کد خبر : 16610 / /
/

وام ۱۵۰ میلیونی با سهام عدالت بگیرید/چه کسانی می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند؟

دریافت وام با وثیقه قراردادن سهام عدالت جزو موضوعاتی است که از ماه‌ها قبل مطرح شده است. حالا نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس گفته از سال ۱۴۰۱ می‌توان از سهام عدالت به‌عنوان وثیقه وام استفاده کرد. اما مبلغ وام سهام عدالت چقدر است؟

وام ۱۵۰ میلیونی با سهام عدالت بگیرید/چه کسانی می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس گفته تاکنون حداقل و حداکثری برای دریافت وام سهام عدالت در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌هاست.

دریافت وام ۱۵۰ میلیونی با سهام عدالت؟

رئیس کل بانک مرکزی هم پیش از این گفته بود در حال فراهم‌‌سازی زیرساختی هستیم که مردم بتوانند با سیم‌کارت، سهام عدالت یا کارت یارانه خود، وام خرد به ویژه وام ازدواج بگیرند.

اشاره رئیس بانک مرکزی به وام خرد و یا وام ازدواج در حالی مطرح می‌شود که مبلغ وام ازدواج برای سال آینده به ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و بانک‌ها برای پرداخت این وام چندین ضامن معتبر می‌خواهند. اگر وعده صالح‌آبادی درست باشد از سال آینده باید سهام عدالت ودیعه وام ازدواج قرار بگیرد. اما باید دید بانک‌ها چنین ودیعه‌ای را می‌‌پذیرند یا نه.

چون ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۱ میلیون تومان است و ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۲ میلیون تومان. یکی یک ششم ارزش وام ازدواج. برای همین بعید است بانک‌ها چنین وثیقه‌ای را بپذیرند. آن هم در حالی که ارزش سهام عدالت مدام در حال کاهش است. به همین دلیل یا بانک‌ها زیر بار وام اعتباری سهام عدالت نمی‌روند یا اینکه مبلغ وامی که می‌دهند متناسب با ارزش سهام عدالت است.

مبلغ وام سهام عدالت چقدر است؟

پیش از اینکه موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک کارت اعتباری سهام عدالت پرداخت کردند که مبلغ آن حدود هفت میلیون تومان بود. به همین دلیل گفته می‌شود احتمالا مبلغ وام اعتباری سهام عدالت هم همین حدود است. برخی از گزارش‌ها هم می‌گوید مبلغ وام سهام عدالت، نصف ارزش سهام عدالت است.

چه کسانی می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند؟

همه اشخاص حقیقی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند. اما به شرط اینکه هیچ بخشی از سهام عدالت خود را نفروخته باشند. حتی اگر افراد یک سهم از سبد سهام خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام سهام عدالت را بگیرند.

از طرف دیگر باید این افراد مشمول یارانه باشند. یعنی یا یارانه نقدی را بگیرند یا یارانه معیشتی را. همچنین سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشند و مراحل احراز هویت را طی کرده باشند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.