کد خبر : 18458 / /
/

آخرین خبر از طرح جدید بنزینی/ قیمت بنزین لیتری 15 هزارتومان شد!

حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس توضیحات کاملی درباره قیمت قطعی و احتمال گران شدن بنزین داد.

حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته: نه مجلس و نه دولت قصد افزایش بنزین را در سال آینده ندارد و این موضوع در بودجه 1401 منتفی است.

طرح آزمایشی سهمیه بنزین را دانشگاهیان به دولت ارائه کرده است و تاکنون هم اجرا نشده است و مجلس و دولت هر طرحی که منافع مردم را تهدید و موجب نارضایتی آنها شود اجرا نمی کند.

پس از ارائه لایحه بودجه 1401 دولت به مجلس، شائبه افزایش قیمت بنزین قوت گرفت. اما چندی بعد، سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه 1401 هم به دولت داده نشده است. از این رو هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیسیون با وزیر نفت، اظهار داشت: در این جلسه به دو مبحث پرداخته شد که یکی از آن ها سوخت نیروگاه ها بود و دومین موضوع طرح آزمایشی بنزین بود که اعضای کمیسیون انرژی سوالات و دغدغه های خودشان را نسبت به طرح بنزینی دولت مطرح کردند.

وی گفت: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه 1401 هم به دولت داده نشده است. از این رو هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: این طرح اکنون در 2 استان جنوبی کشور درحال اجرا شدن است تا خطاهای آن مشخص شود تا دولت دریابد که این طرح آیا برای کل کشور قابل اجرا است یا نه و اگر با شکست روبه رو شود دیگر برای کل کشور اجرا نخواهد شد.

حسنوند تاکید کرد: طرح بنزینی یک اقدام فراقوه ای است و باید نسبت به آن یک پیوست های امنیتی و اجتماعی آورده شود و همچنین باید به تمام دغدغه مردم پاسخ درست داده شود.

قیمت بنزین 15 هزار تومان شد

درپی کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت و تعطیلی برخی از آنها، بنزین در سوپر مارکت های مجتمع‌های بین راهی در آزادراه تبریز- زنجان هر لیتر به قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

درپی کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت و تعطیلی برخی از آنها، بنزین در سوپر مارکت های مجتمع‌های بین راهی در آزادراه تبریز- زنجان هر لیتر به قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وقتی از زنجان به سمت تبریز در آزادراه پیامبر اعظم (ص) حرکت می‌کنید رفته رفته شاهد کم شدن مجتمع‌های بین راهی و جایگاه‌های عرضه سوخت می‌شوید؛ به طوری که در مسیر حدود ۱۶۰ کیلومتری بعداز ورود به محدوده آذربایجان شرقی تا چاروایماق مجتمع بین راهی که پمپ بنزین داشته باشد وجود ندارد.

در مسیر آزادراه زنجان- تبریز که تنها شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا بوده، بعداز ورود به محدوده استان آذربایجان شرقی باید حدود ۹۰ کیلومتر حرکت کنید و با گذر از میانه به چاروایماق و مجتمع بین راهی این شهرستان برسید. در این محدوده یک مجتمع خدماتی بین راهی به نام آفتاب- مهتاب وجود دارد که جایگاه عرضه سوخت آن نیز به دلیل تعمیرات تعطیل است و این را شما با ورود به این مجتمع و مشاهده یک بنر متوجه می‌شوید.

جایگاه بعدی باران است که حدود ۶۰ کیلومتری از این جایگاه فاصله دارد و شما اگر بنزین به میزان کافی نداشته باشید مجبور می‌شوید از سوپرمارکت این مجتمع و وانتی‌های مسیر خریداری کنید.

همین کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت و تعطیلی برخی از آنها باعث شده تا بنزین در این محدوده ۱۶۰ کیلومتری و در فواصل مختلف به قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش برسد که برای نماندن در مسیر مجبور می‌شوید بنزین را به قیمت ۳ برابر نرخ آزاد خریداری کنید.

البته اگر خودروی شما ایرانی و ارزان قیمت باشد بنزین به این نرخ به شما فروخته می‌شود و در صورت داشتن خودروی گران قیمت و شاسی بلند بنزین را باید لیتری ۱۵ هزار تومان خریداری کنید تا در راه نمانید.

یکی از شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص گفت: از تهران به سمت تبریز می‌آمدیم که بعداز گذر از عوارضی‌های زنجان مشاهده کردم که بنزین خودرو کم شده است و باید در جایگاه بعدی بنزین بزنم.

کامبیز سراج افزود: هرچه قدر به سمت میانه آمدیم پمپ بنزینی مشاهده نکردیم و فقط یک تابلو نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود تا جایگاه عرضه سوخت ۶۰ کیلومتر!

وی ادامه داد: دوباره این ۶۰ کیلومتر را نیز رانندگی کردیم و به سختی و درحالیکه دیگر بنزین در حال تمام شدن بود به مجتمع آفتاب مهتاب رسیدیم که بعداز ورود به مجتمع دیدیم پمپ بنزین آن خراب بوده و در حال تعمیر است.

سراج سپس گفت: نکته جالب دیگر اینکه جایگاه عرضه سوخت بعدی نیز ۵۰ کیلومتر با اینجا فاصله داشت و دوباره مشخص نبود بنزین ارائه می‌دهد یا خیر. برای همین و اینکه در راه نمانیم از سوپر مارکت مجتمع، بنزین خواستم که اعلام کرد از صبح چند صد لیتر بنزین با نرخ ۱۰ هزار تومان فروخته و دیگر بنزین ندارد.

از سوپر مارکت مجتمع، بنزین خواستم که اعلام کرد از صبح چند صد لیتر بنزین با نرخ ۱۰ هزار تومان فروخته و دیگر بنزین ندارد.

وی گفت: فروشنده سوپرمارکت به ما اعلام کرد که اهالی روستاهای مجاور آزادراه به دلیل همین کمبود جایگاه بنزین درحال فروش بنزین در کنار جاده هستند.

این شهروند تهرانی افزود: با عبور از این مجتمع در چندین نقطه شاهد فروش بنزین توسط وانتی‌ها و مردم روستاهای اطراف بودیم که به اجبار بنزین لیتری ۱۰ هزار تومان خریداری کردیم.

وی گفت: هرچه از تهران به سمت تبریز حرکت می‌کنید تعداد مجتمع‌های بین راهی که جایگاه سوخت داشته باشد، در مسیر کم و کمتر می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای مسافران شده است.

یکی دیگر از مسافران نیز در محل مجتمع خدماتی باران به خبرنگار بازار گفت: آزادراه زنجان به تبریز تعداد مجتمع‌های بین راهی کمی دارد و این مشکلاتی را برای مسافران ایجاد می‌کند.

علی مردانی ادامه داد: ما در مسیر با مشکل کمبود پمپ بنزین روبه رو شدیم و برای اینکه در راه نمانیم از یک سوپر مارکت در روستای مجاور آزادراه در سمت میانه بنزین به قیمت لیتری ۱۵ هزار تومان خریداری کردیم.

وی ابراز داشت: با اینکه برای خرید بنزین به این قیمت راضی نبودم ولی مجبور شدم این مبلغ را پرداخت کنم تا بتوانم به جایگاه باران که پمپ بنزین دارد، برسم.

مردانی افزود: البته کاش مشکل آزادراه تبریز- زنجان فقط تعداد اندک پمپ بنزین بود چراکه وضعیت روشنایی و آسفالت این مسیر نیز مناسب نیست و آسفالت آن در محدوده زنجان تا هشترود مثل راه‌های روستایی بوده و افتادن خودرو در چاله‌ها باعث بروز خسارت‌هایی به خودروهای عبوری می‌شود.

یکی از وانتی‌هایی که در آزادراه زنجان- تبریز در محدوده چاروایماق درحال فروش محصولات کشاورزی و خشکبار محلی است، در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت فروش بنزین را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

وی که در کنار خشکبار محلی درحال فروش بنزین است و یک تابلوی بزرگ با عنوان «بنزین موجود است» بالای وانت نصب کرده، ادامه داد: تعداد پمپ بنزین در مسیر زنجان به هشترود کم بوده و بسیاری از مسافران که اطلاعی از این موضوع و خرابی پمپ بنزین جایگاه آفتاب ندارند با مشکل تمام شدن بنزین و در راه ماندن مواجه می‌شوند.

وی ابراز داشت: برای جلوگیری از این مشکل من و دیگر همکاران و برخی از اهالی روستاهای اطراف آزادراه به صورت آزاد اقدام به فروش بنزین می‌کنیم.

وی درخصوص دلیل فروش بنزین با این قیمت‌های بالا گفت: همینه که هست، ما نیز زحمت می کشیم و از پمپ بنزین داخل شهر و مناطق دیگر بنزین می‌آوریم تا کسی در راه نماند.

وی ادامه داد: البته در این بین انصاف را نیز رعایت می‌کنیم و برای خودروهای ارزان قیمت و ایرانی بنزین را ۱۰ هزار تومان و برای خودروهای گران خارجی و شاسی بلند بنزین را لیتری ۱۴ و ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

برای خودروهای ارزان قیمت و ایرانی بنزین را ۱۰ هزار تومان و برای خودروهای گران خارجی و شاسی بلند بنزین را لیتری ۱۴ و ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

البته در این خصوص تماسی نیز با اروجعلی علیزاده مدیرکل راهداری آذربایجان شرقی داشتیم که وی درخصوص تعطیلی پمپ بنزین مجتمع آفتاب و ایجاد مشکلات متعدد برای مسافران اظهار بی اطلاعی کرد!

به نظر می‌رسد بی توجهی به کمبود پمپ بنزین در آزادراه زنجان- تبریز که محور ترانزیتی شمال غرب کشورمان است و فروش آزاد بنزین به قیمت‌های چندبرابری و در مکان‌های پرخطر مانند بمب ساعتی است که هر لحظه امکان بروز حوادث جبران ناپذیر را افزایش می‌دهد.

امیدواریم با افزایش تعداد مجتمع‌های بین راهی در محدوده میانه تا هشترود مشکل عرضه بنزین برطرف شود و زمینه سو استفاده برای برخی افراد نیز از بین برود.

گفتنی است آزادراه تبریز- زنجان به عنوان تنها شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا مطرح است و با گذشت نزدیک۱۰ سال از افتتاح همچنان نواقص فراوانی به خصوص در وضعیت آسفالت، کمبود جایگاه های عرضه سوخت و مجتمع های بین راهی و همچنین روشنایی دارد. این محور اکنون یکی از مهم‌ترین و پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است.

واکنش رئیس جمهور به گران شدن قیمت بنزین

ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزده سال 1400 در گفتگوی زنده با مردم، اعلام کرد که دولت سیزدهم به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست.

این در حالی است که در هفته‌‌های گذشته، معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خواستار اجرای طرح آزمایشی تخصیص واریز یارانه بنزین به افراد شده بود.

البته در ابتدا سرپرست منطقه آزاد کیش، اعلام کرده بود که قرار است به هر نفر ۲۰ لیتر سهمیه بنزین اختصاص داده شود اما کمی بعد جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرد که سهم هر کس از یارانه جدید بنزین، ۱۵ لیتر است.

بنا بر نامه منتشر شده و اظهارات هیات دولت، قرار است در دو جزیره کیش و قشم، بنزین به جای خودروها، به هر کارت ملی اختصاص یابد.

به گفته فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران اجرای آزمایشی سهمیه‌بندی جدید در این دو جزیره، زمینه‌ای برای تعمیم باز توزیع سهمیه بنزین، به کل کشور است.

بسیاری از کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که با اجرایی شدن این طرح، قیمت بنزین افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. اسعدی هم پیش از این گفته بود: با تغییر شیوه سهمیه‌بندی، بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف و بنزین هم تک نرخی می‌شود و قیمت آن به ۳ هزار تومان یا بیشتر می‌رسد.

البته اعضای دولت و مجلس پیش از این چندین بار اعلام کردند که هدف این طرح، افزایش قیمت بنزین نیست و روز پیش ابراهیم رییسی شخصا در گفتگوی زنده تلویزیونی به مردم وعده داد که قرار نیست بنزین گران شود و زمزمه‌های گرانی بنزین همه شایعه است.

این‌ها همه در حالی مطرح شده که غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی وزارت نفت، امروز به شرق گفته است در صورت اجرای این طرح، بنزین به دست خود مردم گران می‌شود.

او استدلال کرده بود که اگر قرار باشد به هر نفر ۱۵ لیتر بنزین داده شود و جمعیت ایران را ۸۵ میلیون در نظر بگیریم، ۴۲٫۵ میلیون لیتر بنزین در روز عرضه می‌شود و این در حالی است که میزان تقاضای روزانه بنزین، بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز است.

حسنتاش تحلیل کرده بود که کمبود بنزین در جامعه و تقاضای بالای آن، موجب به وجود آمدن بازار سیاه در سطح بازار می‌شود.

در نتیجه آن‌ دسته از مردم که ماشین ندارند می‌توانند بنزین‌شان را به هر قیمتی که خواستند بفروشند. به این ترتیب بنزین به دست خود مردم گران می‌شود.

حالا رییس‌جمهور، سخنگوی دولت و اعضای کمیسیون انرژی بارها افزایش قیمت بنزین را رد کرده‌اند اما تقریبا همه کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح، بنزین لاجرم گران می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ممکن است با افزایش قیمت بنزین مواجه شویم

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه گفت: تاکنون موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: به هر حال طرح ساماندهی بخش انرژی و یارانه یکی از مسائل جدی مجلس است که امیدوارم هر تصمیمی گرفته خواهد شد با درنظرگرفتن محاسبه نتایج و تبعات آن در بحث ساماندهی و هدفمندکردن یارانه‌ها باشد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: تا امروز بحث افزایش قیمت بنزین نبوده است، ولی ممکن است این تصمیم هم در آینده اتفاق بیفتد. برخی کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی مثل هر نفر در روز یک لیتر بنزین و از این‌دست مطالب را مطرح کردند که طبیعتاً هر موضوعی که از طرف دولت و مجلس در این رابطه باشد ان‌شاالله با تبادل نظر و خردجمعی به نتیجه‌ای که صلاح کشور در آن مستتر است، می‌رسانیم.

محبی با اشاره به اینکه شرایط کشور تورمی است، یادآور شد: قطعاً ورود به این مسائل مهم همراه با تبعاتی هم هست، اما باید دانست که حدود یک میلیون و ششصد هزار میلیارد در سال یارانه پنهان داریم که این مبلغ، فقط در حوزه گاز حدود نهصد هزار میلیارد است.

وی اظهار داشت: این مباحث قطعاً می‌طلبد در حوزه انرژی در پنج فرآورده نفتی تجدیدنظر جدی داشته باشیم که تجدیدنظرها، بحث‌های زیادی مثل بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و... را هم شامل می‌شود.

اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داد

سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: تا امروز بحثی در این رابطه نبوده و از اصل و اساس طرح چنین مسائلی شایعه است.

وی افزود: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا اظهار داشت: دولت با شعار حمایت از محرومین بر سر کار آمده و باید مشکلات مردم را با برنامه و به مرور زمان برطرف کند نه اینکه به این مشکلات بیفزاید.

دلخوش در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه دولت وجود دارد؟ گفت: دولت باید بگردد و از جای دیگر منبع پیدا کند. ما ظرفیت‌های مثل انفال را داریم که اگر به درستی از آن استفاده شود مشکل کسری بودجه نخواهیم داشت.

منبع: اقتصاد ۲۴

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.