کد خبر : 19793 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید

سیر تا پیاز درباره یارانه جدید معیشتی| معترضان یارانه ای منتظر پیامک باشید

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه فرایند بررسی اعتراض به دهک بندی‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود، به سوالات یارانه‌ای مردم پاسخ داد.

سیر تا پیاز درباره یارانه جدید معیشتی| معترضان یارانه ای منتظر پیامک باشید

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

یارانه نقدی

«داریوش ابوحمزه» در گفت‌وگو با خبرنگاری، اظهار داشت: افرادی که تا فروردین‌ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشدهاست، در دهک دهم قرار گرفته بودند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شدند. این افراد در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پشتیبانی سامانه‌های پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای از جمله سامانه حمایت و مرکز تماس تقویت شد، افزود: همچنین دو سامانه تلفنی و گویا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤال‌های یارانه‌ای مردم است.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: این سامانه‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقویت و پشتیبانی شد تا هم‌زمان مراجعه افراد با مشکل روبرو نشود.

به گفته ابوحمزه، افرادی که پیش‌ از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و یا خودشان داوطلبانه اقدام به حذف یارانه کرده بودند، جاماندگان از یارانه محسوب می‌شوند که اکنون متقاضی دریافت یارانه هستند، برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود کد دستوری #کد ملی ۴۳۸۵۷۴* را شماره‌گیری کنند و سپس برای ثبت‌نام به آدرس اینترنت my.gov.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

علت بیشترین اعتراض‌ها به دهک بندی‌ها

وی با اشاره به اینکه به دستور رئیس‌جمهور یارانه به افراد دهک دهم که تقاضای بازنگری داشتند نیز واریز شد، گفت: در ابتدای طرح قرار بود افرادی که جزو دهک دهم هستند، یارانه آنها حذف شود، اما به‌ دلیل وجود ابهام‌های مردم و سؤال‌های آنان قرار شد که مبلغ یارانه به افراد در دهک دهم که قبلاً یارانه می‌گرفتند، درخواست بازنگری داشتند، نیز واریز شود و تا زمان رسیدگی دقیق این مبلغ مسدود شود.

معاون وزیر کار ابراز داشت: بیشترین درخواست‌های مردمی در سامانه‌های این وزارتخانه در اعتراض به دهک بندی‌ها به بازنگری به ساختار خانوار بازمی‌گردد. پیش از این، یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های اخیر به‌خاطر پوشش ندادن قدرت خرید بالا، منجر شده بود تا اعضای خانواده بعد از ازدواج، یارانه خود را تفکیک نکنند.

یارانه جدید

افراد مجرد برای جداسازی یارانه خود چه کنند؟

ابوحمزه افزود: در دهک بندی مجموع درآمدها و دارایی‌های اعضای خانوار با یکدیگر جمع شده و این امر منجر شد تا برخی خانوارها در دهک دهم و جزو اقشار پردرآمد قرار بگیرند. امکان برای اعضای خانواده‌ها و افرادی که ازدواج کرده‌اند، وجود دارد تا با مراجعه به پلیس+۱۰ اقدام به فرایند جداسازی و تفکیک یارانه خود کرده که توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: بعد از جداسازی یارانه فرزندان از خانواده‌ها، یارانه پدر و مادر پس از آزمون وسع خانوار و در صورت دارا بودن شرایط به طور خودکار برقرار می‌شود و نیازی به مراجعه افراد به سامانه‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که مجرد هستند و می‌خواهند یارانه‌شان را از خانواده جدا کنند، و یا کسانی که طلاق گرفته‌اند می‌توانند با ارائه مدارک به پلیس +۱۰ مراجعه و فرایند قانونی را طی کنند تا درصورتی‌که واجد شرایط باشند شامل دریافت یارانه شوند.

آغاز فرایند بررسی اعتراض‌ها از هفته آینده/ منتظر پیامک باشید

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در هفته‌های آینده فرایند بررسی درخواست‌های مردم برای بازنگری دهک‌ها را شروع خواهیم کرد، گفت: بر این‌ اساس اطلاعات بیشتری از درآمد و دارایی افراد را جهت مشاهده در سامانه حمایت قرار خواهیم داد؛ ضمن اینکه این فرایند بعد از تایید دولت صورت می‌گیرد.

ابوحمزه اضافه کرد: بانک‌های اطلاعاتی متعددی داریم که باید وضعیت اقتصادی افراد را اعلام کنند تا مجدد به درخواست‌ها رسیدگی شود؛ این در حالی است که با اعلام درآمدها و دارایی‌ها به‌صورت جزیی‌تر هم‌وطنان ابهامات را می‌توانند، مطرح کنند.

وی تصریح کرد: در فرایند رسیدگی به اعتراض دهک بندی یارانه‌ها، پیامک برای سرپرست خانوار ارسال می‌شود تا مجدد به سایت مراجعه و صورت شناسنامه اقتصادی را مشاهده کنند، و اگر نیاز به اعتراض بود، آن زمان ثبت کنند در نهایت جمع‌بندی می‌شود که جزو چه دهکی هستند.

گردش مالی و یا درآمدها افراد چند سال بررسی می‌شود

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شاخص‌های دهک بندی یارانه‌ها، ملاک ترکیب درآمدی و دارایی برای سال‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ملک ملاک شاخص‌بندی یارانه‌ای نیست.

ابوحمزه ادامه داد: این‌گونه نیست که اگر فردی به‌عنوان‌مثال کشاورزی، در یک ماه از سال درآمد و گردش حسابی داشته باشد، به‌خاطر یک ماه گردش مالی یارانه‌اش حذف و یا دهک بندی تغییر کند؛ چرا که گردش مالی و یا درآمدها در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید تا جزو دهک دهم نشوید

معاون وزیر کار گفت: به‌عنوان‌مثال، یکی از اعضای خانواده، حساب خود را به دیگری واگذار کرده‌اند که شخص دیگری با آن تجارت و یا کسب درآمد می‌کند و یا بعضی‌ها خودرو و دارایی‌ها را قولنامه‌ای خریدوفروش می‌کنند که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و افراد حساب‌های خود را تفکیک کرده و دارایی‌های خود را به‌صورت رسمی منتقل کنند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر فردی، حساب شخصی خود را برای تنخواه شرکتی قرار دهد به دلیل گردش حساب بالا جزو دهک دهم قرار می‌گیرد و یارانه‌اش حذف می‌شود.

سفرهای خارجی از مِلاک دهک بندی حذف شد

ابوحمزه با تاکید بر اینکه در دهک بندی اخیر سفرهای خارجی ملاک نیست، گفت: سفرهای خارجی مبنای سیاست‌گذاری قرار نگرفته و ملاک حذف یارانه نیست.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متقاضیان در هر صورت برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی ندارند و می‌توانند از سامانه‌های اعلامی از سوی این نهاد وزارت کار و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اقدام کنند.

یارانه معیشتی

جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟

اگر جز جاماندگان یارانه و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستید، اولین کاری که باید بکنید آن است که از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود مطلع شوید؛ برای این کار باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنید. وقتی این کد را شماره‌گیری کنید، در صورتی که مشمول یارانه باشید به شما گفته می‌شود که نیازی به ثبت نام نیست؛ در غیر این صورت به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنید.

اگر به هر دلیلی در این تاریخ نتوانستید برای ثبت نام یارانه اقدام کنید، ۳۱اردیبهشت و یک خرداد را نیز برای ثبت نام فرصت دارید و حتی اگر در این تاریخ‎‌ها نیز موفق به ثبت نام نشدید، جای نگرانی نیست؛ چراکه زمان جدید ثبت نام به زودی اعلام خواهد شد.

پیش از ثبت نام توجه داشته باشید

برای ثبت نام جهت دریافت یارانه جدید، برخی از اطلاعات ضروری است و باید آن‌ها را داشته باشید؛ برای مثال شماره تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار باشد، شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست و کلیه اعضای خانوار، شماره شبای بانکی که می‌خواهید یارانه به آن وارد شود و کد ملی محل سکونت خانوار، از جمله اطلاعاتی هستند که حتما باید آن‌ها را در دست داشته باشید.

نحوه ثبت نام جاماندگان یارانه

مرحله یک: وارد سامانه https://sso.my.gov.ir/login شوید

مرحله دو: در صصفحه‌ای که باز می‌شود، شماره همراه خود را وارد کنید؛ تلفن همراهی که وارد می‌کنید باید به نام سرپرست خانوار باشد؛ در غیر این صورت ثبت نام ممکن نیست.

مرحله سوم: کد امنیتی را وارد کنید

مرحله چهارم: پیامکی که کد تایید در آن قرار دارد برای شما ارسال می شود؛ کد را بردارید و در قسمت خواسته شده وارد کنید؛ توجه داشته باشید که تنها چیزی که در این پیامک مورد نیاز شماست، یک عدد است؛ در صورتی که لینک و... مشاهده کردید، به هیچ وجه روی آن کلیک نکنید

مرحله پنجم: پس از وارد کردن کد تایید وارد سامانه شوید

مرحله ششم: شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار را وارد کنید

مرحله هفتم: در این مرحله سرپرست خانوار باید اطلاعات خود را وارد کند؛ اول وضعیت تاهل، سپس کد پستی، سپس شماره شبا را وارد نمایید؛ این شماره شبا، برای حسابی باشد که قصد دارید یارانه به آن واریز شود.

مرحله هشتم: حالا نوبت به ثبت اطلاعات اعضای خانوار رسیده است؛ اول افزودن عضو را بزنید و سپس تعداد اعضای خانوار را انتخاب کنید. برای هر عضو اطلاعات لازم را تکمیل کنید و در نهایت بر روی گزینه ثبت و ارسال نهایی کلیک کنید.

کار ثبت نام شما به پایان رسیده است و در صورتی که مشمول یارانه جدید شناخته شوید، یارانه برای شما واریز خواهد شد که البته گفته می‌شود هنوز زمان آن مشخص نیست.

 پرداخت یارانه نقدی تا چه زمانی ادامه دارد؟

سید احسان خاندوزی در گفت‌وگو با رسانه ملی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟ اظهار داشت: این متأسفانه شبهه و شائبه غلطی است که به اشتباه دامن زده شده و من به صراحت عرض می کنم، نظر مجموعه دستگاه های اجرایی دولت و شخص رئیس جمهور این است که حمایت ما از مردم، بویژه پس از اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها، حمایتی "پایدار" اما با شیوه و روشی متفاوت است.

وی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و ۹ دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تصریح کرد: به دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و ... که با کالا های اساسی از جمله دارو و نان درگیر هستند، دو ماه فرصت داده شده که طرح خودشان را در مورد کالابرگ الکترونیکی به عنوان مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱، بصورت آزمایشی پیاده کنند تا همه ایرادات احتمالی آن رفع شود.

وی افزود: زمانی که این طرح، پس از طی مراحل آرمایشی، قابلیت تعمیم به همه کشور را پیدا کرد، "شیوه" حمایت دولت، از پرداخت نقدی به کالا برگ الکترونیک تغییر پیدا می کند و در عمل، هیچ قطع و خاتمه ای برای "اصل" حمایت از مردم وجود نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد عنوان داشت: ما معتقدیم، اگر می خواستیم از ابتدا، روی الگوی جدید و شیوه کالا برگ الکترونیک کار کنیم، ممکن بود به جهت نا آشنایی فعالان اقتصادی و کاربران و مصرف کنندگان، نارضایتی هایی ایجاد شود و بنابراین ترجیح دادیم به طور موقت از شیوه پرداخت نقدی استفاده کنیم.

خاندوزی افزود: امیدوارم بعد از پایان دوره آزمایشی، در انتهای خرداد ماه یا اول تیر، گزارشی ارائه دهیم که چه ایرداتی از طرح رفع شده و در چه زمانی، آماده تعمیم و اجرا در سراسر کشور است.

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد افشای اسامی ابربدهکاران بانکی نیز گفت: افشای اسامی ابربدهکارن، به جهت هزینه‌ای که برای بدهکاران بزرگ ایجاد می کند، موجب خواهد شد، بسیاری از این افراد در برگشت منابع بانکی تسریع کنند و این خبری است که از تعداد زیادی از بانک ها در همین چند هفته گذشته به ما رسیده است و امیدواریم این فرآیند تسریع شود.

وی افزود: با برگشتن منابع به بانک ها، توان مالی بسیاری مردم و تولیدکنندگانی که قبلاً دسترسی به منابع اعتبار دهی سیستم بانکی نداشتند، افزایش پیدا می کند.

خاندوزی اعلام کرد: در این خصوص ما به طور خاص در مورد بانک‌های دولتی مثل بانک‌های ملی و سپه، پروژه ویژه‌ای برای تک تک پرونده‌های بدهکاران، طراحی کرده‌ایم .

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اتفاق مربوط به شفافیت ابربدهکاران بانکی، موقت، موضعی، مُسَکن و سیاسی و جناحی نیست و به شکل مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد شفافیت صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی نیز اقداماتی در یک ماه گذشته انجام داده‌ایم که آن هم امسال بعد از آنکه در تیر ماه، سال مالی شرکت های مزبور به پایان رسید و صورت های مالی شان در مجامع عمومی، نهایی شد، ادامه پیدا خواهد کرد.

خاندوزی عنوان کرد: خبر جدید هم اینکه در مورد صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر دولتی (که برای اولین بار و به عنوان یک تکلیف بودجه ای دارد صورت می گیرد) ما ظرف یکی دو هفته آینده، یک شفافیت بسیار بزرگ را رقم خواهیم زد.

وی تصریح کرد: مسئله "شفافیت"، نه یک هدف، بلکه ابزاری است برای اینکه مدیریت ها کارآمد بشوند و مدیران جدید شرکت های دولتی مسئولیت بپذیرند و با اموال عمومی، مسئولانه تر و با بهره‌وری بالاتر برخورد کنند.

تاکنون ۵۰۰هزار نفر برای یارانه ثبت‌نام کرده‌اند

همچنین امروز سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار کرد: با آغاز ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده، تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: وزارت تعاون در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است و البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک‌ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.