کد خبر : 20150 / /
/

هشدار جدی درباره تب کریمه کنگو در ایران | یک فوتی و ۹ مبتلا

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو شناسایی شده و یک مبتلا به این ویروس جان باخته است.

هشدار جدی درباره تب کریمه کنگو در ایران | یک فوتی و ۹ مبتلا

«امین اسدی» با بیان اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده، افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

وی اظهار داشت: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در مای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد. (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته قابل کنترل است.

به گفته اسدی، ویروس در برابر حرارت حساس است بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می شود. وی افزود: تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.