کد خبر : 16826 / /
/

با هر کارت‌خوانی کارت بانکی نکشید

معاون اجتماعی پلیس فتا کشور به مسافران نوروزی هشدار داد که در تعطیلات عید امکان کلاهبرداری از آنها با دستگاه‌های پوز تقلبی و کپی اطلاعات کارت بانکی‌شان افزایش می‌یابد.

با هر کارت‌خوانی کارت بانکی نکشید

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا کشور اظهار کرد: با تجزیه و تحلیل پرونده های قضائی تشکیل شده در پلیس فتا و تجربه ادوار گذشته یکی از جرایمی که همزمان با ایام سال نو که شاهد افزایش خریدها و مسافرت های نوروزی هموطنان هستیم افزایش جرایم حوزه اسکیمر یا کپی کارت های بانکی است.

این مقام مسئول ادامه داد: عمدتا مجرمان سایبری در قالب فروشندگان سیار با حضور در سطح معابر شهری و ارائه اجناس مختلف با قیمت های پایین تر از عرف بازار به منظور جلب مشتری ؛ با ترفندهای خاص و با سوء استفاده از اعتماد و یا غفلت طعمه های خود ، با در اختیار گرفتن کارت مشتریان و وارد کردن آن درون دستگاه کپی کارت موسوم به اسکیمر و دریافت رمز کارت از آنان ؛ در یک فرصت مناسب نسبت به تخلیه کارت بانکی فریب خوردگان اقدام می کنند.

 وی افزود: پلیس فتا به منظور پیشگیری از وقوع این گونه جرایم در حوزه پیشگیری اجتماعی ، با انجام اقدامات آموزشی اطلاع رسانی ، ضمن افزایش دانش سایبری هموطنان با انجام اقدامات در حوزه پیشگیری وضعی نظیر راه اندازی گشت های مشترک پلیس فتا و واحدهای گشت انتظامی به صورت نامحسوس بر نحوه فعالیت فروشندگان سیار و مبادلات مالی این افراد نظارت می کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی با اشاره به اینکه  از ابتدای اسفندماه سال جاری تا کنون ۱۳ نفر در این حوزه ، که مترصد کلاهبرداری با این ترفند از شهروندان بودند ، مورد شناسایی قرار گرفتند و به مراجع قضائی جهت سیر مراحل قانونی معرفی شدند ؛ گفت: این اقدام عملیاتی تا پایان تعطیلات نوروز در جریان خواهد بود.

سرهنگ پاشایی یکی از محورهای مواصلاتی آلوده و پرخطر که بیشترین وقوع جرایم این حوزه را به خود اختصاص داده است را محورهای مواصلاتی به سمت شمال کشور به خصوص جاده چالوس و هراز عنوان نمود و به شهروندان هشدار داد: مجرمان سایبری در پوشش فروشندگان سیار و دوره گرد مترصد کلاهبرداری از مسافران نوروزی می باشند.

این مقام سایبری اصلی ترین راه حل مقابله و پیشگیری اینگونه جرایم را افزایش آگاهی هموطنان برشمرد و گفت : تمامی مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت عابر بانک درون دستگاه و وارد نمودن رمز می بایست توسط صاحبان کارت صورت بگیرد ؛ از در اختیار قرار دادن کارت و افشا رمز عابر بانک به فروشندگان اکیدا خودداری شود و در صورت انجام یک تراکنش نامطمئن به منظور جلوگیری از برداشت غیر مجاز بلافاصله می بایست نسبت به تغییر رمز عابر بانک اقدام گردد.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه شهروندان می توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک بلافاصله با مرکز امداد فوریت های پلیسی ۱۱۰ تماس حاصل نموده و موضوع را گزارش نمایند و اظهار کرد: سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ نیز جهت رسیدگی هر چه سریع تر به موارد مجرمانه در اختیار عموم مردم است./همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.