کد خبر : 17434 / /
/

گرانی عجیب سفر هوایی به عراق

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اعتراض به گرانی سفر هوایی عراق، این سئوال را مطرح کرد که چرا سفر عراق از کیش و استانبول باید گران‌تر باشد، درحالی‌که مسیر هوایی آن کوتاه‌تر است؟

گرانی عجیب سفر هوایی به عراق

حرمت‌الله رفیعی درباره سفر عراق که این روزها بر سر قیمت آن زیاد بحث می‌شود، اظهار کرد: در نوروز امسال، هزینه سفر به ترکیه از سفر به برخی شهرهای ایران ارزان‌تر بود. بارها هم درباره آن صحبت شد، اما عجیب است که هزینه سفر هوایی عراق (نجف) از تمام این مسیرها؛ از کیش تا مشهد و اهواز و استانبول گران‌تر تمام می‌شود. در جلساتی هم که با رئیس سازمان حج و زیارت داشتم نسبت به قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف اعتراض کردم.

او ادامه داد:‌ براساس آنچه در جلسات ایرلاین‌ها شنیده‌ایم، هزینه هر ساعت پرواز حدود ۲۰ دلار است، اصلا ما این عدد را ۳۰ دلار درنظر بگیریم، فاصله هوایی تهران ـ نجف هم کمتر از دو ساعت است، تقریبا یک ساعت و نیم می‌شود که حالا ما با اغماض این فاصله را سه ساعت درنظر بگیریم، در نتیجه هزینه یک سفر از تهران به نجف باید ۹۰ دلار تمام شود که حتی اگر با ارز ۳۰ هزار تومانی محاسبه شود، قیمت بلیت آن باید نهایت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شود، نه پنج میلیون و ۱۰ میلیون تومان! چرا هزینه سفر عراق باید از کیش و استانبول گران‌تر شود، درحالی که فاصله هوایی آن از ایران به نسبت کیش و استانبول کوتاه‌تر است!؟ به نظر می‌رسد عواملی در کار است که اجازه نمی‌دهد این سفر ارزان شود.

رفیعی یادآور شد: اگر سفر هوایی به عراق را در مقایسه با کیش و استانبول گران‌تر می‌دانیم، دلیل بر این است که هزینه سفر به آن دو مقصد را مناسب ارزیابی کرده باشیم، ما حتی به نرخ بلیت پروازهای داخلی به ویژه در مسیر کیش، مشهد و اهواز معترضیم و آن‌ها را هم گران می‌دانیم. در نوروز بلیت تهران ـ‌ کیش به دو میلیون تومان رسید.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: برخی از شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به اعتراض‌های ما درباره گرانی سفر هوایی بهانه می‌آورند که زیان‌ده و بدهکارند، سئوال این است اگر صنعت هواپیمایی در ایران زیان‌ده شده است و ایرلاین‌ها بدهکارند، چرا در چند سال اخیر شرکت‌های هواپیمایی جدیدی به وجود آمده‌ است و تعدادی هم در نوبت دریافت مجوز هستند؟ کدام کشور به اندازه ایران شرکت هواپیمایی دارد؟ ترکیه با ۵۰ میلیون توریست به اندازه ما شرکت هواپیمایی دارد؟

رفیعی گفت: وضعت هتل‌ها هم شبیه ایرلاین‌ها است، فقط کافی است کیفیت، خدمات و قیمت آن‌ها را با دنیا مقایسه کنید. با این وضع بر سر مردم منت می‌گذاریم که سفر باید ارزان شود و آن را ارزان می‌کنیم و به عنوان راه‌حل هم به مردم وام می‌دهیم که قرار است سودش چهار درصد باشد، اما موقع پرداخت، بهره وامی که قرار است سفر را برای مردم ارزان تمام کند، بالای ۲۰ درصد می‌شود.

از زمان برقراری سفر عراق در آبان‌ماه ۱۴۰۰ که با شیوع ویروس متوقف شده بود، بارها نسبت به گرانی هزینه سفر هوایی به این کشور اعتراض شد. به تازگی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز خواسته است برای کاهش هزینه‌ سفر عتبات عالیات عراق تلاش همگانی شود. هزینه سفر هوایی عراق درحال حاضر از ۹ تا حدود سیزده ‌و نیم میلیون تومان است.

رئیس سازمان حج و زیارت که قیمت بلیت هواپیما و هتل را اصلی‌ترین عامل گرانی سفر عراق می‌داند، گفت: قیمت بالای پروازهای عتبات عالیات به نسبت پروازهای تفریحی به برخی کشورهای همسایه، نشان می‌دهد دست‌هایی در کار است تا مسیر سفر به عتبات عالیات را تغییر دهد و در عوض، مردم به سفرهای سیاحتی کشورهای همسایه رهسپار شوند.

سیدصادق حسینی در عین حال که فرودگاه نجف را یکی از گران‌ترین فرودگاه‌ها می‌داند، درباره دیگر عوامل این گرانی افزود: در بسیاری سفرهای سیاحتی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، پروازها به صورت "چارتری" است یا این‌که هتل‌ها از سوی بخش خصوصی اجاره می‌شود که موجب شکسته شدن و کاهش قیمت‌ها می‌شود، درحالی‌که در سفر عتبات عالیات عراق این شرایط را نداریم و پروازهای چارتر در اختیار ما نیست.

حسینی قبلا گفته بود در صورت چارتر پروازها و ورود بخش خصوصی به اجاره هتل‌ها هزینه این سفر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و در صورت بازگشایی مرزهای  زمینی، هزینه‌ این سفر تا ۵۰ درصد کمتر خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.