کد خبر : 16846 / /
/

توصیه کرونایی جدی/ دو تا ماسک بزنید

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر شرایط مربوط به کرونا و امیکرون در اروپا افزایشی شده و این افزایش نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد؛ چراکه بعد از اروپا موج همه‌گیری به ما می‎‌رسد و ما نگران این موضوع هستیم، گفت: برای به حداقل رساندن همه‌گیری استفاده از دو ماسک توصیه می‌شود.

توصیه کرونایی جدی/ دو تا ماسک بزنید

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر شرایط مربوط به کرونا و امیکرون در اروپا افزایشی شده و این افزایش نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد؛ چراکه بعد از اروپا موج همه‌گیری به ما می‎‌رسد و ما نگران این موضوع هستیم، گفت: برای به حداقل رساندن همه‌گیری استفاده از دو ماسک توصیه می‌شود.

محمدعلی کیانی در نشست خبری ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی که امروز ۲۸ اسفند در ساختمان استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دو رویکرد در رابطه با مسافرت‌های نوروزی امسال مطرح است؛ یکی بحث ذاتی بهداشت و درمان است که همیشه با آن مواجه هستیم و سالیان سال است که این موضوع مطرح بوده؛ برای مثال بحث خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و شرایط مربوط به بیماران زائری که مراجعه می‌کنند  و نیازمندی‌هایی که دارند از اینگونه موارد است.

وی ادامه داد: تفاوتی که سال جاری با دیگر سال‌‎ها دارد بحث مربوط به شیوع کرونا است که شرایط را متفاوت کرده است. در جلسه ستاد ملی کرونا تاکید زیادی در خصوص رعایت پروتکل‌ها در حوزه کرونا بود. با توجه به اینکه شرایط خوبی را در رابطه با پیک ششم پشت سر گذاشتیم، تاکید بر این شد که  این شرایط منجر به این امر نشود که مردم احساس کنند همه چیز در رابطه با کرونا تمام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر شرایط مربوط به کرونا و امیکرون در اروپا نیز افزایشی شده و این افزایش نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد؛ چراکه بعد از اروپا موج همه‌گیری به ما می‎‌رسد و ما نگران این موضوع هستیم.

کیانی با بیان اینکه در شهرهای با جمعیت زیاد این نگرانی قطعا بیشتر است، ادامه داد: دلیل این امر این است که در جمعیت‌های زیاد امکان رعایت پروتکل به صورت کامل نیست. مهمترین مورد فاصله‌گذاری اجتماعی است که در جمعیت شلوغ این امر امکان‌پذیر نیست؛ برای مثال در مکان‌هایی مانند حرم مطهر رضوی که جمعیت زیادی برای زیارت به آن‌جا می‌روند، امکان رعایت فاصله‌گذاری نیست و این مسئله نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از دو ماسک عنوان کرد: کسانی که در ایام سال نو به حرم مطهر مشرف می‌شوند، حتما از دو عدد ماسک استفاده کنند. تشویق مردم به استفاده از دو عدد ماسک بسیار مهم است. ما نمی‌توانیم در مکان‌های پرجمعیت و پررفت‌وآمدی مانند حرم  افراد را ملزم به رعایت فاصله‌گذاری کنیم؛ بنابراین برای به حداقل رساندن همه‌گیری استفاده از دو ماسک توصیه می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ارائه خدماتی که به مناسبت فرارسیدن سال نو انجام شده است، بیان کرد: در تمامی مبادی ورودی ایستگاه‌های سلامت مقرر شده است که در ارتباط با بحث فرهنگ‌سازی و تذکر به رعایت پروتکل‌ها، توزیع ماسک و در مواردی که افراد نیاز به خدمات دارند، فعالیت می‌کنند. انجام واکسیناسیون نیز یکی دیگر از این خدمات است که از طریق ایستگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

کیانی گفت:  ۸ ایستگاه سلامت در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی از فردا برپا می‌شود.  ۳۲۰ نفر در گروه‌های مختلف در این ایستگاه‌ها حضور دارند. این افراد به تذکرات و فرهنگ سازی استفاده از ماسک می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه نکته بسیار مهمی که در بحث نظارت وجود دارد، نظارت بر اماکن و اصناف است، عنوان کرد: ۴۸۰ نفر در گروه‌های بازرسی فعال هستند که کار بازرسی را انجام می‌دهند. در این ایام کار بازرسی از اصناف را به صورت سخت‌گیرانه‌تری انجام می‌دهیم؛ چراکه در این ایام با توجه به شلوغی و افزایش جمعیت، بحث سلامت غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سامانه‌ ۱۹۱ در خصوص هرگونه بروز مشکل و بیان شکایات و پیشنهادات و موارد مربوط به حوزه بهداشت و درمان فعال است. این سامانه قابلیت ضبط دارد و درمواردی که شکایتی صورت می‌گیرد، به مراجع مربوطه ارجاع می‌دهد؛ بنابراین این سامانه کار اطلاع رسانی را به صورت دو طرفه انجام می‌دهد و پیگیر شکایاتی است که مطرح می‌شود.

کیانی تاکید کرد: کرونا تمام نشده است و نباید آن را ساده گرفت. تاکید رئیس جمهور بر این مسئله بود که مباحث مربوط به کرونا ساده‌انگاری نشود./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.