کد خبر : 18979 / /
/

عرضه ماکارونی های تولید قدیم با قیمت جدید

برخی تولیدکنندگان ماکارونی کالاهای تولیدشده در پاییز سال ۱۴۰۰ را با قیمت های تصویب شده جدید به بازار عرضه کرده‌اند.

عرضه ماکارونی های تولید قدیم با قیمت جدید

 در یک هفته گذشته عرضه ماکارونی و روغن خوراکی در بازار مهمترین موضوع سفره مردم بوده است زیرا با برخی تغییرات در نحوه عرضه و تولید، کاهش این محصولات در فروشگاه ها نیز دیده می شد، به همین دلیل سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اقدام به انتشار ابلاغیه ای مبنی بر افزایش قیمت ماکارونی در بسته بندی های مختلف کرد.

بر اساس این ابلاغیه که در ۱۲ اردیبهشت ماه منتشر شد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه به معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی از ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی از هشت هزار و ۶۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان و هزار گرمی از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۴ هزار تومان تغییر یافت اما این پایان ماجرا نبود.

با وجود افزایش قیمت ماکارونی، همچنان تولیدکنندگان در عرضه این محصول تسریع ایجاد نکردند و باز هم خلل در روند توزیع وجود داشت به طوری که با ایجاد فشار روانی در بازار، قفسه های به سرعت خالی و شایعه کمبود آرد و کاهش تولید این محصول منتشر شد.

کمبود آرد و افزایش قیمت این کالای اساسی از مهمترین دلایلی است که تولیدکنندگان ماکارونی برای کاهش عرضه از آن یاد می کنند که حاصل بحران به وجود آمده در روسیه و اوکراین است، زیرا این دو کشور از بزرگترین صادرکنندگان آرد و گندم در جهان محسوب می شدند.

در همین زمینه، یک کارخانه تولیدکننده ماکارونی، محصولات تولیدشده در مهرماه سال ۱۴۰۰ خود را با قیمت جدید در بازار عرضه کرده است.

این روند حاکی از آن است که واردات آرد و گندم مورد نیاز کشور در هر مقطع زمانی تامین شده است و هر گونه کاهش محصولات در بازار، به دلیل تخلفاتی است که تولیدکنندگان در راستای منافع و خواسته های خود انجام می دهند تا با ایجاد شائبه کمبود کالا و محصولات مورد نیاز جامعه،‌ سفره مردم را دچار مشکل می کنند.

با وجود همکاری های همه جانبه مردم با تولیدکنندگان محصولات ماکارونی اما مساعدتی از سوی این بخش برای تامین نیاز مردم دیده نمی شود و انگار منتظر افزایش قیمت بیش از میزان ابلاغ شده هستند بنابراین لازم است دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شده و با محتکرانی که موجب بر هم خوردن نظم بازار و ایجاد نگرانی در اقشار مختلف جامعه می شوند، برخورد جدی کنند.

منبع: ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.