کد خبر : 17875 / /
/

برای وام ازدواج ثبت نام کنید/وام ۳۰۰ میلیونی را چه کسانی می گیرند؟

وام ازدواج، از سیاست‌های دولت برای تسهیل ازدواج جوانان و تشویق آن‌ها به ازدواج است؛ این وام برای نخستین بار در سال۸۳ پرداخت شد؛ تا سال گذشته مبلغ وام ازدواج ۷۰میلیون تومان بود که پسران و دختران زیر ۲۵سال، می‌توانستند وام ۱۰۰میلیونی دریافت کنند.

برای وام ازدواج ثبت نام کنید/وام ۳۰۰ میلیونی را چه کسانی می گیرند؟

وام ازدواج چند سالی است که به زوج‌ها پرداخت می‌شود تا بخشی از هزینه‌های تشکیل زندگی را با آن پرداخت کنند. وام ازدواج باتوجه به سن زوجین،‌ متغیر است و مبلغ پرداختی را متفاوت کرده است. تمام بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج هستند. وام ازدواج در سال 1401 نیز قرار است مانند گذشته پرداخت شود و دولت در بودجه برای آن منابعی را درنظر گرفته است. در این خبر گفته شده که متقاضیان وام ازدواج برای دریافت به کجا می‌توانند مراجعه کنند.

براساس قانون جدید، وام ازدواج برای سال ۱۴۰۱، ۱۲۰میلیون تومان است؛ اما برخی زوجین می‌توانند وام ازدواج ۳۰۰میلیونی دریافت کنند.

وام ازدواج، از سیاست‌های دولت برای تسهیل ازدواج جوانان و تشویق آن‌ها به ازدواج است؛ این وام برای نخستین بار در سال۸۳ پرداخت شد؛ تا سال گذشته مبلغ وام ازدواج ۷۰میلیون تومان بود که پسران و دختران زیر ۲۵سال، می‌توانستند وام ۱۰۰میلیونی دریافت کنند.

حالا امسال مبلغ وام ازدواج افزایش یافته و به ۱۲۰میلیون تومان رسیده است؛ البته امسال هم مبلغ وام مانند سال گذشته برای جوانان زیر ۲۵سال بیشتر است و این جوانان می‌توانند وام ۱۵۰میلیون تومانی دریافت کنند. یعنی یک زوج زیر ۲۵سال، ۳۰۰میلیون تومان وام دریافت خواهد کرد.

اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامن‌ها، اصل و کپی کارت ملی زوجین، اصل و کپی کارت ملی ضامن، کد پدستی ۱۰رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ۱۰رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت‌نام از مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج است.

مبلغ جدید وام ازدواج در ماه پایانی سال گذشته تعیین و در تاریخ دهم فروردین امسال به شبکه بانکی ابلاغ شد. حداقل مبلغ مشخص شده برای هر یک از زوجین در سال ۱۴۰۱، ۱۲۰میلیون تومان است که در صورت داشتن شرایط سنی خاص به ۱۵۰میلیون تومان افزایش می‌یابد. اگر چه پس از ابلاغ این بخشنامه توسط بانک مرکزی حواشی مبنی بر اینکه برخی شعب در مهلت مقرر بخشنامه‌ای دریافت نکردند به میان آمد اما گفته می‌شود متقاضیان برای ثبت درخواست وام ازدواج خود باید به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی مراجعه کنند و مشکلی پیش نمی‌آید.

طبق موافقتی که توسط نمایندگان مجلس در هفته سوم اسفندماه به عمل آمد، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ابتدای سال ۱۳۹۷ بوده، یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ساله (یعنی با اقساط ماهی حدود یک میلیون تومان) و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای مردان زیر ۲۵سال و زنان زیر ۲۳سال، یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال تعیین شد.

بالاخره پس از گذشت بیش از سه هفته، دهم فروردین ماه بود که بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ و تاکید کرد حداکثر طی یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ شود اما پس از گذشت یک هفته همچنان برخی شعب بخشنامه‌ای دریافت نکرده بودند.

با این حال مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در آخرین روز از این مهلت گفت که در حال حاضر تمامی بانک‌ها از جمله بانک‌های دولتی و خصوصی آمادگی لازم برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان را دارند.

بانک‌ها همکاری لازم را در پرداخت وام ازدواج دارند

فردای اتمام مهلت نیز دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، علیرضا قیطاسی گفت که بانک‌ها همکاری لازم را در پرداخت وام ازدواج دارند، اما اگر به هر دلیلی مشکلی در این زمینه وجود داشت، متقاضی می‌تواند در سامانه ثبت شکایت در سایت بانک مورد نظر، نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کند که در ۲۴ ساعت رسیدگی خواهد شد.

همچنین او این اطمینان را داد که بانک‌ها همراهی کامل را در این زمینه خواهند داشت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین وی بیان کرد که متقاضی باید در سامانه ثبت نام کند و بعد از تکمیل مدارک، بانک مورد نظر بر اساس منابع و ظرفیت آن به متقاضی معرفی می‌شود. بر اساس آمار، ۹۰درصد افراد متقاضی وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند و بانک‌ها همکاری بسیار خوبی را در این زمینه داشته‌اند.

گفتنی است طبق آمار اعلام شده تا شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱، حدود ۶۵ هزار نفر در سامانه بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کردند و پنج هزار نفر در مرحله تکمیل مدارک قرار گرفتند.

برای درخواست وام ازدواج به بانک‌ها نروید!

به گفته رییس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی زوجین می‌توانند هر زمان که مایل بودند با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir نسبت به ثبت‌نام برای وام ازدواج اقدام کنند و پس از تکمیل فرم مربوطه، کد رهگیری ۱۰ رقمی ارسال می‌شود.

پس از تعیین شعبه توسط بانک مرکزی، متقاضیان ۱۲روز کاری فرصت دارند که به بانک و شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک که زمان ۴۵روزه در نظر گرفته شده اقدام کنند. پس از تکمیل مدارک تسهیلات پرداخت می‌شود.

وام ازدواج به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

زوج‌هایی که هر دو واجد شرایط سنی اعلام شده باشند (مردان زیر ۲۵سال و زنان زیر ۲۳سال)، در مجموع ۳۰۰میلیون و اگر تنها یکی از آنها در این دسته‌ها قرار بگیرد در مجموع ۲۷۰میلیون و اگر هیچکدام در این بازه سنی قرار نگیرند در مجموع ۲۴۰میلیون تعلق می‌گیرد.

گفتنی است این تسهیلات تنها به زوج‌های کمتر از ۵۰سال پرداخت می‌شود و هر ایرانی نیز تنها یک بار می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.