کد خبر : 18736 / /
/

سهام عدالت/ سود سهام عدالت/سهام عدالت جاماندگان

سورپرایز بزرگ برای جاماندگان و صاحبان سهام عدالت!

سهام عدالت تا پایان اردیبهشت‌ماه واریز می‌شود. از سوی دیگر قرار است به پنج میلیون نفر جامانده سهام عدالت واگذار شود.

سورپرایز بزرگ برای جاماندگان و صاحبان سهام عدالت!

سهام عدالت را همه مردم ثبت نام نکرده اند. سهام عدالت فعلا خرید و فروش نمی شود.ارزش سهام عدالت هر روز اعلام می شود. سود سهام عدالت هر چند وقت یکبار واریز می شود. سهام عدالت در چند سال اخیر طرفدار زیادی داشته.

سهام عدالت| سهام عدالت ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

وی ادامه می‌دهد: اولویت بعدی ما افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، ولی بر اساس قانونی که قبلاً تنظیم شده و بر اساس اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی شان را تعریف می‌کند که در همان کارگروه تخصصی که قانون تعریف کرده باید با روش علمی شناسایی شوند. تأکید و درخواستم از وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی این است که یک ساختار و سامانه مشخصی برای اطلاع رسانی تعریف کنید.

سهام عدالت

سهام عدالت به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می‌شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

پورابراهیمی نیز با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن‌ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند.

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می‌گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می‌کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد./اقتصادآنلاین

ماجرای جاماندگان سهام عدالت چیست؟

بر اساس این گزارش، با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده ای که به گوش می‌رسد که چرا با وجود اینکه جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد؛ هرچند که مجلس نشینان هر از گاهی دوباره برگه وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را رو می‌کردند. با این حال و هرچند که سقوط آزاد بازار سرمایه باعث کاهش ارزش واقعی سهام عدالت شد و درحال حاضر نیز امکان فروش این سهام آنطور که باید و شاید وجود ندارد، اما سهام عدالت همچنان از ارج و قرب نیفتاده و افراد زیادی خواهان آن هستند.

شاید به همین دلیل است که هرچند وقت یکبار یکی از مسئولان، مخصوصا نمایندگان مجلس وعده های جدیدی درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت میدهند و اخیرا هم تاریخی را برای ثبت نام این افراد اعلام کرده اند. درمورد اینکه تعداد جاماندگان سهام عدالت چقدر است نیز روایت های مختلفی وجود دارد. برخی آن را ۴ میلیون نفر می‌دانند که شامل افرادی می‌شود که برگه سهام عدالت را از سالهای قبل در دست دارند اما به دلیل اینکه ثبت نام خود را کامل نکرده بودند، مشمول حساب نمی‌شوند. برخی دیگر هم بر این باورند که دسته دوم کسانی از شش دهک کم درآمد جامعه هستند که به هر دلیل در فرآیند شناسایی و پرداخت سهام عدالت قرار نگرفتند و اگر دولت بخواهد سهام جدیدی اختصاص دهد، باید به آنها توجه کند که این تعداد حدود ۲۰ میلیون نفر هستند که احتمال دارد ۴ میلیون از آنها کسانی باشند که کارت سهام عدالت دارند؛ بنابراین حداقل ۱۶ میلیون نفر هستند که مستحق گرفتن سهام عدالت بوده، اما تا کنون سهامی دریافت نکرده‌اند. برخی دیگر نیز تعداد جاماندگان را ۲۰ میلیون نفر تخمین می‌زنند.

سهام عدالت

قانون بودجه چه میگوید؟

اما مهمترین نکته درمورد ثبت نام جاماندگان، منابع مورد نیاز است. چراکه این سهام باید از سهم دولت به مشمولان اختصاص یابد. باید توجه داشت که در بودجه سال جاری، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق اماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

لازم به ذکر است که پیگیری های ایسنا از شرکت سپرده گذاری مرکزی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نشان داد که به آن ها نیز موضوع جدیدی در این راستا ابلاغ نشده است./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.