کد خبر : 17760 / /
/

کم‌ درآمدترین خانوارهای ایرانی ساکن کدام استان هستند؟

طبق اعلام مرکز آمار در سال ۹۹، متوسط هزینه‌های یک خانوار شهری ۳۱درصد افزایش داشته است و بیشترین درآمد سهم استان تهران و کمترین به استان سیستان و بلوچستان رسید.

 کم‌ درآمدترین خانوارهای ایرانی ساکن کدام استان هستند؟

مرکز آمار در گزارشی به بررسی وضعیت هزینه ودرآمد خانوارهای شهری و روستایی پرداخته است. براساس این گزارش متوسط کل هزینه‌ی خالص سالانه یک خانوار شهری ۶۲میلیون  ۱۳۹هزارتومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می دهد.

 از هزینه‌ کل سالانه‌ی خانوار شهری ۱۶میلیون و ۱۰۹هزارتومان با سهم ٢٦ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶میلیون و ۲۹هزارتومان با سهم ٧٤ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

 در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و گوشت هر کدام با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

 همچنین متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۷۴میلیون و ۶۷۶هزارتومان بوده است که نسبت به سال قبل، ٣٨ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل هزینه سالانه آنان است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­دهد که ٣١,٤ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٥.٧ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥٢.٩ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

متوسط کل هزینه‌ خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی نیز ۳۴میلیون و ۶۷هزارتومان بوده است که  نسبت به سال قبل ٣٠,٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۱۳میلیون و ۶۴۴هزارتومان با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۰میلیون و ۴۲۳هزارتومان با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٥.٠ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ۴۲میلیون و ۴۷هزارتومان بوده است که نسبت به سال قبل ٤١,٦ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­دهد که ٣٢.٧ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٢٩.٧ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٧.٥ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین درآمد را داشتند؟

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۹۵میلیو نو ۷۰۱هزارتومان، بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵میلیون و ۱۹۴هزارتومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۱۰۹میلیون و ۸۱۱هزارتومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷میلیون و ۸۸۳هزارتومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان البرز با ۵۶میلیون و ۶۴۲هزارتومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸میلیون و ۳۹هزارتومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

همچنین استان البرز با ۶۷میلیون و ۶۸۹هزارتومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸میلیون و ۱۰۹هزارتومان کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

اقتصادآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.