کد خبر : 16459 / /
/

زمان اجرایی شدن تعرفه‌های جدید آب

وزیر نیرو از زمان اجرایی شدن آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب خبر داد و گفت برای کاهش مشکلات برقی تابستان ۱۴۰۱ یکصد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است. تعرفه مشترکان پر مصرف افزایش پیدا می‌کند؟

زمان اجرایی شدن تعرفه‌های جدید آب

وزیر نیرو گفت: از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب ا جرایی می شود، همچنین در مجموع برای کاهش مشکلات برقی تابستان ۱۴۰۱ یکصد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

 علی‌اکبر محرابیان صبح امروز شنبه از فعالیت سامانه ارتباط مردمی ۱۲۱، رصدخانه(اداره پیگیری) و مرکز کنترل امور دیسپاچینگ و راهبری شبکه توزیع نیروی برق تهران بزرگ دیدن کرد.

وزیر نیرو، در حاشیه بازدید از مرکز ۱۲۱ و مرکز دیسپچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ در جمع خبرنگاران در خصوص آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ آیین نامه تعرفه‌گذاری جدید آب تقدیم هیئت دولت شد و این آیین نامه جدید در جلسه قبلی هیئت دولت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه، مشترکانی که بر اساس الگو مصرف می‌کنند، هیچ‌گونه افزایش نرخی ندارند؛ اما مشترکانی که مصرف آب آنها بیش از الگوی مصرف است، با افزایش هزینه‌های مصرف آب مواجه خواهند شد، به طوری که به صورت پلکانی نرخ تعرفه‌های آنها افزایش پیدا می کند.

وزیر نیرو در خصوص زمان اجرای آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب گفت: از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ این آیین‌نامه اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه زمستان امسال پس از چند سال پیاپی، اولین زمستانی بود که خاموشی در آن اعمال نشد اظهار کرد: با تلاش و مدیریتی که در سطوح مختلف صنعت برق صورت گرفت و با همکاری دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، شاهد این موفقیت بودیم.

محرابیان افزود: از زمانی که دولت مردمی شروع به کار کرد، در پیک تابستان ۱۴۰۰ با خاموشی‌های گسترده‌ای مواجه بودیم و علت اصلی آن هم عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید برق و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید برق در کشور بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه از روزهای ابتدایی فعالیت دولت، برنامه‌های وسیعی برای حل این مشکلات در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت، گفت: برنامه‌های وزارت نیرو در دو محور خلاصه می‌شود؛ اول، توسعه ظرفیت های تولید است که در این زمینه برنامه ریزی کردیم برای پیک تابستان ۱۴۰۱، حداقل ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار بهره برداری شود که بخشی از این ظرفیت تا امروز وارد مدار شده و بقیه نیز تا تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه صبح امروز نیز یکی از این واحدها که مربوط به نیروگاه چابهار بود، وارد مدار شده و به شبکه سراسری برق کشور سنکرون شده است، تاکید کرد: بقیه واحدها نیز یک به یک تکمیل شده و به مدار وارد می‌شوند.

محرابیان با بیان اینکه این افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی یک رکورد تاریخی در صنعت برق است، گفت: در سالهای گذشته رکورد راه اندازی و بهره برداری از ظرفیت‌های جدید نیروگاهی به میزان ۴۰۰۰ مگاوات را شاهد بوده‌ایم.

وزیر نیرو محور دوم مدیریت برق در سال ۱۴۰۱ را استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنعت برق کشور برای مدیریت تقاضا دانست و افزود: یکی از ابزارهای مهم ما، نصب کنتورهای هوشمند است که بتوانیم مصارف را رویت پذیر کنیم که در این زمینه برنامه ریزی کرده‌ایم برای مشترکان پرمصرف خانگی، کنتورهای هوشمند نصب شود، این کار آغاز شده و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در مجموع برای کاهش مشکلات برقی تابستان ۱۴۰۱ یکصد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته که در دو محور افزایش ظرفیت تولید و مدیریت تقاضا هستند، اظهار کرد: با اجرای این برنامه‌ها، مشکلات به حداقل ممکن خواهد رسید.

محرابیان با بیان اینکه شبکه برق ایران تقریبا با تمام کشورهای همسایه سنکرون شده است، گفت: درحال حاضر در تلاشیم شبکه برق ایران به کشورهایی چون قطر و روسیه نیز سنکرون شود.

وی ادامه داد: ما با کشورهایی که شبکه برق ایران با شبکه برق آنها سنکرون شده، مبادلات الکتریکی داریم، به طوری که در ایامی صادرات برق و در ایامی واردات برق داریم؛ با بسیاری از کشورهای اطراف، زمان پیک مصرف برق متفاوتی داریم و از این حیث، امکان تبادل برق داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه به طور متوسط در طول سال، تراز صادرات برق کشور از تراز واردات برق، بیشتر است، افزود: در مورد کشور روسیه برنامه جدی داریم، مطالعات در حال تکمیل است، اخیرا جلسه‌ای را با وزیر انرژی روسیه و وزیر انرژی آذربایجان داشتیم، تا در حداقل زمان، بتوانیم شبکه برق ایران و روسیه را سنکرون کنیم.

سامانه ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از سال ۱۳۸۶ (استقلال شرکت‌های توزیع) با هدف رسیدگی به خاموشی‌های ناشی از حوادث و درخواست‌های مردمی اعم از تامین یا اصلاح روشنایی معابر و رفع نقاط ناایمن و … تاسیس شده و با حدود ۴۰ نفر پرسنل در سه شیفت به شکل ۲۴ ساعته روزانه پاسخگوی حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تماس مردمی است.

رصدخانه(اداره پیگیری) شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز وظیفه پیگیری خاموشی‌های طولانی مدت و درخواست‌های مردمی زمان‌بر شده را با هدف بهبود خدمات بر عهده دارد. اطلاع‌رسانی مشکلات در حوزه خاموشی و حوادث به مدیران شرکت و پیگیری نیز بر عهده این شرکت است.

بر اساس این گزارش، مرکز کنترل امور دیسپاچینگ و راهبری شبکه توزیع نیروی برق تهران بزرگ در قالب یک مرکز کنترل، یک مرکز دیسپاچینگ ستادی، ۶ مرکز کنترل و ۴ امور دیسپاچینگ که در سطح تهران پراکنده هستند با ۱۵۰ نیروی ستادی و ۲۵۰ نیروی عملیاتی وظیفه کنترل، هدایت و پایش شبکه فشار متوسط را بر عهده دارد. وظیفه کنترل پیک بالغ بر ۴۵۰۰ مگاوات در فصل گرما بر عهده این مرکز است./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.