کد خبر : 16525 / /
/

زمان عرضه ماهی شب عید/قزل آلا کیلویی چند؟

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات گفت:از ۲۴ اسفندماه عرضه مستقیم ماهی در میادین میوه و تره بار و بازارهای اختصاصی آبزیان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از واسطه گری در شهرهای مختلف انجام می شود.

زمان عرضه ماهی شب عید/قزل آلا کیلویی چند؟

مهدی شکوری در پاسخ به چرایی افزایش قیمت ماهی در بازار گفت: خوشبختانه ماهی های پرورشی و دریایی داخلی تامین کننده ماهی مورد نیاز سفره مردم هستند و واردات در مقابل تولید بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه امروزه ماهیان گرمابی از جمله کپور ماهیان و در سردآبی  قزل آلا به نسبت سایر ماهی ها قیمت قابل قبولی دارند، افزود: کپور ماهی ها بسته به گونه از کیلویی ۳۲ تا ۶۵ هزار تومان در بازار قیمت دارند که برای بیشتر مردم با این قیمت ها قابل دسترس است.

شکوری تصریح کرد: برای ماهیان قزل آلا هم حداکثر قیمتی که این روزها در بازار شهرهای بزرگ مشاهده می شود ۷۳ هزار تومان است که نسبت به ماه های گذشته نرخ آن کمتر شده است.

وی در پاسخ به اینکه قیمت ماهی قزل آلا چند ماه قبل به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود و آیا با افزایش تقاضا در شب عید قیمت ها بیشتر نخواهد شد؟ گفت: قیمت ماهی قزل آلا هیچ وقت در این حد بالا نبود. آن چیزی که بعضا به عنوان قیمت های بسیار بالا مشاهده می شود به مکان های گردشگری و خاص باز می‌گردد. در سال ۱۴۰۰ قیمت ماهی قزل آلا در میادین میوه و تره بار از کیلویی ۸۷ هزار تومان بیشتر نشد.

به گفته وی قیمت ماهی به صورت زنده فروشی در میادین حدود ۸۷ هزار تومان است که در سطح شهری مثل تهران نیز قیمت ها در همین حدود است. ماهی سفید مرغوب نیز در میادین با قیمت کیلویی۱۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

شکوری با بیان اینکه ماهی جزو اقلامی نیست که قیمت مصوب داشته باشد و عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین می کند، افزود: یک زمان قیمت ماهی به دلیل تقاضای کم به شدت کاهش می‌یابد و در زمان دیگر نیز به دلیل افزایش تقاضا بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل بازارماهی شب عید اقداماتی انجام شده است، ‌گفت: سازمان شیلات و جهادکشاورزی استان ها در نظر دارند تا با تعبیه مکان های خاص در شهرها امکان عرضه مستقیم ماهی توسط تولیدکنندگان را فراهم کنند تا از افزایش قیمت ناشی از  واسطه گری جلوگیری شود.

مدیرکل دفترآبزیان آب شیرین خاطر نشان کرد: در همین راستا از ۲۴ اسفندماه عرضه مستقیم ماهی در میادین میوه و تره بار و بازارهای اختصاصی آبزیان در شهرهای مختلف انجام می شود.

وی در خصوص واردات ماهی تیلاپیا گفت:با توجه به بازار پسندی ماهی تیلاپیا و ظرفیت های داخلی برای تولید امیدوار هستیم تا با همکاری سایر دستگاه ها، میزان تولید در استانهای مجاز به سرعت افزایش یابد.  

به گفته وی میزان واردات تیلاپیا در سالجاری نسبت به سالهای ١٣٩٨ و ١٣٩٩ کاهش یافته است و واردات آن  امسال به کمتر از ۱۰ درصد این سال ها رسیده است. به همین جهت میزان عرضه فیله ماهی تیلاپیا در بازار کاهش پیدا کرده و موجب افزایش قیمت این نوع ماهی در بازار شده است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین ادامه داد: سالهای گذشته حدود ٥٠٠٠ تا ٧٠٠٠ تن فیله ماهی تیلاپیا وارد کشور می‌شد که این رقم در سالجاری  کمتر از ۵۰۰ تن است. علت آن‌ نیز  دشواری تامین ارز برای واردکنندگان و عدم تخصیص ارز است. همچنین افزایش قیمت تمام شده واردات ماهی با ارز نیمایی است./ ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.