کد خبر : 19341 / /
/

یارانه نان/یارانه نقدی/یارانه معیشتی/ یارانه جدید

خبر خوش رئیس جمهور/کمک معیشتی به همه یارانه‌بگیران واریز می شود

رئیسی، پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

خبر خوش رئیس جمهور/کمک معیشتی به همه یارانه‌بگیران واریز می شود

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آنها قابل برداشت گردد و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند.

وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.

یارانه نان

فروش سبد کالایی را به رسمیت نمی‌شناسیم، اما ممکن است

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص امکان فروش و یا واگذاری بخشی از این یارانه و یا امکان اختصاص کل مبلغ یارانه به خرید یک کالای اساسی مانند روغن، اظهارکرد: به‌طور طبیعی، مانند گذشته این شرایط شکل خواهد گرفت. ممکن است فرد به واحد صنفی مراجعه کند و بخشی از سهمیه تعیین شده خود را دریافت کند، اما این موضوع به توافق فرد صاحب کالا و مغازه‌دار بر می‌گردد و کلان نیست که در آن‌ها دخالت کنیم. ما موافق این وضعیت نیستیم، آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و توصیه نمی‌کنیم، چون مقادیر سهمیه کالاهای اساسی که قرار است در قالب کالابرگ توزیع شود، بر اساس استانداردهای بهداشت و تغذیه است.  

وی افزود: این ماجرا اجتناب ناپذیر است، اما توصیه جدی ما این است که این مقادیر بر اساس استانداردهای تغذیه مصرف شود.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه جهان آرا با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی، سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را مصرف می‌کرد، گفت: این میزان به پنج بخش تقسیم می‌شد. بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به سفره خارجیان، بخشی از آن به جیب تولیدکنندگان خارجی و بخش پنجم به جیب مصرف کنندگان می‌رسد.

وی افزود: همان بخش پنجم هم به صورت کاملاً نامتوازن به جیب مردم می‌رفت و کسی که بیشتر مصرف می‌کند بهره بیشتری می‌برد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در این طرح ما ارز را به نرخ آزاد حساب می‌کنیم و صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم.

وزیر رفاه گفت: با این طرح اولاً قاچاق کاهش می‌یابد دوماً انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می‌شود که می‌تواند خود به خود کنترل کننده قیمت باشد تا جایی که حتی به قیمت‌های اولیه برمی‌گردد، و ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی به شدت کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سایر کالاها تاثیر دارد گفت: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره‌ای رخ می‌دهد بسیار محدود است. بحث دیگر اثر روانی گران شدن کالاها است که دولت برای آن هم برنامه دارد.

وزیر رفاه در ادامه به مقایسه قدرت خرید چند دهک پرداخت و گفت: از این طرح حتی یک ریال سهم دولت نمی‌شود و تمام ارز تخصیصی به خود مردم می‌رسد.

عبدالملکی با بیان اینکه دولت قبل هرچند می‌دانست که این موضوع با عدالت سازگار نیست ولی نمی‌خواستند وارد این چالش شوند، افزود: در این دولت از همان اول این بحث بود که تعیین تکلیف شود، هرچند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.

وزیر رفاه تصریح کرد: هر یک ماهی که اجرای این طرح به تاخیر بیفتد ۳۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه که می‌توانست به مردم برسد از بین می‌رفت.

وی افزود: دو گروه داریم که می‌توانند اعتراض کنند؛ اول گروه‌هایی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت نمی‌کردند و به طور کلی در داده‌های رفاهی نبودند. همانطور که می‌دانید این داده‌ها از سال ۹۳ ثبت نام جدید انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست گفت: در روزهای آینده این سامانه با همکاری سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات کارش را شروع می‌کند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: گروه دوم کسانی هستند که یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند ولی یارانه جدید را دریافت نکردند که آنها هم از چند طریق می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

وزیر کار رفته و تعاون اجتماعی گفت: راه اول مراجعه به سایت حمایت وزارت رفاه است و در آنجا اعتراض خود را ثبت کنند.

عبدالملکی گفت: راه دوم که ساده‌تر است تماس با شماره تماس گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ وزارت رفاه است که دهک بندی راه اعلام می‌کند و از همانجا می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند.

وی افزود: نیروهای مسلح به دلایل امنیتی توسط خود مراکز پرداخت می‌شود.

عبدالمالکی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند در صورتی که مستحق دریافت یارانه باشند یارانه را دریافت می‌کنند گفت: حتی اگر چند ماه آینده هم اعتراض صورت بگیرد و جزء ۹ دهک اول شناسایی شوند پرداخت صورت خواهد گرفت.

وزیر کار در مور معیار دهک بندی خانوار، گفت: معیار دهک‌بندی خانواده‌های برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

وی افزود: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است.

این مقام مسئول در رابطه با دلایل دهک‌بندی‌ها گفت: در این دهک‌بندی‌ها اولاً ملک به ارزش آن در نظر گرفته نشده است ثانیاً تراکنش‌های مالی طی چند سال در نظر گرفته می‌شود.

ولی افزود: با در نظر گرفتن این شاخص‌ها سامانه یک شاخص ترکیبی ارائه می‌دهد که حاوی تمام اطلاعات مالی خانوار است و طبق آن اولویت بندی صورت می‌گیرد.

عبدالملکی تصریح کرد: بسیاری از اعتراض زد که می‌شود به دلیل ناآگاهی از ملاحظات اقتصادی سامانه است. مثلاً از یک خانواده دو نفر جدا شدند و درآمد و خودروی جداگانه دارند که سامانه این را متوجه نشده که آن هم با اعتراض قابل رفع است. یا مثلاً گردش حسابی وجود دارد که متعلق به خود فرد نیست. از این جهت خواستار این هستیم که این افراد حساب‌های خود را شفاف کنند.

وزیر رفاه در رابطه با طرح کالابرگ گفت: بناست مقادیری مشخص شود و مردم با کارت خود به فروشگاه مراجعه کنند و با قیمتی قبل از افزایش قیمت پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های برای این کار نیاز است، افزود: بنابراین با این اقدام با افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت‌ها برمی‌گردد به همان قیمت‌های قبلی و این سیستم اثرش برای اقتصاد کشور بهتر است مردم مطمئن باشند تا هنگامی که این کالا برگ فراهم شود یارانه نقدی پرداخت خواهد شد./مهر

یارانه نقدی

یارانه نقدی جدید

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه دو ماه قبل از اجرای هدفمندسازی ارز ترجیحی، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالاهای اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام به‌صورت نقدی واریز خواهد شد.

سید جواد ساداتی نژاد در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ سیما، درباره زمان توزیع کالابرگ برای اقلام اساسی اظهار کرد: طبق قانون باید به سمت کالابرگ برویم، اما چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست، ​ فعلاً یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت می‌شود.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیک زمان‌بر است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، طبق قانون پیش خواهیم رفت.

ساداتی نژاد درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیراً نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است.

وی با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم موردنظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود، به برخی از آسیب‌های ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: حذف این نوع اختصاص ارز یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که دولت‌ها باید آن را انجام می‌دانند و دولت سیزدهم این کار را اصلاحی به سود مردم می‌داند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که دولت قبل از حذف این ارز، مبلغ جبرانی را واریز خواهد کرد

ساداتی نژاد با بیان اینکه مردم دغدغه‌ای از این لحاظ نداشته باشند،​ تصریح کرد: دو ماه قبل از اجرای این طرح، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود تا قدرت خرید مردم بالا برود.

وی تاکید کرد: یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تعیین مهلت بازپرداخت ۳ ماهه برای هزینه گندم بخش صنف و صنعت را از اقدامات دولت برای کمک به این بخش خواند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یارانه‌ها حذف نمی‌شود، ​تصریح کرد:​ هدف اصلی از اجرای این طرح، عدالت در حوزه یارانه‌هاست و از کالاها به افراد منتقل می‌شود./همشهری

یارانه نقدی

حذف یارانه بگیران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.

یارانه نقدی

پیشنهاد‌های جایگزین برای یارانه نقدی

به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، اگر فرض کنیم تا پایان سال قرار باشد حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات اقلام موجود در فهرست کالا‌های اساسی تخصیص یابد و قرار باشد نرخ ارز تأمین کالای اساسی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس یا بازار آزاد باشد دولت از محل فروش این ارز با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. با کسر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایه ناشی از تسعیر با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که سهم دولت خواهد بود یک رقمی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع نقدی یا کارت اعتباری طی پنج ماه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد این مابه‌التفاوت ریالی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های غیرمتمول برسد با تجمیع دو یارانه نقدی و معشیتی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می‌شود می‌توان انتظار پرداخت رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان به هر شخص را با تجمیع سه یارانه نقدی، معیشتی و کالا‌های اساسی داشت.

در همین رابطه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش بااشاره به منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته و تأثیر کم آن در سفره مردم، گفت: برای بودجه ۱۴۰۰ به دولت پیشنهاد کردیم یا نظارت هوشمند و قوی بر توزیع این ارز ایجاد کند، یا مابه‌التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به‌صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. مجلس ترجیح می‌دهد، ریال ناشی از مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و آزاد به‌صورت کارت اعتباری به مصرف‌کننده اختصاص یابد

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی هم در این زمینه معتقد است، وقتی اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی و سبد معیشتی مردم به ویژه با افزایش قیمت این اقلام در بازار‌های جهانی حتمی است. حتماً اگر تصمیم بر تعلق ریال معادل ارز دولتی را به خانوار داریم، باید جامعه مشمولان یارانه را بازنگری کنیم و سپس ملاک عمل برای واریز یارانه معادل آن قرار دهیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.