کد خبر : 19589 / /
/

علت عدم واریز یارانه به این افراد چیست؟

به دنبال پرداخت یارانه‌های جدید توسط دولت، اعتراضاتی به نحوه دهک بندی و شناسایی مشمولین می‌شود. اما این دهک بندی‌ها بر چه مبنایی صورت گرفته و چه کسانی می‌توانند به این عدم دریافت یارانه اعتراض کنند؟

علت عدم واریز یارانه به این افراد چیست؟

به دنبال پرداخت یارانه‌های جدید که به دهک‌های یک تا سوم، ۴۰۰ هزارتومان و به دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزارتومان پرداخت شد، برخی نسبت به عدم دریافت یارانه اعتراض داشتند که وزارت رفاه نیز اعلام کرد معترضان می‌توانند اعتراضات خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده تا به آن‌ها رسیدگی شود.

اما این اعتراضات به چه دلیل بود؟

بخش بزرگی از اعتراضات از سوی کسانی مطرح می‌شود که خود را جزو دهک دهم که مشمول یارانه نیست، نمی‌دانند. دهک بندی به این صورت انجام می‌شود که کل خانوار‌های کشور با در نظر گرفتن بعد خانوار به ده قسمت مساوی تقسیم می‌شود.

همین موضوع باعث می‌شود افرادی که در دهک دهم جامعه قرار دارند، یعنی ده درصد با بالاترین درآمد‌های جامعه، اختلاف درآمدی بسیاری داشته باشند. در این دهک هم خانواری قرار دارد که ۱۶ میلیون درآمد ماهانه دارد و هم خانواری که در مناطق لوکس پایتخت و با درآمد‌های میلیاردی ساکن هستند، جزو این دهک محسوب می‌شوند. البته افراد دسته دوم احتمالا جزو صدک صدم جامعه بوده و درصد کمی از دهک دهم را تشکیل می‌دهند؛ اما متاسفانه منابع کافی برای اینکه به دهک دهم نیز یارانه پرداخت شود وجود ندارد.

اگر دولت بخواهد به این دهک نیز یارانه پرداخت کند، بار اضافی که بر دوشش قرار خواهد گرفت، به تورم دامن زده و فشار بیشتری بر خود مردم وارد می‌کند؛ بنابراین در شرایط فعلی چاره‌ای جز حذف دهک دهم از گروه مشمولین دریافت یارانه نقدی وجود ندارد.

اما دسته دیگری از اعتراضات وجود دارد که به خطای پایگاه رفاه ایرانیان باز می‌گردد. برخی افراد به دلایل مختلف، حساب‌هایی با تراکنش بالا دارند. برای مثال فردی که در یک شرکت مسئولیت خرید مایحتاج روزانه را برعهده دارد تراکنش بالایی دارد. یا در جریان قرعه کشی خودرو، خرید و فروش حق ثبت نام در قرعه کشی که معمولا هم توسط افراد دهک‌های پایین جامعه انجام می‌شود، تراکنش حساب این افراد را به شدت بالا می‌برد و باعث بروز خطا در سامانه می‌شود.

یا برای مثال دسته‌ای دیگری نیز خانواری هستند که فرزندان از خانواده جدا شده و درآمد خودشان را دارند، اما هنوز به عنوان عضوی از خانوار محسوب شده و درآمد آن‌ها به حساب کل خانواده محاسبه می‌شود که این موضوع نیز احتمال قطع یارانه سایر اعضای خانواده را بالا می‌برد.

نکته مهم در این زمینه این است که افرادی که به دلیل خطا‌های سیستمی که ذکر شد، یارانه دریافت نکردند می‌توانند با ثبت نام در سامانه و ثبت اعتراض خود و پس از بررسی دوباره یارانه خود را دریافت کنند.

وزیر اقتصاد نیز امروز اعلام کرد که تا یک ماه آینده وزارت رفاه به این اعتراضات رسیدگی خواهد کرد و تا امروز از همین مسیر ۵۰۰ هزار نفر مشمول جدید برای دریافت یارانه شناسایی شدند.

اما افرادی که جزء دسته اول، یعنی دهک دهمی‌هایی که خود را جزو دهک دهم نمی‌دانند هستند حتی در صورت ثبت اعتراض نیز امکان دریافت یارانه را نخواهند داشت./اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.