌ گوشت کاهشی نشده و بنابر گفته فعالان این صنعت همین بالا بودن قیمت‌ گوشت بازار را از رمق انداخته است.چرا قیمت گوشت قرمز روند صعودی خود را حفظ کرده است.بازار گوشت قرمز به دلیل بالا بودن قیمت‌ گوشت همچنان کم تقاضا مانده است.

فهرست قیمت برخی از انواع گوشت گوسفندی موجود در بازار به شرح زیر است.

نام کالا قیمت (تومان)
آبگوشتی گوسفند با دنبه پویا پروتئین - ۵۰۰ گرم ۱۰۵,۰۰۰
خورشتی منجمد گوسفندی زی پرو - ۵۰۰ گرم ۱۱۵,۰۰۰
قیمه ای گوسفند ممتاز داخلی مهیا پروتئین - ۰.۵ کیلوگرم ۱۴۵,۰۰۰
گردن گوسفندی پویا پروتئین - ۱ کیلوگرم ۱۹۳,۰۰۰
راسته با استخوان پویا پروتئین - ۱ کیلوگرم

۱۹۴,۰۰۰

ران گوسفندی داخلی مهیا پروتئین - ۱ کیلوگرم ۱۹۵,۴۰۰
سر دست گوسفند رویال طعم - ۱ کیلوگرم ۲۱۵,۰۰۰
گوشت گوسفندی خورشتی ممتاز زی پرو-۱ کیلوگرم ۲۳۸,۷۴۰
ران گوسفندی داخلی مهیا پروتئین مقدار ۲ کیلوگرم ۴۳۲,۰۰۰
سر دست گوسفندی پویا پروتئین - ۲ کیلوگرم ۴۳۰,۰۰۰

قیمت گوشت

افزایش سرسام آور قیمت گوشت در بازار

همشهری : قیمت گوشت قرمز بعد از یک‌سال صعود با شیبی ملایم، از پاییز سال گذشته روند افزایشی پرشتابی به‌خود گرفت و در نیمه دوم سال به رقم‌های سرسام‌آوری رسید.

گوشت قرمز با وجود به نصف رسیدن تقاضای خرید، ماندن مازاد تولید روی دست دامداران و آغاز واردات از روزهای پایانی سال گذشته، همچنان گران و دور از دسترس بخش زیادی از اقشار جامعه است

 در بیشتر خرده‌فروشی‌ها قیمت گوشت ممتاز گوسفندی و گوساله از کیلویی ۲۰۰هزار تومان فراتر رفت. گفته شد قیمت فروش عمده ران گوساله به ١٨٠هزار تومان، سردست گوساله به ١٧٠هزار تومان، فیله گوساله به ٣٣٠هزار تومان، راسته گوساله به ١٨٠هزار تومان، ران گوسفند به ١٨۴هزار تومان، سردست گوسفند به ١٨٠هزار تومان، گردن گوسفند به ١۴٢هزار تومان و راسته مغز بی‌استخوان گوسفندی به ۲۹۰هزار تومان رسیده است. این قیمت‌ها در حالی بود که تولیدکنندگان بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند دام سبک و سنگین تولیدی روی دست دامداران مانده و دولت با توجه به کاهش بسیار شدید تقاضای داخلی برای جلوگیری از زیان بیشتر تولیدکنندگان باید مجوز صادرات دام مازاد را صادر کند.  

گفته‌های مسئولان اتحادیه تولید دام سبک و سنگین و همچنین شورای تامین دام حاکی از آن بود که تولید داخلی بیش از نیاز بازار است. با توجه به قیمت زیر ۷۰هزار تومانی هر کیلو دام در زمان فروش، علت گرانی گوشت را باید نه در بخش تولید بلکه در قسمت توزیع و خرده‌فروشی جست‌وجو کرد. براین اساس در آبان سال گذشته دولت مصوبه صادرات ۳۰۰هزار راس دام سبک و ۵۰هزار راس دام سنگین را صادر کرد اما ۴ماه پس از آن یعنی نیمه‌های اسفندماه به‌دنبال تداوم گرانی در بازار، مجوز صادرات دام لغو و مدتی پس از آن برخلاف پیش‌بینی‌ها مجوز واردات گوشت گرم نیز صادر شد. این در حالی بود که واردات گوشت منجمد از مدت‌ها قبل انجام و این نوع گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شد. این اقدام با انتقاد تولیدکنندگانی مواجه شد که معتقد بودند دست‌هایی در کار بوده تا با گرانی عمدی گوشت در بازار برای واردات این کالا مجوز بگیرند و دولت دانسته یا ندانسته با این عوامل که از سوی تشکل‌های تولیدی مافیای واردات گوشت خوانده می‌شد، همراه شده است. تولیدکنندگان تأکید داشتند در مدت‌زمانی که صادرات در جریان بود قیمت گوشت در بازار داخلی افزایش نیافته و این نشان می‌دهد صادرات دام نقشی در بالا بودن قیمت گوشت در بازار داخلی ندارد.

چرا واردات، قیمت گوشت را ارزان نکرد؟

اقدام دولت برای واردات گوشت گرم، اگرچه با انتقاد دامداران همراه بود اما مصرف‌کنندگانی که با قیمت‌های بسیار بالا قادر به خرید گوشت نبودند از آن استقبال کردند به این امید که دست‌کم در روزهای پایانی سال و شب عید قیمت گوشت در قصابی‌ها پایین بیاید، اما این اتفاق نیفتاد. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران روز گذشته درباره اینکه با تمام اقدامات انجام شده از سوی دولت قیمت گوشت همچنان بسیار بالاست می‌گوید: قیمت گوشت در این هفته کیلویی ۱۰هزار تومان نسبت به هفته گذشته ارزان شده اما محاسبات دیگری غیر از قیمت خرید گوشت در تعیین نرخ فروش دخالت دارد که خریداران از آن بی‌خبرند. اصغر ملکی با اشاره به حذف بخش زیادی از وزن دام در هنگام خرید از کشتارگاه و در خرده‌فروشی‌ها، می‌افزاید: به‌دلیل تعطیلی جگرکی‌ها در ماه رمضان، جگر گوسفندی روی دست قصابی‌ها می‌ماند و وقتی قیمت جگر به‌دلیل افت تقاضا کاهش پیدا می‌کند به یقین روی قیمت گوشت تأثیرگذار است. وقتی قیمت دنبه به کیلویی ۸۰هزار تومان می‌رسد کمک می‌کند که قیمت گوشت پایین بیاید، اما روزی که قیمت آن به ۴۰هزار تومان می‌رسد طبیعتا قیمت گوشت برای جبران این افت، افزایش می‌یابد، قیمت پوست نیز روی قیمت گوشت اثرگذار است و اینها فاکتورهایی است که باید با هم همخوانی داشته باشد. بازار هرکدام ملتهب ‌شود قیمت دیگری با شوک مواجه می‌شود.

او با بیان اینکه «تعیین قیمت گوشت داستانی برای خود دارد» می‌افزاید: گوسفند زنده‌ای که خریداری می‌شود در همان لحظه سر بریدن حداقل ۳کیلو از وزن آن کم می‌شود چون امعاء و احشای داخلی آن خارج می‌شود، کنسرو نیست که از جایی بخرند و در جای دیگر با همان وزن بفروشند و بگویند این قیمت خرید و این قیمت فروش است.  

ملکی اضافه می‌کند: وقتی قصاب گوشت را از کشتارگاه می‌خرد قیمت اولیه‌ای دارد، قصاب بعد از فروختن پوست، کله، سیرابی و جگر به‌طور مثال می‌بیند که دنبه خریدار ندارد و در حالی که برای هرکیلو از آن ۷۵هزار تومان پرداخت کرده حالا باید آن را ۴۰هزار تومان بفروشد، این برای او ضرر است و این ضرر را به ناچار با کشیدن روی قیمت گوشت جبران می‌کند.

قیمت گوشت قرمز

مقایسه قیمت گوشت گوساله با گوسفندی

حتما می دانید که قیمت گوشت گوسفندی و گوساله متفاوت هستند. زمانی که شما بخواهید اقدام به خرید گوساله زنده کنید به دلیل وزن بالا باید هزینه بیشتری نسبت به خرید گوسفند زنده بپردازید. اما منظور ما در اینجا فقط از نظر وزن بود. لازم است بدانید که قیمت گوسفند زنده هر کیلو گرم نسبت به هر کیلو گوساله زنده گران تر است. دلیل آن هم مربوط به پرطرفدار بودن گوسفند می باشد. البته یکی از دلایل محبوب و پرطرفدار بودن آن هم مربوط به قیمت آن است که نسبت به گاو و گوساله بسیار به صرفه تر خواهد بود.

بنابراین می توان گفت قیمت گوشت گوسفندی گران تر از گوشت گوساله می باشد. ( ما قبلا داخل سایت به این موضوع اشاره کرده ایم که اگر شرایط لازم را دارید می توانید به جای خرید مستقیم گوشت از قصابی، از طریق مراکز فروش دام زنده اقدام به خرید دام کرده نسبت به نرخ قصابی مبلغ کمتری در ازای هر کیلو گوشت قرمز پرداخت کنید.)

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.