کد خبر : 18692 / /
/

آیا میزبان باید فطریه مهمان را بپردازد؟

تعدادی از فقها معتقد هستند کسی که تنها یک شب مهمان فردی شده، نان‌خور او محسوب نمی‌شود ولی برخی هم اعتقاد دارند در هر صورت میزبان باید فطریه مهمان را بپردازد.

 آیا میزبان باید فطریه مهمان را بپردازد؟

مراجع تقلید اعتقاد دارند که فطریه بر هر فرد و کسانی که نان‌خور او هستند، واجب است. در این میان امکان دارد که در شب عید فطر، افرادی به عنوان مهمان وارد خانه‌ای شده و به عنوان نان‌خور میزبان محسوب شوند. در این صورت سؤالی مطرح می‌شود که آیا میزبان باید فطریه مهمان را پرداخت کند و یا فطریه بر عهده خود مهمان است؟

خبرگزاری تسنیم با مرور نظرات مراجع عظام تقلید به جستجوی پاسخ مستند این سؤال برآمده است. بر این اساس، اکثر فقها معتقد هستند کسی که تنها یک شب مهمان فردی شده، نان‌خور او محسوب نمی‌شود. اما برخی دیگر از مراجع بر این باور هستند که با یک شب مهمانی هم نان‌خور بودن به فرد اطلاق می‌شود و بنابراین اگر شخص یا اشخاصی قبل از غروب خورشید آخرین روز از ماه رمضان وارد خانه‌ای شده باشند، زکات فطره ایشان بر عهده میزبان خواهد بود.

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده میزبان است؛ مگر اینکه میهمان فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت کند. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خود شخص است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

فطریه میهمان بر عهده صاحب‌خانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان‌خور او محسوب شود.

آیت‌الله العظمی سیستانی

کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده، نان‌خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر عهده صاحب‌خانه نیست.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی

چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحب‌خانه شود و آن شب نان‌خور او باشد، زکات فطره‌اش بر عهده میزبان است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

در هر دو فرض بر عهده صاحب‌خانه است.

آیت‌الله هادوی تهرانی

مهمانی که قبل از غروب آفتاب شب عید فطر وارد منزل انسان می‌شود، اگر بنا دارد مدتی مهمان بوده به گونه‌ای که «نان‌خور» به شمار می‌آید، زکات فطره او بر صاحب‌خانه واجب است. ولی اگر تنها همان شب را مهمان است، زکات فطره او بر صاحب‌خانه واجب نیست. هر چند احتیاط مستحب آن است که زکات فطره او را هم بدهد و اگر در طول ماه رمضان نان‌خور انسان باشد، زکات فطره او بر انسان واجب است.

در مواردی که به طور مسلم نمی‌توان زکات را به گردن مهمان یا صاحب‌خانه دانست، چنانچه یکی از آن دو با اجازه دیگری زکات فطره را به نیت کسی که واقعاً زکات فطره به گردن او است بدهد، کافی است و بر دیگری پرداخت مجدد زکات فطره لازم نیست.

منبع:تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.