کد خبر : 16506 / /
/

سهام عدالت

سورپرایز جدید آخرسالی برای صاحبان سهام عدالت/وام ویژه دولت به سهام عدالتی ها +شرایط

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

سورپرایز جدید آخرسالی برای صاحبان سهام عدالت/وام ویژه دولت به سهام عدالتی ها +شرایط

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.معاون نظارت سازمان بورس گفت: 29 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت از روز شنبه 21 اسفند بین سهامداران توزیع می‌شود

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را قطعا انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

وی اعلام کرد: هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد؛ به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است./ اقتصاد آنلاین

سهام عدالتزمان تعیین تکلیف وراث سهام عدالت تعیین شد

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام تعیین تکلیف وراث سهام عدالت در سال ۱۴۰۱، گفت: به طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام نیز از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.محسن خدابخش به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف وضعیت وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: بررسی وضعیت وراث باید از طریق شرکت سپرده‌گذاری انجام شود که این اقدام نیازمند همکاری متولیان امر انحصار وراثت نیز است.

وی اظهار کرد: سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری را مکلف کرده است تا مساله مربوط به وراث و تعیین تکلیف آن‌ها را از طریق متولیان انحصار وراثت ساماندهی کند و هر چه سریع‌تر آن را به نتیجه برساند.

خدابخش خاطرنشان کرد: متاسفانه اتفاق رخ داده این بود که از زمان واگذاری سهام عدالت و نیز اختصاص آن به مشمولان این سهام حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که برخی از وراث همان دارندگان سهام عدالت هم فوت کرده‌اند؛ بنابراین مسایل موجود بر سر راه این اقدام بسیار پیچیده است و مشکل فقط مربوط به بعد از ورود سهام عدالت در بازار سرمایه نیست

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مسایلی، این اقدام نیازمند تعامل و همکاری متولیان مربوط به انحصار وراثت است.

خدابخش تاکید کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید در سال ۱۴۰۱ مسایل مربوط به وراث سهام عدالت را ساماندهی کند و در نهایت مالکین آن سهام مشخص شوند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به‌طور حتم مساله مربوط به وراث سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف خواهد شد.

اجرای وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱

خدابخش به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس اظهار داشت: بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را قطعا انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

خدابخش اعلام کرد: هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد؛ به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است./منبع: ایرنا

سهام عدالت

خارج نشینان هم سود می گیرند؟

محمد باغستانی گفت: شرط پرداخت سود سهام عدالت برای ایرانیان خارج از کشور ارائه شماره شبای معتبر یکی از بانک های ایرانی است پرداخت سود سهام عدالت برای ایرانی های خارج نشین نیز همانند افراد داخل کشور است و تفاوتی ندارد.

به گفته او درباره چگونگی دریافت سود سهام عدالت این دسته از ایرانیان خارج از کشور در سامانه سجام www.Sejam.ir یا سامانه سهام عدالت www.Sahamedalat.ir شماره شبای معتبر خودشان را اعلام کرده باشند می توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند.

بر اساس گفته مسئولان باید دید آیا امروز سود سهام عدالت واریز خواهد شد؟ همچنین باید سهامداران  منتظر باشند تا ببیندد که سازمان بورس با متخلفانی که سود خود را واریز نکردند چه برخوردی خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران جوان

لیست شرکت ها و درصد تشکیل دهنده پرتفوی  سهام عدالت  سهاداران :

نام تعداد درصد
صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۲۱۲۰ ۱۹.۱۴
ملی صنایع مس ایران ۱۳۶۴ ۱۴.۷۹
فولاد مبارکه اصفهان ۱۱۶۵ ۱۰.۹۷
پالایش نفت تهران ۹۶۹ ۸.۴۸
پتروشیمی مارون ۴۴ ۵.۶۱
معدنی و صنعتی چادر ملو ۲۱۲ ۴.۹۲
بانک ملت ۱۱۴۷ ۴.۳
فولاد خوزستان ۲۷۷ ۴.۰۷
بانک تجارت ۱۶۵۴ ۳.۸۵
پالایش نفت اصفهان ۲۸۰ ۳.۲۱
بانک صادرات ایران ۱۲۹۵ ۲.۶۳
معدنی و صنعتی گل گهر ۱۴۹ ۲.۳۹
مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران_مپنا ۱۸۸ ۲.۳۲
پالایش نفت بندر عباس ۱۰۵ ۲.۰۵
مخابرات ایران ۲۲۱ ۱.۷۹
پتروشیمی جم ۳۸ ۱.۴۷
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۹۵ ۱.۴۲
فولاد آلیاژی ایران ۸۷ ۱.۲
پالایش نفت تبریز ۳۶ ۱.۰۴
فجر انرژی خلیج فارس ۳۶ ۰.۸
آلومینیوم ایران ۵۳ ۰.۷۳
پارس سویچ ۱۶ ۰.۳۸
پتروشیمی شهید تندگویان ۴۴ ۰.۳۸
صنایع سیمان دشتستان ۷ ۰.۳۶
پالایش نفت لاوان ۴ ۰.۲۹
پست بانک ایران ۱۴ ۰.۲۹
پالایش نفت شیراز ۳ ۰.۲۶
سیمان داراب ۱۱ ۰.۱۹
بیمه دانا ۴۰ ۰.۱۸
گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ۱۷ ۰.۱۲
نیرو ترانس ۸ ۰.۱۱
ایران خودرو ۴۳ ۰.۰۸
سایپا ۳۶ ۰.۰۶
کارخانجات مخابراتی ایران ۲۰ ۰.۰۶
مهندسی حمل و نقل پتروشیمی ۱ ۰.۰۵
سرمایه گذاری رنا ۳ ۰.۰۱

سهام عدالت

سود سهام عدالت

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابعاد موضوع سود سهام عدالت بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد و گفت: سود شناسایی شده قابل تقسیم سهام عدالت برای سال مالی ۱۳۹۹ به طور متوسط ۶۰۰‌هزار تومان برای هر سهامدار است؛

علی اکبر حیدری، با اعلام خبر خوب شناسایی وصول و تخصیص سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت به سهامداران که توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده بود، گفت: پرتفوی سهامداران سهام عدالت یک‌میلیون تومانی و پانصد‌هزار تومانی است. در نظر داشته باشید که تعداد سهامداران یک‌میلیونی تقریبا ۱۲‌درصد از کل ۴۹‌میلیون نفر است. اگر کسی سهام عدالت یک‌میلیون تومانی داشته باشد، سود متعلق به آن حدود یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان بوده و اگر هم سهامدار عدالت ۵۳۲‌هزار تومانی باشد حدود ۶۰۰‌هزار تومان سود دریافت می‌کند، اما همان‌طور که اشاره شد این که برای سهامداران از هر دو گروه چه مبلغی را می‌توان تا پایان سال وصول کرد و چه مبلغی از میزان وصول شده را می‌توان توزیع کرد به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد. حیدری بیان کرد: خبرهای قبلی به نوعی منعکس شده که گویا این مبلغ به طور کامل و قطعی از شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی وصول شده و تا پایان سال توزیع خواهد شد. در حالی که این مبلغ تنها در مجامع سرمایه‌پذیر بورسی و غیر‌بورسی به عنوان سود قابل تقسیم « شناسایی » عنوان شده است. او تاکید کرد: در نظر داشته باشید که فرآیند وصول این مبالغ همچنین تجمیع و توزیع آن به طور قطع زمان بیشتری نسبت به پایان سال‌جاری می‌‌‌طلبد؛ همان‌طور که مبالغ سود عملکرد سال ۹۸ نیز هنوز وصول و توزیع نشده است، این موضوع حتی در مورد سال‌های قبل از سال ۱۳۹۸ هم همچنان وجود دارد. سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ادامه داد: از طرفی دیگر در نظر داشته باشید که به طور معمول تمام مبالغی که شناسایی می‌‌‌شوند، وصول نمی‌شود. موارد متعددی و ملاحظاتی در این رابطه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وجود دارد که سبب می‌شود برخی شرکت‌ها با وجود شناسایی سود، موفق به تامین نقدینگی موردنیاز برای انتقال این دارایی به صاحبان سهام را نداشته باشند. او افزود: از طرفی به طور معمول فرآیندهای وصول سود و توزیع آن هم مترتب بر این نیست که کل مبلغ شناسایی شده به مردم تخصیص پیدا خواهد کرد، زیرا در راستای صیانت و حفاظت از حقوق سهامداران عدالت گاهی نیاز می‌شود که بخشی از این مبالغ در قالب افزایش سرمایه‌‌‌ برای فعالیت‌های توسعه‌‌‌ای استفاده شود./ دنیای اقتصاد

سهام عدالت

مبلغ سود سهام عدالت چقدر است؟

علی اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: سود شناسایی شده قابل تقسیم سهام عدالت برای سال مالی ۱۳۹۹ به طور متوسط ۶۰۰‌هزار تومان برای هر سهامدار است.

وی ادامه داد: اما این که از مبلغ حاضر چه میزانی تا پایان سال قابل وصول خواهد بود و اینکه چه میزان از آن پرداخت می‌شود از جمله مواردی است که به نحوه اجرای عملیات توزیع سود و البته قبل از آن تصویب ترتیبات این اقدام در شورای عالی بورس مربوط می‌شود، بنابراین باید تا برگزاری و تصمیمات شورای عالی بورس صبر کرد

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.